El rapte de les sabines fitxa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,69 KB
el rapte de les sabines
context cronològic, s. XVI Europa: Lluites entre l’Imperi de Carles V i la França de Francesc I. Europa esdevé un camp de batalla. Carles havia accedit al títol d’emperador del
Sacre Imperi romano-germànic amb l’oposició de Francesc. El suport del Papa al monarca francès va provocar l’assalt de les tropes imperials a Roma (sacco di Roma, 1527). s. XVI Roma: El sacco di Roma serà un dels factors que explicarà la crisi de la ciutat i la diàspora dels seus principals artistes. Roma entra en decadència i la seva capitalitat artística es substituïda per Venècia, Màntua i, fins i tot, Florència. L’art del Segle XVI: El Renaixement i el Manierisme es van difondre gràcies als artistes viatgers, anomenats Vagi. Molts artistes estrangers visiten Itàlia atrets per l’art renaixentista. Això va propiciar l’aparició posteriors de nou centres artístics com ara l’escola Alemanya (Dürer), la francesa, la flamenca, l’espanyola i l’anglesa.
Sacre Imperi romano-germànic amb l’oposició de Francesc. El suport del Papa al monarca francès va provocar l’assalt de les tropes imperials a Roma (sacco di Roma, 1527). s. XVI Roma: El sacco di Roma serà un dels factors que explicarà la crisi de la ciutat i la diàspora dels seus principals artistes. Roma entra en decadència i la seva capitalitat artística es substituïda per Venècia, Màntua i, fins i tot, Florència. L’art del Segle XVI: El Renaixement i el Manierisme es van difondre gràcies als artistes viatgers, anomenats Vagi. Molts artistes estrangers visiten Itàlia atrets per l’art renaixentista. Això va propiciar l’aparició posteriors de nou centres artístics com ara l’escola Alemanya (Dürer), la francesa, la flamenca, l’espanyola i l’anglesa.
La religió al Segle XVI: La Reforma protestant de Luter canvia el mapa religió d’Europa. Enric VIII provoca el cisma d’Anglaterra. La reacció catòlica serà convocar un concili a Trento (iniciativa del papa Pau III amb el suport de Carles V) que tractarà de donar estratègies contra la Reforma i condicionarà poderosament l’art de l’època. Jean de Boulogne “Giambologna” (1529-1608): D’origen flamenc, es va formar als tallers d’Anvers malgrat que tota la seva vida professional es va desenvolupar a Itàlia. Al voltant de 1550 arrivarà a Roma on aprendrà de les obres de M.Àngel. Posteriorment es traslladarà a Florència on treballarà a sou dels Medicis.
estil pertany l’obra
MANIERISME Reacció anticlàssica: Es posa en dubte els criteris de bellesa del Renaixement. Crisi dels ideals humanistes: Fracàs de les petites ciutats estats italianes davant els poders imperials. Els ideals de llibertat cívica desapareixen. Intel·lectualisme i sofisticació: L’art esdevé un intrument de plaer per les elits tot assolint un nivell de complexitat i virtuossisme extraordinari. Gust per allò estrambòtic, insospitat, desproporcionat, que refusa la claredat i la versemblança del primer Renaixement. En pintura: Trencament de l’ideal clàssic. Les proporcions anatòmiques s’alteren. Gust per la distorsió i el desarticulació com a forma d’expressió (traçat serpentiforme, escorços extrems). Figures constretes per uns espais estrets que accentuen l’expressió d’angoixa. Gust pels fons negres on ressalten les figures com objectes-llum (preludi del tenebrisme).
MANIERISME Reacció anticlàssica: Es posa en dubte els criteris de bellesa del Renaixement. Crisi dels ideals humanistes: Fracàs de les petites ciutats estats italianes davant els poders imperials. Els ideals de llibertat cívica desapareixen. Intel·lectualisme i sofisticació: L’art esdevé un intrument de plaer per les elits tot assolint un nivell de complexitat i virtuossisme extraordinari. Gust per allò estrambòtic, insospitat, desproporcionat, que refusa la claredat i la versemblança del primer Renaixement. En pintura: Trencament de l’ideal clàssic. Les proporcions anatòmiques s’alteren. Gust per la distorsió i el desarticulació com a forma d’expressió (traçat serpentiforme, escorços extrems). Figures constretes per uns espais estrets que accentuen l’expressió d’angoixa. Gust pels fons negres on ressalten les figures com objectes-llum (preludi del tenebrisme).
