Ramon Llull i la literatura catalana medieval: una anàlisi completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,41 KB
Ramon Llull i la literatura catalana medieval
Ramon Llull (Mallorca, 1232? - 1315?)
Iniciador del català literari i primer gran escriptor de la llengua catalana. La seva vida, molt agitada i turbulent, ens ajuda a entendre la seva obra.
Vida
Fill de pares barcelonins, nasqué a Palma el 1232 aproximadament. Va ser senescal a la cort de l'infant en Jaume, després Jaume II de Mallorca, i es casà amb Blanca Picany, de qui tengué dos fills. Va conrear la poesia amorosa dins la tradició trobadoresca i es lliurà a amors irregulars. Tenia més de 30 anys quan tingué cinc aparicions de Crist crucificat que el convenceren que havia d'abandonar la vida mundana i lliurar-se a una tasca d'espiritualitat, concretada principalment en tres grups:
- Treball missional a terres d'infidels.
- Pla de redacció de llibres per a la conversió d'aquells.
- Creació d'escoles de llengües orientals a fi de formar un exèrcit de missioners idonis.
Convençut que estava sobrenaturalment cridat a aquesta tasca, Llull vengué les seves possessions per tal d'assegurar el manteniment de la seva família i durant nou anys es formà intel·lectualment a la seva illa.
La prosa lul·liana
Va escriure en quatre llengües: llatí, àrab, català i provençal. La seva prosa és extensa i personalíssima. La prosa catalana adquireix uns valors d'eficàcia expressiva, universalitat lèxica i flexibilitat estructurals que no han estat superats en set segles de conreu literari. La perfecció i modernitat de Llull l'eleva a un sorprenent grau de maduresa en:
- Usar una sintaxi apta i flexible per a l'argumentació, que no defuig les oracions subordinades de tota classe, ni l'ús del subjuntiu en els temps verbals.
- Ampliar i crear lèxic apropiat per expressar conceptes abstractes amb la incorporació de cultismes presos del llatí, l'ús de la derivació per crear paraules noves i el recurs de forçar l'evolució de les paraules llatines per convertir-les en patrimonials. (Va ser el primer que va emprar una llengua vulgar per escriure textos dedicats a totes les branques del saber).
Amb aquesta tasca, Ramon Llull és l'autèntic creador de la nostra prosa literària, ja que la fa apta per a tots els usos possibles.
Obra de Ramon Llull
S'han conservat uns 243 títols, de temàtica àmplia i variada.
Obres filosòfiques i científiques
- Art abreujada d'atrobar la veritat (hi exposa les seves idees científiques i filosòfiques)
- L'Arbre de la Ciència (pretén ser un instrument per a entendre de manera fàcil totes les ciències)
Obres místiques
- Llibre de contemplació en Déu (és una mena d'enciclopèdia per alabar Déu, dividida en 365 capítols)
- Llibre d'Amic i Amat (és un dels textos místics que més s'ha difós. Forma part de Blanquerna. És un dens diàleg entre l'amic i l'amat, l'home i Déu)
Obres didàctiques
- Llibre de l'ordre de cavalleria (manual del perfecte cavaller. És una novel·la)
- Doctrina pueril (dedicat al seu fill, s'hi enfronta al problema de l'educació)
- Llibre del gentil i els tres savis (obra de polèmica religiosa. El protagonista manté una conversa amb tres savis, cada un d'una religió diferent: cristiana, jueva i musulmana)
Obres narratives
- Llibre d'Evast e Aloma i de Blanquerna son fill (novel·la utòpica: l'organització de la societat des del punt de vista cristià)
- Fèlix o Llibre de meravelles (l'autor el concep com una enciclopèdia a través del viatge de Fèlix pel món per aprendre'n les meravelles. El llibre setè és el Llibre de les bèsties (faula de caràcter polític i sociològic sobre els homes, però representats per animals))
Obres poètiques
- Lo Desconhort (és l'obra poètica més important. Parla del que havia estat la seva vida abans de convertir-se)
- Cant de Ramon (obra poètica autobiogràfica)
Característiques del didactisme de Ramon Llull
- La presència de personatges, sovint marginals, que representen la veritat i la raó.
- Una estructura en cercles concèntrics, en la qual uns exemples s'insereixen dins altres, per tal d'apuntalar la idea central del seu discurs.
- Fa que els personatges humans de les seves obres expliquin faules mentre que els personatges animals de les faules expliquin exemples o contes sobre personatges humans.
També són freqüents en Llull els elements autobiogràfics. Cal destacar la influència que el passat trobadoresc de Ramon Llull té sobre la seva obra: provençalismes en la poesia i ressonàncies de l'amor cortès en la seva obra mística.
Literatura satírica
Propugna un moralisme diferent, on la ironia i l'humor conviden a considerar des de diferents punts de vista el sistema de valors de la societat medieval. Converteix els nobles i religiosos en objecte de burla.
Bernat Metge (Barcelona, 1340? - 1413)
Autor humanista. En les seves obres trobem les idees medievals barrejades amb actituds humanistes.
Obres
- Lo Sermó (paròdia sobre els sermons de l'època que de vegades recorda l'actitud escèptica i desencantada del Llibre de bons amonestaments d'Anselm Turmeda (en vers))
- L'Apologia (diàleg filosòfic a l'estil de Plató)
- Valter e Griselda (novel·la moral. Primera mostra de petrarquisme en la Península Ibèrica)
- L'obra més important, Lo somni
Humanisme
A mitjan segle XIV, comencem a trobar símptomes d'una visió del món, de l'home i la cultura completament diferents a les que ens havia acostumat la societat estamental i el teocentrisme medieval.
Gèneres didàctics i recursos
La prosa medieval té la finalitat de moralitzar, a partir de valors cristians més ortodoxos, una població molt majoritàriament analfabeta. Per assolir aquest objectiu, els moralistes medievals feien servir diferents gèneres didàctics:
- Faula: narració protagonitzada per animals personificats que transmet una lliçó moral.
- Exemple: conte que il·lustra una lliçó moral.
- Sermó: exposició oral sobre preceptes morals i doctrinals.
- Poema didàctic: poesia destinada a memoritzar preceptes morals i doctrinals.
Literatura narrativa
La monarquia esdevé absoluta i la burgesia és el motor del canvi social, polític i de valors.
Noves rimades i codolada
La narrativa de creació neix al segle XIV i en vers. El seu nom, noves rimades, fa referència tant al caràcter narratiu com a la forma versificada. Hem de diferenciar:
- Les de caràcter còmic i satíric d'ambientació ciutadana i to picaresc, molt del gust de la burgesia. Ridiculitzen els nobles i els religiosos, i els burgesos triomfen. Escrites en una llengua més moderna amb una petita provençalització i construïdes en versos apariats (aa, bb, cc…) alternen octosíl·labs i tetrasíl·labs: codolada. La majoria són de caràcter obscè i anònimes.
- Les cavalleresques, de caràcter fantàstic, ambientades en castells, palaus i llocs exòtics, amb personatges trets de la tradició artúrica (matèria de Bretanya). Agradaven a l'aristocràcia. Recreaven els temps heroics i daurats de la cavalleria. Destaquem: Blandín de Cornualla, d'autor anònim, i La faula de Guillem de Torroella. De caràcter còmic destaquem: Llibre de Fra Bernat, Planys del cavaller de Mataró…
La novel·la cavalleresca
Es transformà durant el segle XV, en barrejar-se amb la mentalitat burgesa de l'època: incorporació de realisme i capacitat d'ascendir socialment gràcies a l'esforç van donar lloc a les novel·les cavalleresques.
Anteriors narracions, caracteritzades per:
- Elements fantàstics
- Geografia exòtica
- Ambientació intemporal
- Qualitats sobrehumanes del protagonista
Noves (segle XV)
- Versemblança (creïbles)
- Geografia coneguda
- Ambientació en època coneguda i propera
- Qualitats purament humanes del protagonista
Curial e Güelfa és una novel·la cavalleresca. Tirant lo Blanc també ho és.