Rutines de Descans i Somni a l'Educació Infantil: Guia per a Educadors

Enviado por Cristina y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,53 KB

Necessitats de Descans dels Infants

Durant el primer any de vida, és fonamental que les necessitats individuals dels infants siguin respectades i ateses pels educadors. Els més petits han de disposar d'un dormitori separat però proper a l'aula. Els infants més grans també han de tenir la possibilitat de descansar al llarg del matí si ho necessiten. L'educador ha de saber interpretar els senyals de cansament: fregar-se els ulls, mostrar poc interès en el joc, abraçar-se a l'adult, llepar-se un dit, reduir el ritme d'activitat o mostrar-se maldestre.

A mesura que creixen, les hores de son es redueixen i la migdiada del matí va desapareixent. Entre els 2 i 5 anys, els infants dormen aproximadament 12 hores a la nit més una migdiada després de dinar.

La Migdiada Després de Dinar

A les aules dels infants que ja caminen, després de dinar, anem al lavabo a rentar-nos les mans i la cara. Després d'eixugar-se amb la tovallola, fan pipí o caca a l'orinal o al vàter (o si són petits, els canviem els bolquers). Comencen a desvestir-se per passar tot seguit a l'espai habilitat per dormir i estirar-se al seu llit. Podem educar l'hàbit de l'ordre i la cura de les seves coses acostumant-los a col·locar la roba i les sabates al seu prestatge.

Condicions Ambientals

A mesura que s'acosta el moment d'estirar-se al llit, els estímuls ambientals s'han d'anar reduint. Abaixem les persianes, podem posar música relaxant i suavitzar la nostra veu. Els nostres moviments tindran un ritme més lent i cadenciós.

Condicions Incongruents amb el Son

Si parlem fort o cridem per donar indicacions als nens, si volem que s'afanyin i vagin més de pressa, trenquem les condicions idònies i en creem d'altres que entren en conflicte amb el relaxament i el benestar que volem aconseguir. És important que trobin el seu llit al mateix lloc cada dia per facilitar la localització, la identificació amb el seu espai i la seva sensació de seguretat. Si hi ha germans o amics, facilitarem que dormin l'un al costat de l'altre. Els nens més petits poden necessitar objectes personals (xumet, joguina, dibuix o foto) amb els quals es vinculen per relaxar-se. Durant la somnolència, els infants han de sentir-se segurs per deixar-se anar i entrar en l'estat de son.

L'Hora de Dormir

Durant la migdiada, és convenient que siguem a prop per assegurar-nos que es manté la calma i facilitar que tornin a conciliar el son si es desperten. A l'escola bressol, al principi intentarem respectar els ritmes i rituals individuals, però a poc a poc establirem horaris més o menys comuns per a cada grup d'edat. En el cas dels nadons, n'hi ha que necessiten dormir més i despertar-se més tard, mentre que d'altres necessiten dormir diverses vegades durant el matí. Quan el nen comença a mostrar-se cansat, l'hem de posar a dormir de seguida perquè després de descansar pugui continuar l'activitat de manera més tranquil·la. En canvi, a altres nens caldrà estimular-los i plantejar-los activitats que els mantinguin desperts fins a l'hora d'anar a dormir.

Ja que si se'ls posa a dormir en el moment que se'ls detecta el cansament, s'altera de manera significativa el ritme de l'activitat, l'horari dels menjars, els descansos, etc. L'educador ha de conèixer els horaris de descans del nen a casa, la manera com el posen a dormir, etc. Els nens atesos en condicions òptimes i en les quals es respecten al màxim els seus ritmes, s'acostumaran a dormir sols. Malgrat tot, sempre n'hi ha que necessiten més ajuda i acompanyament per tranquil·litzar-se i passar de l'activitat al son. Un recurs molt utilitzat és fer servir objectes familiars i de valor afectiu per al nen. A mesura que van creixent, poden desprendre's dels objectes de companyia en altres situacions.

Les condicions necessàries per posar el nen a dormir són:

  • És preferible mantenir uns horaris controlats i estables, que s'adaptin al ritme del nen i procurin desenvolupar una actitud favorable enfront del descans.
  • S'ha de crear un ambient adequat, tranquil i acollidor. És important que l'habitació o l'espai on dormi estigui ordenat i no presenti objectes o decoracions que puguin inquietar el nen.
  • No és convenient que els nens realitzin activitats estimulants poc abans d'anar a dormir. Les activitats han de ser tranquil·les, tant des del punt de vista físic com psicològic, i ajudar-lo a relaxar-se.
  • A l'escola, el nen accedirà a descansar si veu que els altres nens també ho fan.
  • Atendrem les demandes individuals de cada nen, però és important plantejar a poc a poc unes pautes comunes per a tot el grup.
  • L'estona de la migdiada serà immediatament després de dinar, perquè és quan el nen està més relaxat i per l'efecte de la digestió.
  • A casa, el millor és que el posin a dormir després de banyar-lo i haver-li donat el sopar.
  • Hem de procurar que l'hora d'anar a dormir sigui un moment agradable, en què s'estableixi una comunicació especial i màgica amb l'adult, a través de carícies, una cançó... i si és necessari, se'ls farà memòria que ha arribat l'hora de dormir i descansar.

Conseqüències d'un Mal Descans

Les conseqüències d'un mal descans o un descans incomplet poden ser irritabilitat, mal humor, plors fàcils, manca d'atenció, dependència i demanda constant de l'adult. A llarg termini, si aquesta deficiència es perllonga, pot originar problemes en el creixement.

El Despertar

A mesura que es van despertant espontàniament, els infants que ja caminen poden sortir de l'espai habilitat per dormir i incorporar-se a l'aula. Els hem de rebre amb afecte. La primera activitat després de rebre'ls és fer pipí o caca al vàter o orinal, i si són petits, canviar bolquers. La següent tasca és vestir-se, i després tornem a crear condicions d'il·luminació adients per a l'activitat.

Diferències Individuals

Uns necessiten més temps per adormir-se que els altres, alguns necessiten xumet o altres estris a prop, n'hi ha que tenen pors. L'educador ha de conèixer bé els infants per poder ajudar-los, fins a aconseguir l'objectiu que conciliïn el son sols, i amb recursos sensorials i afectius per superar possibles pors.

El Joc Simbòlic

El joc simbòlic i per racons

pot tenir un paper molt important en l'adquisició dels hàbits. els infants, per mitjà del joc simbòlic expressen les seves vivències i les elaboren, cosa que els permet comprende, assajar i reforçar el seu coneixement d'allò a què juguen.    

Entradas relacionadas: