L'Estat Social i l'Estat de Dret: Evolució i Característiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,9 KB
L'Estat Social
Concepte
El concepte d'Estat Social va ser emprat per primera vegada per Hermann Heller l'any 1928 per defensar una intervenció estatal que donés contingut econòmic i social a l'Estat liberal de Dret. Al segle XIX, diversos pensadors com Lassalle i Blanc ja havien defensat la necessitat que l'Estat fos un instrument de transformació social.
Objectiu
L'objectiu principal de l'Estat Social és evitar l'abstencionisme públic estatal en matèria economico-social.
Base
La base de l'Estat Social rau en la idea que l'Estat ha d'assumir la seva responsabilitat sobre el benestar dels ciutadans i intervenir en l'economia de mercat per corregir-ne les disfuncions.
Antecedents històrics
Els antecedents històrics de l'Estat Social es troben a la Gran Bretanya i els EUA en el període d'entreguerres. Després de la Segona Guerra Mundial, el model es va difondre a nivell mundial. La seva implantació als diferents països no va ser homogènia, però l'Estat Social presenta uns perfils comuns arreu:
- Ordenació de l'economia privada.
- Prestació de serveis bàsics.
- Reforçament de la legitimitat i el consens social.
Dimensions de l'Estat Social
Alguns autors distingeixen tres dimensions de l'Estat Social:
- Estat benefactor: proporciona prestacions socials.
- Estat regulador: regula les relacions capitalistes i intervé en l'economia.
- Estat empresari: dirigeix públicament l'economia (empresa pública com a motor de desenvolupament).
Característiques generals
- Política estatal d'intervenció econòmica (l'Estat regula l'economia i la planifica per aconseguir el benestar general).
- L'Estat compleix una funció assistencial i proporciona prestacions socials de diferents tipus.
- Comporta l'expansió dels serveis i la despesa pública (sanitat, ensenyament, protecció social).
Conseqüències de l'Estat Social: la igualtat
Com a conseqüència de l'Estat Social, els poders públics han de promoure una igualtat real entre els membres i grups que conformen la societat. Cal distingir entre:
- Igualtat jurídica o formal: amb la instauració de l'Estat de Dret es garanteix la igualtat davant la llei (ex. Art. 6 Declaració de 1789). La llei com a expressió de la voluntat popular és universal (per a tothom), abstracta i general. Es consolida la igualtat jurídica o formal de tots els ciutadans davant la llei.
- Igualtat material: amb la instauració de l'Estat Social s'incorpora la idea d'igualtat material (potestat d'establir tractes diferenciats per a situacions de fet que siguin diferents).
La Constitució Espanyola de 1978 recull la igualtat com a:
- Valor superior de l'ordenament jurídic (art. 1.1).
- Dret fonamental i dret subjectiu judicialment exigible (art. 14).
- Directiu d'actuació dels poders públics, que han de promoure que la igualtat dels individus i grups sigui real i efectiva (art. 9.2).
La Constitució econòmica
A partir de la Segona Guerra Mundial, s'inclouen normes econòmiques als textos constitucionals. El concepte de Constitució econòmica (la seva gènesi es troba a la Llei Fonamental de Bonn) fa referència al conjunt de disposicions constitucionals que estableixen un marc per a l'estructura i el funcionament de l'activitat econòmica (STC 1/1982).
Contingut de la Constitució econòmica
- Llibertats econòmiques.
- Agents del procés econòmic.
- Intervenció econòmica dels poders públics.
- Drets econòmics, socials i culturals.
Llibertats econòmiques
- Art. 38: llibertat d'empresa dins de l'economia de mercat.
- Art. 33: propietat privada i reconeixement de la seva "funció social".
Agents del procés econòmic
- Art. 7: associacions empresarials i sindicats de treballadors (art. 28: dret a sindicar-se lliurement).
- Art. 37: dret a la negociació col·lectiva i al conflicte col·lectiu.
Intervenció econòmica dels poders públics
- Art. 130: encomana als poders públics la "modernització i el desenvolupament de tots els sectors econòmics".
- Art. 40.1: progrés social i distribució equitativa de la renda.
- Art. 131: Estat regulador.
- Art. 128.2: parla d'iniciativa pública en l'activitat econòmica.
Drets econòmics, socials i culturals
- Drets vinculats a la protecció dels treballadors:
- Art. 35: dret al treball.
- Art. 28: dret de sindicació i de vaga.
- Art. 37: dret a la negociació col·lectiva i a adoptar mesures de conflicte col·lectiu.
- Dret al ple desenvolupament de la personalitat:
- Art. 27: dret a l'educació.
- Art. 44: accés a la cultura.
- Dret a la satisfacció de necessitats socials:
- Art. 41: règim públic de seguretat social.
- Art. 43: organització i tutela de la salut pública.
- Art. 47: dret a l'habitatge digne.
- Dret a persones i grups socials desfavorits:
- Discapacitats física i psíquics - art. 49
- Persones de la tercera edat - art. 50
- Desocupats - art. 41
- Emigrants - art. 42
- Joventut - art. 48
- Consumidors i "usuaris" - art. 51
- Família - art. 39.1
L'Estat de Dret
Origen
L'Estat de Dret té el seu origen en el primer liberalisme alemany dels segles XVIII-XIX. La gènesi del concepte s'atribueix a l'autor alemany Robert Von Moll l'any 1832.
En el primer liberalisme, el concepte d'Estat de Dret es va utilitzar com a concepte polític de lluita contra l'Estat absolut, on el Rei estava desvinculat de les lleis.