Serveis Socials i Llei de Dependència a Espanya

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,92 KB

Serveis Socials

Objectius:

  • Regular i ordenar el sistema de Serveis Socials.
  • Garantir a la ciutadania l'accés universal als Serveis Socials.
  • Prestar els serveis amb els requisits per garantir la dignitat i qualitat de vida.

Sistema: Conjunt de recursos, equipaments i programes destinats a assegurar el dret de les persones a viure dignament mitjançant la cobertura de les necessitats personals bàsiques i socials.

Tipus d'entitat:

  • Públiques (Generalitat, Diputacions, Ajuntaments).
  • Privades:
    • Iniciativa social: associacions, fundacions.
    • Iniciativa mercantil: amb ànim de lucre.

Serveis Socials Bàsics

Primer nivell d'accés als Serveis Socials. Inclouen equips multidisciplinaris, serveis d'ajuda a domicili i teleassistència, i centres oberts. S'organitzen territorialment per Àrees Bàsiques de Serveis Socials (ABSS).

Serveis Socials Especialitzats

Donen resposta a necessitats que requereixen una especialització tècnica.

Prestacions del Sistema Públic de Serveis Socials

  • Serveis: Intervencions fetes per equips professionals.
  • Econòmiques: Prestacions per atendre situacions de necessitat.
  • Tecnològiques: Productes per atendre les necessitats socials de la persona, com la teleassistència domiciliària per mantenir l'autonomia.

Cartera de Serveis

Defineix el tipus de prestació, la població destinada i l'establiment que l'ha de gestionar.

Llei de Dependència

Llei de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència

Objectiu: Reconèixer un nou dret de la ciutadania a Espanya.

Principis fonamentals:

  • Caràcter universal i públic.
  • Accés en igualtat.
  • Participació de les administracions públiques.

Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència

Objectiu: Promoure l'autonomia personal i garantir l'atenció i protecció a les persones dependents.

Definicions Clau

Autonomia: Capacitat de controlar, afrontar i prendre, per iniciativa pròpia, decisions personals sobre com viure i poder desenvolupar les activitats bàsiques de la vida diària.

Dependència: Estat de caràcter permanent en què es troben les persones que, per raons diverses i lligades a una falta d'autonomia, necessiten l'atenció d'altres persones per realitzar les activitats bàsiques de la vida.

Prestacions

A) Serveis: Caràcter prioritari. Es faciliten a través de l'oferta pública de la xarxa de Serveis Socials. Inclouen teleassistència, serveis d'ajuda a casa i d'atenció residencial.

B) Prestacions econòmiques: Vinculades al servei, cura de l'entorn familiar i ajuda a persones cuidadores no professionals, i assistència social.

Graus de Dependència

  • I Moderada: La persona necessita ajuda per realitzar activitats bàsiques una vegada al dia.
  • II Severa: La persona necessita ajuda dues o tres vegades al dia.
  • III Gran dependència: La persona necessita ajuda diverses vegades al dia i la presència indispensable i contínua d'una altra persona.

Reconeixement de la Situació de Dependència i Dret a les Prestacions

  1. Valoració.
  2. L'administració autonòmica emetrà la resolució que determina el grau i nivell, els serveis i les prestacions econòmiques.
  3. El Programa Individual d'Atenció (PIA) determina les modalitats d'intervenció més adequades.
  4. El nivell o grau de dependència es pot revisar per millora o empitjorament de la situació o per error de diagnòstic.
  5. Les prestacions poden ser modificades o retirades per variació de la situació personal, dels requisits establerts per al seu reconeixement o per incompliment de les obligacions de la llei.

Finançament del Sistema

Les administracions públiques hi contribuiran: l'Administració General de l'Estat i les Comunitats Autònomes.

Camps Professionals del Tècnic en Integració Social (TIS)

Àmbit professional: Administracions públiques, entitats privades, centres de Serveis Socials, residències, centres d'acollida, habitatges tutelats.

Ocupacions i llocs de treball: Tècnic en integració social, educador d'educació especial, treballador familiar, personal cuidador.

