Suspensió del contracte de treball

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,69 KB

Hobbes:


Entre els assaigs polítics, destaca l’obra anomenada “Le viathan” que és un monstre mitològic amb multitud de caps. És un metàfora que utilitza per parlar de l’Estat, és tota una reflexió política centrada en quin és l’origen de l’Estat i legitima la monarquia absolutista com un sistema modern i mitjançant el qual pot haver Pau, que és la finalitat. El punt de partida d’aquest assaig és l’estat natural o de naturalesa i el pacte.

Estat natural: la ciència utilitza dos tipus de conceptes, els físics ,com són la taula, i els teòrics, com la gravitació universal, és a dir, que no té un referent empíric perquè no ho podem veure però ens permet explicar per exemples, perquè els planetes giren al voltant del
Sol... Llavors l’estat natural és un concepte teòric, és l’Estat en el que viuen les vivien les persones abans de viure en societat. Aquestes tenien uns drets naturals i unes lleis naturals. És un concepte teòric perquè els humans sempre hem viscut en societat.

Serà un estat de guerra de tots contra tots, perquè tots som iguals ja que desitgem les mateixes coses i donat que no hi ha per tothom ens trobem en una situació d’inseguretat.

Per poder sortir d’aquesta situació decideixen fer un Pacte entre ells mb la finalitat de poder garantir la nostra supervivència, ens ha de donar seguretat.

En aquest pacte s’acorda que tots els homes han de donar tots els sues poders i els seus drets naturals a un sobirà, que ens donarà seguretat i garantirà la nostra supervivència. Aquí està teoritzant la monarquia absolutista.

Locke:

1r Tractat: dedicat a desmuntar la tesi del dret diví dels reis. Déu va crear el món i els homes. Primer a Adan, doncs els reis deien que eren descendents del fill hereu d’Adan i que tots els altres no. Locke desmunta aquesta teoria dient que no es pot saber de quin fill has descendit.

2n Tractat: el govern ha d’exercir-se amb el consentiment dels governats. L’home o govern que ha perdut la confiança del seu poble no té cap dret a governar-los. El govern és una creació del poble, el poble el manté per assegurar-se el seu propi bé.

Són dos principis nous i radicals sobre els que construeix la seva teoria. Això ho justificarà a partir de l’estat de naturalesa i el pacte social. Utilitzarà els mateixos conceptes que Hobbes però amb significats molt diferents.

CAP.2, ESTAT NATURAL

Dedicat a l’estat natural o estat de naturalesa, per ell l’estat natural és una visió de “El paradís terrenal”. Per tant, no té res a veure amb l’estat natural de Hobbes.

És un concepte que també va utilitzar Hobbes, però de manera diferent perquè volen justificar coses diferents. Per Locke l’estat natural és el paradís terrenal, és a dir, com la descripció que es fa a la bíblia sobre com vivia Adan i Eva. Punt de partida: els éssers humans tenien un estat de completa llibertat per ordenar els seus actes, disposar de les seves propietats(privada, a partir del treball) i de les seves persones com millor els hi sembla.

Estat d’igualtat: tots són iguals.

Un estat de completa llibertat no vol dir que puguem fer el vulguem(hi ha límits). No pot destruir-se un mateix, ni a les seves criatures perquè Déu és l’únic que té la capacitat de treure’ns la vida ja que és el que ens l’ha donat. Les lleis naturals són aquelles que ens les dona la raó. Ens indiquen que ningú pot atemptar contra la vida dels altres, ni contra la propietat privada. A més, ens permeten castigar a aquells homes que atropellin les nostres drets naturals.

Càstigs:

  • Repressió: reprimir aquells que ens han atacat.

  • Reparació: reparar un mal que s’ha fet.

El fet de que una persona té dret a fer justícia quan algú a fet una injustícia, a la llarga es pot convertir en conflictes perquè una persona és jutge i part(el que ha estat perjudicat).

La solució a això és que el jutge passa a ser una persona imparcial, entre el perjudicat i el que ha perjudicat, per tant, apareix una tercera persona, el jutge.

Jutge/part: és un dels motius que porta a les persones a viure en societat.

Al acabar el cap.I es fa una pregunta: ha existit alguna vegada algú que hagi viscut en l’estat de naturalesa?

La resposta és que sí. Un és la monarquia absolutista respecte dels seus súbdits perquè en el cas que hi hagi un conflicte entre ells no hi ha una persona que estigui per sobre d’ells i el que aplica les lleis és la monarquia absolutista. També el rei d’un territori respecte al rei d’un altre territori perquè si hi ha un conflicte la força és qui s’acaba imposant ja que no hi ha ningú per sobre d’ells.


Entradas relacionadas: