Publicitat: Elements, Planificació i Classificació dels Mitjans

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,87 KB

Publicitat

Procés de comunicació que es fa per fer arribar a la gent productes / serveis principalment comercials. La finalitat és vendre.

Elements de la publicitat

  • Emissor o anunciant: Necessita comunicar aspectes relacionats amb la marca

  • Receptor o target: Públic objectiu

  • Canal i codi: Hem de parlar el mateix llenguatge clar i també reafirmar que estic entenent el que rebo

Els canals que fan servir la informació i la publicitat són els mitjans de comunicació massiva.

Canals = Mitjans

Planificació

L'anunciant té unes necessitats determinades. És com combinar els mitjans i els suports per tal d'arribar a màxim possible de la gent que m'interessa amb els mínims costos possibles → Si això s'aconsegueix i arribem al 100% del nostre públic es diu eficàcia → Per arribar al màxim possible de gent he d'invertir i gastar el menys possible → Buscar el ROI

Eficàcia → Els mitjans s'adrecen a un determinat públic (target o públic objectiu → a qui adreço la comunicació). Pretenc és arribar al màxim possible del meu target fent un esforç.

Eficiència → Aquest esforç que faig (eficàcia), haig de fer-ho sent rentable. Tenir pocs costos.

ROI → Retorn de la inversió → Es calcula ventes dividit en costos.

Classificació dels mitjans

MITJANS CONVENCIONALS

MITJANS NO CONVENCIONALS

  • Premsa

  • Revistes

  • Suplements dominicals

  • Ràdio

  • Televisió

  • Cinema

  • Mitjà exterior

  • Internet

Fonts d'informació

  • Dades d'inversió publicitària: INFOADEX (En què inverteixen els meus competidors?)

  • Audiències: KANTAR MEDIA (Televisió), EGM (Altres mitjans), COMSCORE (Mitjans digitals)

  • Difusió: OJD (Revistes i diaris) OJD INTERACTIVA (Revistes i diaris digitals)

  • Notorietat: La notorietat és un paràmetre que mesura el nivell de record que tenim d'una marca. TOP OF MIND és un estudi per conèixer la relació entre la utilització d'un mitjà i la seva notorietat)

AIMC és la propietària que gestiona l'EGM (Estudi General de Mitjans).

PREMSA

Agrupa una sèrie de publicacions periòdiques no necessàriament diaris, l'objectiu del qual és l'exposició de notícies.

La premsa a Espanya té una audiència del 28% i s'estructura en base 3 epígrafs:

  1. Visió geogràfica → Nacional, Provincial-Autonòmica i Local

  2. Premsa econòmica

  3. Premsa esportiva

  4. Diaris gratuïts

Quan parlem de formats hem de fer dos distincions. Els diaris estan maquetats amb columnes. Els tabloides normalment tenen formats de 5 columnes.

  • Format modular: Divisió horitzontal que fa que quedi un espai anomenat mòdul.

  • Format fixe: No són divisibles en mòduls. El format fixe per excel·lència és la pàgina sencera.

image?w=455&h=228&rev=1&ac=1&parent=1wEb

Quan diem que un mitjà és versàtil, divisible, ens referim a la capacitat del mitjà d'adoptar creativament els formats en la publicitat.

REVISTES

Les principals revistes a Espanya són setmanals o mensuals. Les revistes es planifiquen per la seva temàtica. El més normal a una revista per als espais publicitaris és recórrer als formats fixos.

La revista té un % de vigència més alta que la dels mitjans perquè estan més temps a una casa. Són mitjans més lents.

EL SUPLEMENT DOMINICAL

És la revista que et donen amb el diari els diumenges. És un mitjà híbrid perquè barreja coses dels diaris i de les revistes.

Els continguts no son d'actualitat sinó que tenen a veure amb informacions atemporals.

El que marca la publicitat és el tipus de lector que té. No veiem diferència entre la publicitat d'un diari i d'un dominical però si entre un dominical i una revista.

RÀDIO

La ràdio és un mitjà versàtil

Un 57,7% de la població escolta alguna emissora de ràdio al llarg del dia.

S'emet un missatge efímer. És un mitjà amb estratègies diferents. Necessiten la repetició.

2.700 emissores a Espanya.

Punt alt: Al matí i també sobre les 22-23 de la nit

Públiques (finançades)

Privades

  • Nacionals (RNE)

  • Autonòmiques (regionals)

  • Municipals (a tots hi ha)

  • Nacionals (es financen a través de la publicitat i s'organitzen a través de les xarxes)

  • Autonòmiques

EGM classifica la ràdio en funció de la programació

Ràdio Generalista / Convencional

Ràdio Temàtica / Fórmula

De tota la vida. 3 blocs: Matinal, Intermitjos i Tarda.

Estructura en funció dels temps que tinguin els programes

La publicitat en ràdio

Les emissores permeten la regionalització i és interessant per anunciants locals.

Hi ha 2 tipus / versions publicitàries:

Cunya

Mencions

Espai gravat en 20'' → 3.000€

El conductor d'un programa menciona la marca i parla d'ella en sentit positiu.

TELEVISIÓ

La televisió és el mitjà que dona més audiència en menys temps.

Amb l'apagada analògica i l'aparició de la TDT al 2010, la publicitat dona un gran salt perquè és dona una fragmentació de l'audiència.

Això ha fet que a cada cadena hi hagi menys audiència, per tant:

Cal tenir en compte el SHARE (quota de pantalla) → Quantes persones veuen la meva cadena. És el % de valor que té una empresa.

El procés de planificació en la TV és:

  1. Negociar → Quan compren publicitat, comprem l'audiència del moment que just sonarà l'anunci (la nostra marca).

  2. Compra → Una campanya prèviament negociada

El format és molt versàtil, si és legal i tècnicament possible, pot fer-se tot.

Conceptes vinculats a les audiències a la televisió:

  • HUT/PUT → Home Using TV (Llars que estan veient la TV) i People Using TV (Persones utilitzant la televisió). Aquestes dades estan a KANTAR MEDIA. És el percentatge de gent que està veient la TV en un moment concret (un dia, una franja horària…)

  • RATING → Percentatge sobre el total de la població que estan veient un determinar programa de TV.

  • SHARE → Percentatge de persones (base PUT) que estan veient un programa determinat de la televisió. Sempre és en comparació a la base del total de gent que està veient la televisió.

  • El HUT és = a (Rating/Share) x 100

Formes de comercialització

  • Model a cost/rating: La marca paga per l'audiència que li aporta aquell anunci en concret en aquell moment concret. Es paga per la gent del target a la que s'arribarà posant l'anunci.

    • El format bàsic d'espot = 20''

    • Compra quantitativa: per paquets (oberts o tancats en relació a diverses franges horàries de programació o a una en concret)

    • Compra qualitativa (per franges horàries)

  • Compra a descompte

    • Descompte sobre la tarifa publicada per cada TV

    • No és garanteix l'audiència

    • Obté un tracte preferencial

CINEMA

La gent no va al cine, ens dona molt poca cobertura. No optimitzarem el target tampoc.

Out of screen (OOS) → Els anunciants traslladen la publicitat al hall del cinema.

Hi ha dues maneres de contractar publicitat al cinema:

Circuits

Pel·lícules

Anunciants amb negociacions amb les sales.

MITJÀ EXTERIOR

Mitjà genèticament publicitari que no discrimina cap públic concret perquè tothom estem exposats al carrer.

Estratègies

  • “Puñetazo en el ojo” → Cridar l'atenció de la gent.

  • Posar la publicitat per aquells llocs on passi el meu target.

  • Exclusivista → Revendre la publicitat que l'ajuntament cedeix

  • Circuits → Normes reguladores de la publicitat exterior.

Per mesurar l'audiència utilitzem GEOMEX i EGM

S'han de tenir en compte aspectes com la legislació, els aspectes atmosfèrics i la ubicació.

INTERNET

  • La publicitat on-line és voluntària i sense límit d'espai i temps.

  • Permet personalitzar missatges.

  • Permet controlar en temps real les campanyes.

És un mitjà transparent, interactiu, immediat, mesurable i que facilita la compra. Té una gran capacitat de segmentació, és a dir, creix exponencialment l'audiència.

Les marques sempre volen estar presents a les xarxes socials i han de fomentar:

  • Interactivitat amb el públic

  • Proactivitat (generar contingut)

  • Viralitat (propagació del contingut)

  • Proximitat amb el target

  • Microsegmentació

  • Aportar valor al contingut

  • Capacitat de prescripció

Entradas relacionadas: