Sistemes de comunicació alternativa i augmentativa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,22 KB

El sistema Rebus:

  • Sistema pictogràfic:

    • Símbols molt realistes.
    • Estructura esquemàtica.
    • Fàcilment interpretables.
  • Indicadors gramaticals:

    • Articulació més precisa i rica del sistema.
  • Tres nivells de signes:

    • Primer nivell: objectes o símbols fàcilment reconeixibles.
    • Segon nivell: verbs o conceptes que requereixen aprenentatge.
    • Tercer nivell: símbols abstractes (pronoms, conjuncions, etc.).

El llenguatge Minspeak:

  • S’usa amb un comunicador amb sortida de veu.
  • Sistema pictogràfic basat en la compactació semàntica:
    • Atribuir a cada significant multitud de significats.
  • Tècnica de codificació a partir d'una petita quantitat d'icones:
    • Cada icona té múltiples significats.
    • El sentit el determina el segon símbol (o fins i tot, el tercer).
  • Part del principi dels significats que s'atribueixen a un símbol:
    • Primera icona: selecciona el tema.
    • Segona icona: concreta la idea específica.
  • Amb un tauler reduït es disposa d'un vocabulari molt extens.
  • Arriba a usar‐se de manera automàtica, gairebé sense esforç.
  • Requereix certes habilitats cognitives.

EL SISTEMA PECS:

El PECS o sistema de comunicació per intercanvi d'imatges és un sistema alternatiu i augmentatiu de comunicació que consisteix en l'intercanvi de targetes amb imatges entre la persona usuària i la seva interlocutora.

  • S'han d'ensenyar tres accions:
    • Aproximar‐se a les targetes.
    • Desenganxar‐les del suport.
    • Lliurar‐les a l'interlocutor per formular una petició.
  • Les imatges de les targetes poden ser variades:
    • Dibuixos en color.
    • Pictogrames. Símbols.
    • Fotografies.
  • Implantació en sis fases:
    • Intercanvi físic.
    • Augment de l’espontaneïtat.
    • Discriminació de la fase.
    • Estructura de la fase.
    • Resposta a preguntes.
    • Resposta i comentaris.

La utilització de recursos quotidians

Aprofitar les estratègies del llenguatge verbal i no verbal

  • Implantació d'un sistema de comunicació:
    • No és una finalitat en si mateixa.
    • Mitjà per disposar de destreses vàlides per comunicar‐se.
  • Un sistema amb ajuda no descarta els recursos verbals i no verbals.
  • Verbalitzar, vocalitzar i parlar a poc a poc en seleccionar els símbols:
    • Enforteix el reforç auditiu.
    • Estimula la parla espontània.
  • Expressió facial, ganyotes i gestos amb propòsit comunicatiu:
    • L’acompanyament expressiu facilita el procés comunicatiu.
  • Gestos idiosincràtics.
  • Estratègies com l'escolta activa o l'empatia.

Decisions en el disseny del sistema

L'elecció del suport

  • Primeres decisions, relacionades amb l'accés a la informació:
    • Tipus i mida dels signes, en funció de la capacitat:
      • Discapacitat sensorial: grandària i contrast.
      • Capacitat cognitiva: senzillesa, abstracció, text, etc.
    • Forma d'indicació:.
      • Directa: amb el dit, la mà o el puny.
      • Amb ajuda: punxó, indicador lluminós, etc.
      • Escombratge depenent.
      • Escombratge amb commutador.
    • Suport comunicatiu idoni:
      • Posició en què haurà d'usar‐se.
      • Estat físic general.
      • Compatibilitat amb els productes de suport utilitzats.
  • La selecció del vocabulari
  • Comencem per l'elaboració d'un vocabulari bàsic…
    • Prioritat als missatges que seran més útils i necessaris:
      • Primer pas: selecció del vocabulari bàsic.
    • Identificar les situacions comunicatives més habituals:
      • Temes comunicatius motivadors.
    • Selecció del vocabulari bàsic:
      • Contextos en els quals es mou la persona.
      • Persones amb les quals es comunica.
      • Temes i activitats del seu interès.
      • Vocables, frases, etc. amb significat clar i tangible.
  • ...i evolucionem cap a un llenguatge més complex.
    • El lèxic i la complexitat de la comunicació s'aniran ampliant.
    • Incorporació progressiva de vocabulari nou:
      • Aficions i interessos de la persona.
      • Situacions comunicatives diverses.
    • Procurar que la pròpia persona triï els vocables a incorporar:
      • Fent‐li preguntes d'opcions.
      • Recaptant informació del seu entorn més directe.
    • Ensenyar la persona a:
      • Fer peticions.
      • Iniciar una conversa.
      • Corregir els errors i malentesos.
  • Estratègies d'ensenyament‐aprenentatge
    • Estimular, sense pressionar, perquè la persona vocalitzi el símbol.
    • Utilitzar el mateix codi de color que en el suport de comunicació. Si ensenyem diversos símbols alhora, canviar l'ordre.
    • Persones amb alguna dificultat perceptiva: símbols de 5 cm.
    • S'ensenyarà a generalitzar els símbols:
      • Expressar més conceptes amb les mateixes imatges.
    • Associar símbols i colors
    • Estar atents si en l'aprenentatge pot haver‐hi alguna confusió.
    • No sobrecarregar la persona de símbols:
      • Trobar el volum de pictogrames que és capaç de manejar.

Entradas relacionadas: