Introducció: Es la capacitat d'aquirir,
emmagatzemar i recuperar info
Som qui som gracies al que aprenem
i recordem, no pordriem expresar ideas,
recorda i oblida el que vol
Bases de la memoria:
Son
connexions entre neurones
Sabem que la base de la memoria:
Esta a l'escorá cerebral
Hemiferi dret: records visual
Hemisferi esquerre: records verbals
Processos Basics:
Funcions de la
Memoria
Recollir infromacio novaOrganitzar-la perque tingui sentit i
l'enregistren i recuperar quan calgui
Proces
: Codificar: incroporar informació i l'enregistrenEmmagatzear: es guarda fins que faci falta i recuperació
Estrucutra de la memoria:Teoria Multimagatzem
Memoria sensorial
Enregistra
informació que de l’entorn (imatges, sons, gust, olors)
Dura poc(1o 2 segons),pot trasmetre infrmacio a la memoria curt
termini i ha dos tipus de memoria: ecoica: sons que dura 1 segon
i la memoria iconica, imatges, dura 2 segons
Memòria a curt
Termini
Guarda la
Informació que necessitem en el moment present
Ens dona la
Capacitat per reconèixer: cares, noms, nombre.. , ens dona la memòria de treball
-Interpreta tots els coneixement i els records que
Tenen importància en la situació personal
-Capacitat limitada
Durada de 18-20 segons i a mesura que passa el temps
Es va oblidant
Memòria a
Llarg termini: Conserva el nostre coneixement el món per
Utilitzar les posteriorment
Coneixement
de la realitat social i cultura, records autobiogràfic
La informació esta organitzada, la capacitat il·limitada
Els records tenim vida pròpia, L’oblit
Es un fracàs en la recuperació
Tipus de memòia
Declarativa(saber que)
Conceptes, dades, M Autobiogràfiques: Dades ,esdeveniments
M semàntic: coneixement del llenguatge
Procedimental (Saber com)
Habilitats, destreses
S’adquireix amb l’experiència
s inconscient
L’oblit
Recordar vol dir tornar a passar pel cor
Els records no son copies exactes de la realitat
Factors que influeixen en el record:
Recordem millor allò que es relaciona amb situacions emocionals
La recuperació d’un record es més fàcil si es succeeix en el mateix context que va produir l’aprenentatge
L’estat d’ànim afecta al record
Enregistrem millor es que es nou i emotiu
Recordem omplint els buits de la memòria
La bona salut de la memòria depèn de l’oblit
La psicoanàlisis: La ment es defensa d’experiències doloroses
Causes de l’oblit
-Lesió o degeneració cerebral
Alzheimer, demència, síndrome de korsakoff
-Repressió es conscient , oblida perquè la informació es dolorosa
-Interferències:
1Proactiva: Una informació apressa dificulta un aprenentatge posterior
2 Retroactiva: Un aprenentatge recent interfereix en una informació passat
-Galta de processament
Distorsions i alteracions
Distraccions: Erros normals de la nostra memòria
-El temps: devil•lita la memòria, Les experiències noves difuminen les més antigues
-Distracció: Es una cerca d’informació frustrada
-Bloquejo: Es una cerca d’informació frustrada
-Atribució errònia: Consisteix en atribuït un record a una font errònia
-Suggestionabilitat: Es refereix a les memòries falses
-Propensió: Reelaborem els nostres records perquè encaixin amb els nostres valoris i creences
-Persistència: Consisteix a no poder oblidar les situacions traumàtiques
Alteracions:
Trastorns lleus:
-Incapacita per recordar coses
-Dejà vu
Transfons greus:
A.Amnèsia: Incapacitat per recordar
Pèrdua total o parcial de la memòria
Tipus de amnèsia:
-Amnèsia Interrogador: Incapacitat d’adquirir informació després d’una lesió
-Amnèsia Retrograda: Incapacitat per recordar el passat i que pot fer aprenentatges nous
-Amnèsia psicogen: Amnèsia respecte al trauma en persones que han patit violència i agressions.
-Demència senial:
Deteriorament de totes les funcions cognitives
1r Símptoma de pèrdua de memòria
10%-15% de persones amb demència
-Amnèsia Funcional: Provocada per l’estil de vida, estrès, canvis de feina, pressió
B, Hipermèsia: Es un augment de la capacitat de retenir
C Paramnèsia:
-Elaboració de falsos records
-Confabulacions: mentides compulsius