Sekularizazioa eta Ateismoa: Ikuspegiak

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en vasco con un tamaño de 6 KB

Sekularizazioaren Seinaleak

  • Eguneroko bizitzak garrantzi handiagoa du, naturaz gaindiko munduak baino.
  • Erlijioak gizartean lekua eta indarra galdu.
  • Zientziak hartu ditu erlijioaren hainbat eremu.
  • Erlijio instituzioak bakarrik, interesatuentzat, bakoitzaren intimitatean eta gizartean eraginik gabe.
  • Erlijioa zatitzean, sinismen berriak sortu.

Sekularizazioa (+) vs Sekularismoa (-): Ezberdintasuna

Sekularizazioa erlijioaren adaptazio prozesua da, gizartearen garapenean partaidea izanik; aldiz, sekularismoak erlijioaren baztertzea dakarrela dio, gizartearen garapenean oztopo izanik.

Sekularizazioa eta Ateismoa: Aldaketa Nagusiak

Aldaketa nagusiak bultzatu dituztenak:

  • Zientziaren aurrerapena.
  • Gizakiak arrazoiaren bitartez pentsatu.
  • Eliza eta estatua bereizten.

Sekularizazioa: Esanahiaren Eboluzioa

  • XV. mendea: Elizaren ondasunak estatuaren eskuetara igarotzea.
  • XVII. mendea: Estatua, gizartea eta kulturak erlijioarekiko askatasuna.
  • XIX. mendea: Elizak legegintzan, osasunean, ezkontzetan... zuen eragina gizarte zibilera itzuli.
  • XX. mendea: Jainkoa alde batera uztea = Sekularismoa.

Ateismo Teorikoa

Jainkoaren existentzia ukatzen dutenak.

  • Elizaren ikuspegia: Jainkoa aitortzea ez dago gizartearen aurka.

Ateismo Praktikoa

Jainkoa errepresentatzen du, baina bere bizitzan ez du eraginik.

  • Elizaren ikuspegia: Ateoak eta fededunak lankidetzan aritu behar dira, bakoitzaren arrazoietan sakontzeko.

Ateismoaren Kausak

  • 1. Aurrerapen Zientifikoak:
    • Zientziak galdera guztiei erantzungo ziela ustea.
    • Zientziak hobekuntzak ekarri ditu.
  • 2. Askatasunaren eta Zoriontasunaren Ikuskera:
    • Gizakiaren nahia: askatasuna eta zoriontasuna lortzea.
    • Kontsumo gizarteak amets hori lortzea erraztuko zuela uste zen, baina ez du lortu.
    • Erlijioari kritikatu izan zaio fededunen askatasuna mugatzea eta zoriontasuna beste mundurako uztea.
  • 3. Gaitzaren Arazoa:
    • Gaitza eta sufrimendua desagertzen saiatu erlijioak.
    • Gizakiak askatasunaren erabilera desegokiaren ondorioz sortutakoaren errudun Jainkoa bihurtu.

Humanismoa eta Ateismoa

Lau pentsalariek amankomunean duten ideia: gizakia eta bere ahalmenen defentsa da. Humanistak deitzen zitzaien.

Humanismoa + Erlijioa/Jainkoari kritika = Humanista ateoak dira.

Feuerbach

  • Bere pentsamenduaren oinarria:
    • Pertsona da errealitate absolutua.
    • Pertsona bakoitzak, gizakiaren eta norberaren handitasuna pentsatzen ditu, mugatua badu ere.
  • Jainkoaz eta erlijioaz daukan ikuspegia:
    • Gizakia bere mugen jakitun, Jainkoa deitzen duen izaki perfektu eta mugagabean proiektatzen du.
    • Pertsonaren fantasia bat da.
    • Pertsona erlijiosoak Jainkoa baieztean "gelditzen da", beraz, erlijioa ezabatu behar da.

Marx

  • 1. ikuspegia:
    • Gizakia eta gizartearen errealitatetik abiatu.
    • Ikuspegi ekonomiko eta sozialetik aztertu gizakia.
    • Gizakia ez da bere buruaren jabe, gizartea eta gizakia sortzen duena.
    • Alienazio ekonomikoa: langileari lanaren emaitzaren zati bat kentzen zaio. Etekinak kapitalistaren poltsikora doaz.
    • 1. Kapitalista: produkzio-jabegoa.
    • 2. Langileria: lan-indarra.
    • Komunismoa proposatu.
  • 2. ikuspegia:
    • Giza irudikapen soila da.
    • Izaki hobeezin bat irudikatzen du eta mundu ideal batean kokatzen du.
    • Erlijioa, alienazio ekonomikoaren aurrean sortutako sufrimenduaren aurrean kontsolamendua da.
    • Zoriontasuna beste mundurako aginduta dagoenez, erlijioak kontzientziak lokartzen ditu, "herriaren opioa".
  • Elizaren erantzuna:
    • Planteamendu sinpleegia: Marx-en oinarri ekonomikoetara murriztu dira, ekonomiaz gain badaude alderdi gehiago.
    • Elizak historian zehar gizartearekiko konpromisoa erakutsi du.

Nietzsche

  • 1. ikuspegia:
    • Supergizakia: buruzagiaren morala ezartzen duena.
    • Supergizakiak ez du bizitzatik ihes egiten, Jainkoaren heriotza iragartzen du, kontzientzian bizi den Jainkoa baztertuko du.
  • 2. ikuspegia:
    • Giza atsekabearen ondorioz sortu zen.
    • Gertaera mingarrien aurrean mundu ideal batean bilatzen du babesa.
    • Kristau morala: beldurraren morala da eta balio negatiboak proposatzen ditu.
  • 3. ikuspegia:
    • Kristautasunari burlazko kritika egiten dio.
    • Kristaua esklaboa da: kristautasunak gizakiaren mugak onartzen ditu.
    • Kristauek koldarkeriaren morala dute: maitasuna azken muturreraino bizitzea oso ausarta da.
    • Balio moral berriak proposatzen ditu. Balio horiek orokortzeak ondorio larriak ekarri zituen.

Freud

  • 1. ikuspegia:
    • Norbanakoaren kontzientziaz haraindi dagoen jarduera da: eremu psikologikoa = subkontzientea eta inkontzientea, gizakiaren portaera eta erreakzioak markatzen dituena.
    • Sexualitatea, gaixotasun psikikoak azaltzeko.
    • Ediporen konplexuak: semeak aita lehiakide ikusten du, aitaren iruditik abiatuta Jainkoaren irudia sortzen du, ahalguztiduna.
  • 2. ikuspegia:
    • Desoreka psikologikotzat zuen, neurosi indibidual eta joera kolektibotzat.
    • Giza errua eta barneko ezinegona lasaitzeko balio zuen, ordena sozial jakin bat ezartzeko.
  • 3. ikuspegia:
    • Ezin da ondorioztatu psikologia erlijioaren kausa eta jatorria denik.
    • Fedea ez da kontsolamendurako bakarrik, konpromisoa eskatzen du.

Entradas relacionadas: