Suspensió del contracte de treball

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,47 KB

Selectivitat juny 2013 (sèrie 4) A ningú no se li acudiria pensar que la voluntat de la societat ...

1.L’Estat ha nascut com a conseqüència d’un pacte per potenciar les llibertats naturals i no per destruir-les. Els ciutadans posseeixen un dret natural de resistència com autodefensa sempre que els legisladors, o el poder establert, pretenguin anar més enllà dels límits del contracte social sobre el que es fonamenta l’Estat i esclavitzar els individus. Quan el dret natural a la llibertat o a la propietat de tots els individus no és respectat des del poder, el contracte es trenca i el poble pot recuperar la seva llibertat origínària.

(i) Les persones van decidir formar una societat per tal de poder tenir protecció i seguretat

(ii) Si el govern atempta contra la vida, la llibertat o la propietat dels ciutadans, viola el pacte que el justifica i deixa de complir la funció per la qual es va establir i els ciutadans, per tant, deixen de tenir cap obligació d’obeir-lo, i el poden destituir i establir-ne un de nou.

2. A) «poder legislatiu»: aquella part de l’estat que té la capacitat de fer i modificar lleis

B) «estat de guerra»: quan algú intenta violar el dret a la vida o altres drets bàsics d’un altre

3.«Sempre, doncs, que el poder legislatiu transgredeixi aquesta norma fonamental […] haurà posat el poder que el poble li havia concedit al servei d’objectius ben oposats, de tal manera que el poble recuperarà aquell poder i tindrà dret a recobrar la llibertat inicial […]» Locke, esdevé defensor consagrat d’un liberalisme amb poder representatiu. Locke afirma que l’origen i legitimació de l’Estat és fruit d’un pacte, però aquest contracte no comporta la renúncia dels drets naturals. Afirma que l’única llei que regeix la situació política és la llei natural inscrita en els homes per Déu.

Locke afirma que els éssers humans naixem subordinats a una llei natural; una llei que ve amb nosaltres al néixer i que ens obliga a tots a respectar uns drets originals, drets naturals i propis, connaturals, com són el dret a la vida, la salut, la llibertat i la propietat privada. Tanmateix, diu Locke, els drets naturals els homes els limitem a la pròpia persona i pot donar-se que per necessitat ens sentim obligats a violar els drets dels altres per garantir els nostres. Com no hi ha cap poder que reguli possibles conflictes entre homes cal un pacte.

Els homes s’uneixen renunciant a quotes de llibertat personal autoritzant un poder que protegeixi amb justícia els drets naturals de tots els ciutadans, creant així la societat i l’Estat. Ara bé, amb la creació de l’Estat, els éssers humans no renuncien als seus drets transferint-los a un sobirà, simplement atorguen als seus governants poder per garantir i protegir amb equanimitat la llei natural i els seus drets. Però quan el govern no respecta i no compleix els drets naturals de l'home, és a dir, quan un govern és una amenaça per a aquests drets té lloc una rebel·lió.. En aquest cas, el govern contradiu la seva raó de ser, i per tant perd tot dret al poder que el poble li ha confiat. La justificació bàsica per a la revolució o rebel·lió del poble (armada, si cal) contra el govern és que el govern en qüestió hagi violat la confiança que la societat ha posat en ell. És fonamental en Locke la idea dels drets de l'home: la vida, la salut, la propietat. Aquests drets són naturals. No depenen de cap llei. Els tenen tots els éssers humans pel fet de ser humans. Per Locke la base d'aquests drets és Déu. Déu ens ha creat i ens ha donat aquests drets. Però ¿per què un govern, un poder polític? En Locke els homes inicialment es troben en l'estat de natura, que és l'estat en què Déu els ha creat. En aquest estat tots els éssers humans posseeixen uns drets i uns deures, que en conjunt formen la llei natural. El deure fonamental de la llei natural és respectar la vida dels altres. I el dret que ens dóna la llei natural és el de castigar, fins i tot amb la mort, a qui no respecta la vida i els altres drets naturales.Ese dret a castigar a qui no respecta la llei natural, dret que Locke anomena "poder executiu de la llei natural ", dóna lloc a abusos i arbitrarietats. Per això l'estat de naturalesa en Locke s'acaba convertint en un estat de guerra i violència, semblant al que havia descrit Hobbes. El govern s'estableix, mitjançant un contracte social, per posar fi a la violència i garantir el respecte dels drets naturals dels éssers humans.

En conclusió, Locke justifica el dret a la rebel·lió amb la mateixa base amb que justifica l'existència del poder polític. El poder polític s'estableix per protegir els drets naturals dels éssers humans. Però si el poder polític no compleix amb aquesta funció, llavors la rebel·lió del poble està justificada. És, fins i tot, necessària.

Entradas relacionadas: