Qualitats motrius agilitat coordinació equilibri

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 14,64 KB

Capacitat de moure el cos ordenadament per l’espai (actuació Conjunta SNC i musculaturaper realizar un determinat moviment)

CLASSIFICACIÓ

Segons Les característiques del moviment

1. Coordinació dinàmica general

el moviment és Global, implicant en l’acció a diferents regions corporals. Serveix de base a Tots els moviments i es manifesta en desplaçaments, girs i salts.

2

Coordinació dinàmica específica o segmentaria

.

 Moviments analítics, control del nostres segments corporal .

Impliquen la manipulació́ d’objectes i en les que determinats segments acostumen a Realitzar tasques diferenciades.(malabars, tocar la bateria)

Important la percepció́ espai-temps De l’objecte en moviment o de l’espai pel qual volem manipular l’objecte.

Son moviments que Fan referencia al sentit de la vista. Parlem de coordinació́ ull-ma (coordinació́ òcul–manual), ull-peu o ull-cap, segons el segment responsable De la manipulació́ de l’objecte.

La coordinació́ segmentària és molt important per a L'obtenció́ d'un bon control i ajust de l'acte motor, ja que assumeix un rol Fonamental en la consolidació́ de la dominància de la lateralitat i és factor Fonamental en l'estructuració́ espai-temps i, per tant, a l'adquisició́ de les Habilitats motrius bàsiques..

Segons La participació muscular

1

Intermuscular

És la coordinació entre tots els músculs que Intervenen en una determinada acció. Cada múscul tindrà una determinada funció A cada moviment:

       AGONISTES: són els principals Responsables del moviment

       ANTAGONISTES: Permeten el moviment

       SINERGISTES: Col·laboren en el moviment

       FIXADORS: Ajuden amb una contracció Isomètrica que fixa l'articulació

2.

Intramuscular

  Fa Referència a la capacitat d’un sol múscul d’actuar nerviosa i mecànicament de Manera conjunta i eficaç davant d’un moviment.

3.Elements que faciliten  la coordinació

3.1 Analitzadors del moviment

okinestèsics. Situats als músculs, tendons, lligaments i articulacions, informen de la Posició d’extremitats i tronc, així com de les forces que actuen sobre Aquestes.

oTàctils. Situats A pell, mans i peus, informen de la forma i superfície dels objectes que entren En contacte amb l’individu.

oEstàtic-dinàmics. Estan situats a nivell vestibular (oïda interna) i informen de la posició I moviment del cap així com d’altres parts del cos. Són responsables de L’equilibri

oVisuals. Situats Als ulls indiquen els moviments del propi subjecte i de la posició dels altres

Acústics.Informen Dels sorolls durant les accions

3.2 La Percepció del temps


. Representa la capacitat per percebre els temps de forma  adequada en relació a la pressa de decisions I a l’acció que es du a terme =(timing). També representa el com i el quan D’una resposta motriu davant d’un obstacle (adversari, diana)

3.3 El repertori Gestual


Fa Referència a la possibilitat de respondre a un moviment en base  als moviments apresos amb anterioritat. Si Aquest repertori és gran la resposta es pot produir en menys temps i amb major Eficàcia.

4.Elements Que dificulten la coordinació

4.1 A més Grups musculars implicats més dificultat per la coordinació

4.2  A més velocitat d’execució més Dificultat

4.3 La durada De l’activitat i un baix nivell de condició física influeixen Negativament

4.4 Quan es faci ús d’un mòbil (pilota, raqueta,..), la mida i la forma Afectaran  a la coordinació

5. Relació amb la resta de qualitats

La coordinació Està estretament lligada a la resta de qualitats físiques.

üFORÇA: Necessitarem un mínim de força per realitzar una acció coordinada.

üRESISTENCIA: La fatiga, en relació a la resistència, disminuirà la  coordinació.

üVELOCITAT: La coordinació és necessària també en la velocitat sobretot pel que fa a la Reacció i la velocitat d’execució.

üFLEXIBILITAT:  La flexibilitat  ajudarà a aconseguir una bona amplitud de Moviment que afavorirà la coordinació.

A la vegada Totes aquestes qualitats necessiten d’una bona coordinació  per una major economia, qualitat i eficàcia.

6. OBJECTIUS DEL TREBALL DE LA COORDINACIÓ

Fomentar la millora de totes les habilitats Motrius

 Desenvolupar la capacitat de produir patrons Automàtics de resposta

 Millorar l’activació i inhibició sincronitzada De grups musculars

 Millorar el temps de reacció i la velocitat D’execució

 Millorar l’adaptació a situacions noves i Imprevisibles amb la intenció de

resoldre-les Amb la major eficàcia possible

El treball De la capacitat coordinativa hauria de ser el ciment sobre el qual construir el Repertori gestual de qualsevol nen/a, abans d'iniciar una activitat Fisico-esportiva especifica (quan abans comencem millor repertori tindrem per Buscar una solució a un problema determinat en una situació donada).

7. FASES DE LA COORDINACIÓ: Aprenentatge, control i adaptació: Moviment coordinatiu

1.Mecanisme de Percepció


rebem informació de l’entorn (un exercici En entorn estable resultarà menys complex que els realitzats en un entorn Variable)

Haurem De potenciar la participació activa dels nens en la recerca d’informació de L’entorn.

Realitzarem Exercicis que permetin operacions d’abstracció i l’aprenentatge de criteris de Recerca sobre les propietats i característiques de l’entorn (atenció Selectiva i anticipació)

2.Mecanisme de Decisió


Existeixen tasques on aquest mecanisme és pràcticament nul (Ex:activitats Gimnàstiques) i activitats on és fonamental (Ex:contraatac en handbol).

El n° D’alternatives de resposta a cada decisió, el temps requerit per la presa de Decisions, el nivell d’incertesa, el  Risc, l’ordre seqüencial de les decisions i el n° d’elements que es Necessari recordar en la presa de decisions dificultaran aquest mecanisme.

3. Mecanisme d’Execució


Realitza el moviment, d’ell depèn que el resultat Del procés estigui d’acord amb el propòsit de la tasca.

ØDependrà Del n° de grups musculars implicats,

Øl’estructura Del moviment

Ø la velocitat d’execució

4.Control Del moviment.(o Feedback)


Quan comença la resposta motriu l’individu Disposa d’informació propioceptiva o de l’exterior (indicacions de l’entrenador O de companys) que li permet interpretar el grau de correcció de la mateixa , Aquest mecanisme,  ens conduirà a L’automatització i ajudarà a eliminar accions indesitjables, facilitarà l’execució I per tant millorarà la coordinació.

8. Evolució de la coordinació

És difícil Parlar de la seva evolució degut a la multitud de components que la conformen


üEntre Els 4 i 7 anys experimentem el major grau de creixement. La curiositat i l’actitud Lúdica pròpia d’aquestes edats és protagonista en la formació tant motriu com Cognitiva.

ØEvolució de la lateralitat
. Podem afirmar que el cos humà té una simetria anatòmica i una asimetria Funcional (no es coneix encara però, el procés pel qual els nens es Converteixen en dretans o esquerrans).

  • Als 6 anys el nen té consciència de La dreta i l’esquerra sobre sí mateix
  • Als 8 anys ho fa també respecte els Altres

ØEvolució de l’equilibri
. Anirà desenvolupant-se a partir de la maduració del to muscular que anirà Permetent determinades postures: assegut, posició bípeda,...

  • El domini de l’equilibri estàtic Comença aproximadament a l’any.
  • L’equilibri dinàmic progressa entre Els 5-12 anys.
  • Podem considerar fases sensibles Entre els 4-7anys i  els 9-13anys

ØEvolució de l’esquema i la consciència  Corporal
. La consecució de L’esquema corporal representatiu i operatiu es va adquirint des dels 2-3 anys Fins als 11-12 anys.

  • Primer  adquirirà consciència del propi cos a Nivell representatiu per després arribar a un estadi de diferenciació i Anàlisi.

9.Entrenament De la coordinació

ØMètode d’entrenament.
Per millorar la coordinació utilitzarem un conjunt d’exercicis molt Dinàmics i variats, que l’esportista no conegui, sense arribar a Automatitzar-los, perquè sinó estaríem treballant una habilitat o tècnica Específica.

ØLes pautes pel seu entrenament són:

·Variació de l’execució de Moviment. Es realitza fent variacions de ritme (accelerant o endarrerint una fase del moviment)

·Variació De les condicions externes. Es tracta de dimensions ambientals (alçada, distància, distribució), dels Instruments utilitzats (mida, pes, tipus de material) i del pes i/o nivell de L’adversari

·Combinació De les activitats que ja Tenim automatitzades prèviament per crear nous moviments

·Execució D’habilitats conegudes amb un control del temps. Realitzar una habilitat de la manera més Ràpida possible, controlant el temps d’execució (+ o – velocitat)

·Variacions De la informació perceptiva, augmentant-la o disminuint-la tapant els ulls

·Imitació De seqüències motrius conegudes prèviament

·Execució Bilateral de les accions motrius

Les execucions D’accions motrius d’elevada dificultat i en estat d’esgotament es realitzaran Nomes esportistes de nivell. Una situació de fatiga  no és la millor situació per treballar la Tècnica ni la coordinació

9.1 EXEMPLIFICACIONS DE TASQUES QUE ES PODEN REALITZAR

1.Accions amb El propi cos(desplaçaments, girs i salts)

üCaminant, fent passes llargues i curtes,amb impuls sense impuls, amb un sol peu..

üExercicis En diferents plans tombarelles, girs, d’esquenes, laterals

üCórrer, Cada 5 passes fer un gir i tornar a córrer (cap endavant, enrere)

üCaminar Botant la pilota, conduint un baló, fent auto-llançaments, colpejant un mobil

2.Llançaments- Recepcions d’una pilota, colpejo sobre un objecte

üAmb Pilotes de diferents mides

üAmb La mà dominant, la no dominant, les dues mans.

üDes De posició estàtica, corrents, caminant,superant un obstacle, una oposició..

3.Diferents Salts amb cordes

üSalt Basic amb dos peus, alternatiu, caminant, a peu coix,...

üSalts amb diferents ritmes i salts amb Cordes col·lectives...

Entradas relacionadas: