La responsabilitat de les administracions públiques. Responsabilitat patrimonial. L’acció de responsabilitat. La responsabilitat de les autoritats i del personal al servei de les administracions públiques.

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,1 KB

Formació de recursos humans

  • La formació dels treballadors permet que el personal de l’empresa pugui adaptar-se als canvis, així com als avenços tecnològics.

  • L’empresa ha de buscar un equilibri entre el cost de la formació i l’expectativa de resultats.

  • Nova manera de formar en l’empresa: educació electrònica o e-learning.

Tipus de coneixement

    • L’explícit: fórmules, paraules, equacions, etc.

    • El tàcit: experiències personals, habilitats, destreses, valors, etc.

Administració de personal

Consisteix a gestionar tots els tràmits juridicoadministratius corresponents

al personal de l’empresa:

  • Selecció i formalització de contractes.

  • Tramitació de nòmines i assegurances socials.

  • Control de drets i deures dels treballadors: vacances, permisos per maternitat, etc.


Relacions laborals

Són les activitats que relacionen les empreses amb els treballadors a través dels seus

representants, com ara els comitès d’empresa o els delegats de personal.


Control de personal

Consisteix a controlar les activitats que es fan, gestionar la motivació del personal i avaluar els resultats obtinguts amb la intenció de solucionar els possibles errors: absentisme, hores extraordinàries, formació, etc.


La igualtat en el treball

Existeixen normatives que consagren la igualtat en el treball i proposen mesures per promoure-la de manera efectiva: Constitució espanyola, Carta dels Drets Fonamentals de la UE, etc.

Malgrat la normativa, en la nostra societat encara hi ha:

  • Discriminació salarial.

  • Discriminació en les pensions de viduïtat.

  • La taxa més gran de desocupació femenina.

  • Una escassa presència de dones en llocs de responsabilitat política, social, cultural i econòmica.

  • Problemes de conciliació entre la vida personal, la laboral i la familiar.

  • Discriminació genèrica envers col·lectius especialment sensibles: persones immigrades, amb discapacitats, amb risc d’exclusió social, joves, persones grans (en edat laboral), etc.

Per evitar-ho:


Llei d’igualtat efectiva d’homes i dones (àmbit estatal).

  • Programes d’igualtat entre homes i dones en el treball i polítiques laborals per la diversitat (àmbit autonòmic).

Salut laboral

Té per objecte la promoció de la millora de les condicions de treball per augmentar

el nivell de protecció de la salut i la seguretat dels treballadors.

Actuacions a realitzar:

    • Empresaris: avaluar riscos, prevenir-los i fer complir la normativa.

    • Treballadors: vetllar per la seguretat i salut pròpies i per la de tercers.

    • Fabricants, importadors i subministradors de maquinària, equips, productes i estris

de treball: informar de la utilització correcta dels productes, així com de la seva conservació.

    • Administracions públiques: desenvolupar un conjunt d’actuacions que tenen com a finalitat la prevenció dels accidents de treball, les malalties professionals, etc.


Entradas relacionadas: