San pietro in montorio
- Denominació:San Pietro in Monterio
- Arquitecte: Bramante
- Cronologia:1502
- Estil:Renaixentisa dl cinque.
-Client: Reyes Católicos- Tipologia:església
- Materials:pedra, marbre i granit
- Localització: Roma
Presentació de l'obra:
San Pietro in Montorio es un pequeño templo erigido el año 1502 por encargo de los Reyes Católicos por en el lugar donde, según la tradición, había sido crucificado San Pedro.
Obra del arquitecto florentino, Bramante, se trata del primer edifico renacentista que incorpora la plasticidad y la volumetría que había tenido la antigua arquitectura romana
Este edificio, concebido como una escultura, marca la orientación que, en las décadas siguientes, se va a difundir por toda Europa
2. Context
2.3. Bramante Donato d'Angelo Bramante conegut simplement per Bramante(Urbino, 1444 - Roma, 1514), fou un arquitecte del Renaixement, va tenir una formació quatrecentista però la seva plenitud artística li arribà al segle XVI.La seva arquitectura està caracteritzada per la severitat i l'ús de planta central coberta amb cúpula. Les seves obres més destacades es troben a Roma.De ben segur que quest judici hagués estat per a Bramante el major reconeixement per tota la seva obra. En efecte, aquesta opinió és ni més ni menys que de Miquel Àngel, el qual l'expressà l'any 1555, quaranta anys després de la mort de Bramante.De qualsevol manera, la sort no li'n fou adversa. Durant la seva vida no li mancaren glòria ni honors. Ludovico il Moro, que entenia d'art, l'aprecià molt i el portà a la seva Cort.; i el molt exigent Papa Juli IIl'elegí, entre molts artistes, per a confiar-li la reconstrucció de laBasílica de Sant Pere.4.2 Espais i formesa) PlantaPlanta circular, ya utilizada en la antigüedad (tholos). Bramante vio en la forma circular la mejor expresión del racionalismo renacentistab) Façana: Con esta obra, Bramante puso fin al planismo del Quattrocento y desarrolló el edificio en profundidadEl edificio se eleva sobre un basamento circular escalonado, que subraya su profundidadEn el nivel inferior presenta un peristilo de 16columnas de orden dórico toscanoSobre estas columnas, el entablamento consta, siguiendo las normas clásicas, de arquitrabe, friso y cornisa.El friso consta de triglifos alternados con metopas decoradas con motivos relacionados con San Pedro, primer papa de la Iglesia: las llaves y la tiara papalUna balaustrada remata el cuerpo inferior arquitrabado del edificio. Está formada por pequeñas columnillas rehundidas por el centro (balaustres)Ya en el cuerpo superior, encontramos dos niveles de altura similar: el tambor y la cúpula. La altura del tambor, en relación a la cúpula, es mucho mayor que la de cualquier construcción anterior. Con esta solución, Bramante consigue elevar la altura de la cúpula y otorgarle mayor grandeza, monumentalidad y plasticidad. Para otorgar valor plástico a este elemento, Bramante lo decora con nichos (rectangulares) y hornacinas alternados. Recurre así a la alternancia de macizo y vano que había aprendido de la arquitectura de la Roma Antigua.En la cúpula semiesférica los nervios apenas se insinúan. Esta coronada con un elemento, a manera de linterna, donde confluyen los nervios.5. Funció i significat5.2. Entorn i integració urbanística: actualment el petit temple de san pedro in montoria es troca al centre del claustre del monestir de san pedrio in Giacolo.5.3 Funció- Funció de l'edifici: es un edifici religiós , també te caracter commemoratiu perque esta edificat sobre la crita on es troba el forat on va ser col·locada la creu del martiri de Sant Pere.- Anàlisi funcional dels espaispetites dimenis pero model perfecte prototip del temple centralitzat, cupula evoca al mon celestia que s'alza sobre el mon terrenal.
5.4 Significat te un gran simbolisme , simbolitza la primera esglesia que va ser fundada per Sant Pere.
6. Models i influènciesbramante va experimentat en sant pedro in montorio els nous conceptes que volia introduir en el seu projecte mes important la basilica de sant pere del vaticà, aques projecte es ca recollir parcialment com el marc arquitecotnic de l'escola d'atenes de rafael, el va concencebre com la imatge de serusalerm celeste uun cub inmens s'expandeis en les quatre direccions laterals generat una planta de greo grega i cap a dalt la cupula aixi mostra com l'expressió ideal de la forma de l'univers. aquesta simbologia que ja era prou coneguda en la edopca aporta a la nova basilica el sentit iniversal de la revelacio i de la cocacio catolica.
a) Panteó romà temple de vesta. esta influit per l a cupula del duomo de florencia de brunelleschi .