En la socialització secundaria els infants aprenen
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,69 KB
FUNCIONS DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL SEGONS TERESA COLOMER
Teresa Colomer (2007) assenyala que la LIJ compleix tres grans funcions pel que fa a la transmissió de l’herència cultural:
1.- ACCÉS A L’IMAGINARI COL.LECTIU:
L’imaginari cultural és el conjunt d’imatges, símbols i mites que utilitzem com a fórmules tipificades per a entendre el món i les relacions amb els altres. A més, és fonamental per a l’accés dels infants al coneixement del món i en la construcció de la seua personalitat. Aquest imaginari pren les formes específiques de cada tradició cultural.
2.- APRENENTATGE DE MODELS NARRATIUS, POÈTICS I ICÒNICS:
-Models Narratius: des de ben menuts ens familiaritzem amb l’estructura narrativa, i per això els infants aprenen que narrar és una tècnica per a expressar-se en el mon real o imaginar mons possibles. A més, el progressiu domini dels textos narratius augmenta la capacitat per establir nexes temporals, causals, etc...; per saber establir expectatives sobre personatges, ampliar la pròpia experiència, etc.
Els contes acostumen a tindre un final felíç que actua com a factor tranquil·litzador per als infants, aspecte molt valorat pel psicoanàlisi. Però, en l’actualitat la LIJ utilitza altres finals com poden ser; l’acceptació del conflicte, un final obert o final negatiu.
-Models poètics: en l’actualitat hi ha una escassa producció de poesia infantil i juvenil. Però hi ha molta relació entre poesia /cançó i jocs, sobretot en l’etapa d’infantil i primer cicle de primària. Així mateix, podem classificar els recursos de la poesia en: estímuls sonors i motors, relacionats amb el joc i socialitzadors.
-Models icònics: De la mateixa manera que els nens i nenes aprenen a llegir un text, necessiten també aprendre a llegir les imatges i el que aquestes representen. Per aquesta raó és fonamental la imatge en els contes infantils.
3.- SOCIALITZACIÓ CULTURAL
Junt a la família i l’escola, la LIJ actua amb una funció socialitzadora, amb una finalitat educativa. Sobretot, els contes infantils servien com a model de traspàs de la ideologia i dels valors tradicionals. En l’actualitat en els contes també es reflecteixen el canvi en els valors: les situacions, els conflictes i les prioritats del món modern.