Recursos Humans: La importància del capital humà en les empreses
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,54 KB
Recursos Humans: Força de treball de les empreses
Persones que formen l'organització empresarial i les competències professionals que poden desenvolupar.
RRHH o capital humà o departament de personal o relacions humanes.
Conjunt de decisions, accions i polítiques relacionades amb el capital humà de l'empresa, encaminades a millorar-ne la productivitat i la competitivitat.
L'àrea de recursos humans d'una empresa requereix conèixer les competències, capacitats i habilitats dels seus membres i, si cal, augmentar-les i millorar-les mitjançant accions de formació i d'aprenentatge.
Per aquesta raó l'empresa destina fons i esforços per potenciar els seus recursos humans, inverteix en capital humà.
DEPARTAMENT DE RRHH
Format per un conjunt de persones que s'organitzen per assolir els objectius següents:
Seleccionar i formar les persones que l'empresa necessita.
Proporcionar als treballadors els mitjans necessaris.
Intentar que el treballador satisfaci les seves necessitats.
L'estructura varia d'una empresa a una altra, depenent de la dimensió que tingui.
Emp. Petites: Les funcions són executades per una sola secció inclosa en altres departaments, com el d'administració.
També algunes tasques s'externalitzen: s'encomanen a empreses de consultoria, assessoris o entitats de gestoria.
Emp. Grans: Pot ser molt complex i estar format per diverses seccions.
Es responsabilitzen de les diferents funcions de la gestió de RRHH.
EL RECLUTAMENT I LA SELECCIÓ DE PERSONAL
Reclutament Intern: Consisteix a captar candidatures de persones que formen part de la plantilla de l'empresa mitjançant processos de promoció interna.
El candidat ja coneix l'empresa i els processos interns, amb la qual cosa el procés d'implantació és més ràpid i econòmic.
Reclutament Extern: Consisteix a captar candidatures de persones alienes a l'empresa, utilitzant diverses fonts d'ofertes de treball.
Borses de treball d'entitats socials o educatives: les universitats i els centres de formació professional les ofereixen.
Agències de col·locació: entitats sense ànim de lucre que col·laboren com a intermediaries al procés de captació de candidats.
Serveis públics de col·locació: com ara el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC), que depèn de la Generalitat de Catalunya.
Empreses de treball temporal (ETT): Són agents intermediaris que proporcionen personal de manera temporal a les empreses.
Tècniques d'Internet: Es tracta de tècniques com el reclutament electrònic, les xarxes socials professionals i els portals d'ocupació.
TÈCNICA | DESCRIPCIÓ |
---|---|
E-recruitment (reclutament electrònic) | Pàgina web on es troba la descripció del lloc i una sèrie de formularis. El programari utilitzat permet publicar avisos, administrar els currículums vitae rebuts, filtrar-los, programar entrevistes i fer altres tasques relatives al reclutament. |
Xarxes socials professionals | Es fonamenten a la generació de xarxes de contacte amb qualsevol persona amb qui s'hagi tingut una relació professional. Ex: LinkedIn, Xing, Viadeo o Yammer. |
Portals d'ocupació | Especialitzats en serveis d'ocupació amb registre d'ofertes i demandes de treball; accés a un procés de selecció i assessorament sobre ocupació. Ex: Infojobs, Laboris, Infoempleo o Monster. |
Promoció interna: Consisteix a recol·locar una persona que ocupa un lloc de treball en un altre de la mateixa empresa que, normalment, implica més i millors competències, més responsabilitats i, per tant, més retribucions.
Moltes vegades és un element de motivació important per als treballadors.
Procés de selecció: Comprèn una sèrie de fases en les quals els candidats participen de manera activa.
Primer contacte mitjançant una carta de presentació: es mostra l'interès per treballar al lloc que ofereix l'empresa i s'hi destaquen o puntualitzen detalls que surten al currículum.
L'acompanya un altre document que és el curriculum vitae (CV): reflecteixen les dades personals i professionals que caracteritzen la persona.
Els candidats tenen com a objectiu comprovar el grau d'adequació del perfil de cadascú als requisits del lloc de treball: verifica que la persona candidata domina les competències personals i professionals requerides per l'empresa.
Tècnica | Descripció |
---|---|
Entrevista de treball | Representa un contacte directe entre el candidat i la persona responsable del procés de selecció. Es tracta d'una presa de contacte per conèixer-ne la personalitat i el grau d'adequació professional al perfil demanat, també pot haver-hi entrevistes per aprofundir en el coneixement del candidat. |
Proves psicotècniques | Consisteixen normalment en un test d'intel·ligència i un test d'aptituds diverses per conèixer la capacitat intel·lectual del candidat. |
Proves de personalitat | Es tracta de qüestionaris que busquen conèixer els trets característics de la personalitat dels candidats, de manera que es descarta els que mostren certs desajustos, problemes o característiques no desitjades. |
Proves de cultura general | Normalment són qüestionaris sobre coneixements bàsics de geografia, història, ciència, etc. |
Proves professionals | Es tracta de proves específiques que tenen com a objectiu comprovar el grau de coneixements teòrics i pràctics relacionats amb el lloc de treball que es vol cobrir. |
Proves de grup/Anàlisi competencial | Són activitats realitzades per diversos aspirants que han de solucionar un problema o proposar una resposta del grup a un cas pràctic. Es busca identificar la capacitat de treballar en equip i les qualitats de lideratge. |