Característiques formals: Compost per diversos blocs de marbre per potenciar el moviment dinàmic del conjunt. En aquest sentit s’oposa als criteris de M. Àngel d’utilitzar un sol bloc i concebre l’escultura com un art “...A forza di levare...”. Giambologna afegirà elements utilitzant diversos blocs. Cal remarcar l’excel·lent treball anatòmic amb que es recreen els cossos en tensió així com també la magnífica captació psicològica de lluita i patiment dels personatges.
Característiques compositives: Embalum rodó i multifacialitat seguint els principis de Cellini que defensava la superioritat de l’escultura sobre la pintura per la multiplicitat de punts de vista. Ús de l’estructura serpentinata consistent en el gir de les figures en espiral ascendent tal com Miquel Àngel ho havia fet. L’estructura té com a eix la figura del jove que agafa entre els braços la dona la qual crea amb el seu cos una forma paral·lela a l’home de la part inferior, mentre el braç esquerre de la dona s’aixeca en direcció contrària. Aquest entrecreuament de diagonals confereix un gran dinamisme al grup escultòric.
Tècnica i suport: Talla sobre marbre. Aconsegueix superfícies suaus i polides en l’anatomia dels personatges. Tècnica del trepant en els cabells dels personatges: clar obscurs. Monocroma. Clara influència de Miquel Àngel en l’ús de la serpentinata (Geni de la Victòria, 1532) i Cellini en la multifacialitat. D) Expliqueu el tema representat. Model literari. Significat i funció. Tema: L’obra fa referència a una llegenda de la primitiva història de Roma narrada per Plutarc a Vides i Titus Livi a Hª de Roma, segons les quals, Ròmul, fundador de la ciutat invità als habitants de les poblacions properes (entre elles els sabins) a una festa. A un senyal seu, els romans raptaren les dones sabines solteres. Segons Plutarc nomes s’endugueren una dona casada, i no van cometre el rapte per llibertinatge, sinó per crear una aliança entre veïns forta i segura, amb el vincle del matrimoni. En l’escena veiem a Ròmul raptant una sabina mentre el seu marit apareix vençut als peus del protagonista. Significat: La història de les sabines trenca amb aquesta visió ideal del món clàssic vinculat a la civilització i posa de manifest la brutalitat dels orígens romans. D’altra banda, el nivell de sofisticació en la presentació del relat és molt propi del manierisme: 3 personatges permeten relatar tota una història. Funció: Estètica. Posa de manifest el grau de sofisticació narrativa i complexitat compositiva que tant agradava a a meitat del Segle XVI.
David
. Tema: extret de la bíblia, en concret de l’Antic testament (primer llibre de Samuel). La història ens explica que David, un jove jueu, ser{ l’únic que s’atrevir{ a lluitar contra el gran Goliat, filisteu, servint al seu rei Saül. Significat: Hi ha una àmplia diversitat d’interpretacions de les quals les més comuns són: Prefiguració de la victòria de Jesús sobre el Satanàs, del bé sobre el mal. Iconogràficament l’ús del barret típic dels pagesos florentins en el cap del vencedor David i el cap de Goliat amb l’elm amb visera i ales propis dels ducs de Milà, ha portat a la interpretació que en realitat l’obra parla de la victòria de Florència sobre la totpoderosa Milà. Altres lectures llegeixen l’obra com la representació del déu pagà Mercuri amb el cap del gegant Argos. Funció: al·legòrica i propagandística. Destacar el retorn a una plàstica centrada en l’home i en l’exaltació de la bellesa masculina: antropocentrisme. Destacar també la força i la convicció del model de Donatello que posa de manifest una època optimista, convençuda del poder del ser humà per millorar i prosperar.