Sistemes de comunicació alternativa i augmentativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,22 KB
El sistema Rebus:
Sistema pictogràfic:
- Símbols molt realistes.
- Estructura esquemàtica.
- Fàcilment interpretables.
Indicadors gramaticals:
- Articulació més precisa i rica del sistema.
Tres nivells de signes:
- Primer nivell: objectes o símbols fàcilment reconeixibles.
- Segon nivell: verbs o conceptes que requereixen aprenentatge.
- Tercer nivell: símbols abstractes (pronoms, conjuncions, etc.).
El llenguatge Minspeak:
- S’usa amb un comunicador amb sortida de veu.
- Sistema pictogràfic basat en la compactació semàntica:
- Atribuir a cada significant multitud de significats.
- Tècnica de codificació a partir d'una petita quantitat d'icones:
- Cada icona té múltiples significats.
- El sentit el determina el segon símbol (o fins i tot, el tercer).
- Part del principi dels significats que s'atribueixen a un símbol:
- Primera icona: selecciona el tema.
- Segona icona: concreta la idea específica.
- Amb un tauler reduït es disposa d'un vocabulari molt extens.
- Arriba a usar‐se de manera automàtica, gairebé sense esforç.
- Requereix certes habilitats cognitives.
EL SISTEMA PECS:
El PECS o sistema de comunicació per intercanvi d'imatges és un sistema alternatiu i augmentatiu de comunicació que consisteix en l'intercanvi de targetes amb imatges entre la persona usuària i la seva interlocutora.
- S'han d'ensenyar tres accions:
- Aproximar‐se a les targetes.
- Desenganxar‐les del suport.
- Lliurar‐les a l'interlocutor per formular una petició.
- Les imatges de les targetes poden ser variades:
- Dibuixos en color.
- Pictogrames. Símbols.
- Fotografies.
- Implantació en sis fases:
- Intercanvi físic.
- Augment de l’espontaneïtat.
- Discriminació de la fase.
- Estructura de la fase.
- Resposta a preguntes.
- Resposta i comentaris.
La utilització de recursos quotidians
Aprofitar les estratègies del llenguatge verbal i no verbal
- Implantació d'un sistema de comunicació:
- No és una finalitat en si mateixa.
- Mitjà per disposar de destreses vàlides per comunicar‐se.
- Un sistema amb ajuda no descarta els recursos verbals i no verbals.
- Verbalitzar, vocalitzar i parlar a poc a poc en seleccionar els símbols:
- Enforteix el reforç auditiu.
- Estimula la parla espontània.
- Expressió facial, ganyotes i gestos amb propòsit comunicatiu:
- L’acompanyament expressiu facilita el procés comunicatiu.
- Gestos idiosincràtics.
- Estratègies com l'escolta activa o l'empatia.
Decisions en el disseny del sistema
L'elecció del suport
- Primeres decisions, relacionades amb l'accés a la informació:
- Tipus i mida dels signes, en funció de la capacitat:
- Discapacitat sensorial: grandària i contrast.
- Capacitat cognitiva: senzillesa, abstracció, text, etc.
- Forma d'indicació:.
- Directa: amb el dit, la mà o el puny.
- Amb ajuda: punxó, indicador lluminós, etc.
- Escombratge depenent.
- Escombratge amb commutador.
- Suport comunicatiu idoni:
- Posició en què haurà d'usar‐se.
- Estat físic general.
- Compatibilitat amb els productes de suport utilitzats.
- Tipus i mida dels signes, en funció de la capacitat:
- La selecció del vocabulari
- Comencem per l'elaboració d'un vocabulari bàsic…
- Prioritat als missatges que seran més útils i necessaris:
- Primer pas: selecció del vocabulari bàsic.
- Identificar les situacions comunicatives més habituals:
- Temes comunicatius motivadors.
- Selecció del vocabulari bàsic:
- Contextos en els quals es mou la persona.
- Persones amb les quals es comunica.
- Temes i activitats del seu interès.
- Vocables, frases, etc. amb significat clar i tangible.
- Prioritat als missatges que seran més útils i necessaris:
- ...i evolucionem cap a un llenguatge més complex.
- El lèxic i la complexitat de la comunicació s'aniran ampliant.
- Incorporació progressiva de vocabulari nou:
- Aficions i interessos de la persona.
- Situacions comunicatives diverses.
- Procurar que la pròpia persona triï els vocables a incorporar:
- Fent‐li preguntes d'opcions.
- Recaptant informació del seu entorn més directe.
- Ensenyar la persona a:
- Fer peticions.
- Iniciar una conversa.
- Corregir els errors i malentesos.
- Estratègies d'ensenyament‐aprenentatge
- Estimular, sense pressionar, perquè la persona vocalitzi el símbol.
- Utilitzar el mateix codi de color que en el suport de comunicació. Si ensenyem diversos símbols alhora, canviar l'ordre.
- Persones amb alguna dificultat perceptiva: símbols de 5 cm.
- S'ensenyarà a generalitzar els símbols:
- Expressar més conceptes amb les mateixes imatges.
- Associar símbols i colors
- Estar atents si en l'aprenentatge pot haver‐hi alguna confusió.
- No sobrecarregar la persona de símbols:
- Trobar el volum de pictogrames que és capaç de manejar.