Competències Professionals

Programar, Organitzar i Avaluar les Intervencions d'Integració Social

  1. Obtenir informació dels casos.
  2. Elaborar el programa.
  3. Organitzar i gestionar recursos humans, materials i econòmics.
  4. Establir normes i procediments d'atenció als casos.
  5. Mantenir organitzada la documentació.
  6. Avaluar els programes per garantir-ne l'adequació.

Organitzar i Supervisar les Activitats d'Atenció a les Unitats de Convivència

  1. Definir els protocols d'atenció segons la programació.
  2. Supervisar les tasques de manteniment de la llar.
  3. Organitzar i supervisar les tasques de recolzament personal i emocional.
  4. Organitzar l'espai de la residència habitual de l'assistit.
  5. Assessorar la unitat de convivència sobre les responsabilitats i accions que cal assumir.
  6. Realitzar la gestió domèstica de la unitat de convivència.
  7. Aplicar tècniques i procediments d'avaluació per valorar el nivell de satisfacció.

Entrenar l'Assistit en l'Adquisició d'Habilitats d'Autonomia Personal i Social

  1. Dirigir i supervisar les activitats de prevenció de pèrdua i manteniment de la mobilitat.
  2. Recolzar i estimular la comunicació.
  3. Instruir els usuaris en les habilitats bàsiques necessàries per a la seva autonomia personal i social.
  4. Avaluar segons el pla de seguretat i higiene establert.
  5. Aplicar tècniques i procediments d'avaluació per valorar les fites obtingudes.

Supervisar les Activitats d'Inserció Ocupacional

  1. Determinar les línies d'actuació per a la comprovació de la situació ocupacional.
  2. Comprovar sobre el terreny l'adequació de les activitats i els mitjans d'inserció.
  3. Instruir i assessorar l'assistit o el familiar sobre les responsabilitats i accions que s'han de desenvolupar en el seu entorn.
  4. Aplicar els procediments d'avaluació per valorar el nivell d'inserció ocupacional obtingut.

Capacitats Clau

  1. Resolució de problemes: Capacitat i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació amb una estratègia.
  2. Organització del treball: Disposició i habilitat per crear condicions adequades per dur a terme les tasques amb màxima eficàcia i eficiència.
  3. Responsabilitat en el treball: Disposició per implicar-se en la feina i vetllar pel bon funcionament dels recursos humans o materials.
  4. Treball en equip: Disposició i habilitat per col·laborar de manera coordinada amb un equip de persones per assolir un objectiu.
  5. Autonomia: Capacitat per realitzar una tasca de manera independent, sense ajuda.
  6. Relació interpersonal: Disposició i habilitat per comunicar-se amb els altres amb un tracte adient, amb atenció i empatia.
  7. Iniciativa: Disposició i habilitat per prendre decisions sobre propostes o accions.

El Treball en Equip Multidisciplinari

Amb qui podem treballar? Psicòlegs, treballadors socials, logopedes, educadors.

Per què treballar en equip?

  • Unificació de criteris.
  • Col·laborar en l'assoliment dels objectius proposats en el pla de treball individualitzat.
  • Complementarietat dels diferents rols.
  • Treball en xarxa.

Relació amb l'Usuari

No discriminació: Aplicar criteris el més objectius possible, explicar clarament en què consisteixen les prestacions d'ajuda per reunir la documentació, parlar amb les persones afectades i fugir dels tòpics.

Estratègies en la relació amb els usuaris:

  • Implicació emocional: Situar-se i aprendre a manejar les pròpies emocions, reflexionar de manera crítica sobre el treball i contactar amb els altres.
  • Respecte i empatia.

Actuació en situacions límit: Comportar-se de manera exigent però comprenent, valorant i acceptant els canvis.

Evitar efectes no desitjats: Atendre persones amb qui es pot tenir èxit, generar pautes de conducta, jutjar a qui rep ajuda com a persones que s'aprofiten dels recursos aliens.

Entradas relacionadas: