Psicologia social: influència dels altres en la percepció i conducta

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,76 KB

Definició psicologia social

Investiga com influeix la presència dels altres en els pensaments i les conductes de les persones. El medi cultural, l’estructura social i les seves experiències influeixen en la identitat social i en com percebem i interpretem la realitat social.

Les distorsions de la percepció social més representatives:

  • Error de primacia: l’experiment d’Asch demostra que la valoració del primer contacte condiciona la seqüència d’esdeveniments posteriors. Si coneixem algú quan està enfadat, és probable que ens posem en contra seva, encara que després es comporti d’una manera més agradable.

  • Efecte d’halo: Si coneixem una característica d’una persona, pressuposem que també té altres qualitats. Per exemple, si jutgem que una persona és bonica, és probable que més agradable,

  • Personalitat implícita: La informació que percebem d’una persona no són dades aïllades, sinó que tenen relació entre elles, i per això les nostres impressions són unitàries i coherents. Però moltes vegades fem judicis socials amb informacions limitades; per exemple, quan afirmem els venedors són extravertits o els artistes són egocèntrics. Correlació il·lusòria: Consisteix a percebre una relació on no n’hi ha cap o una relació més forta de la que hi ha en realitat. M’és un exemple típic creure que els estats d’ànim de les dones es correlacionen amb el seu cicle menstrual.

Els 4 tipus d’aprenentatge que són els responsables de la formació de les actituds:

Les actituds s’aprenen durant tota la vida i s’adquireixen de diverses maneres:  -Educació: Els valors i comportaments dels pares influeixen en els fills. -  Experiència personal: S'origina pel contacte directe amb l’objecte d’actitud. Exemple: Persona que deixa de beure després de patir un accident amb el cotxe causat per l’embriaguesa. - Grups: Els grups treballen per produir conformitat entre els seus membres. -Mitjans de comunicació: Moltes actituds cap als objectes materials del nostre ambient (cotxes, aliments…) es basen en la influència de la televisió, que, mitjançant la persuasió publicitaria, canvia creences i actituds.  Quan volem justificar les nostres actituds, intentem convèncer als altres que el que fem és raonable. Aquesta persona experimentarà dissonància cognitiva si manté dues creences incompatibles entre elles (incoherència entre les seves actituds i la seva conducta). Exemple: quan un fumador llegeix un article sobre la relació entre fumar i el càncer de pulmó, s’adonarà que aquesta informació és dissonant amb la seva conducta. Anomena els 8 símptomes del pensament grupal segons Irving Janis

- Il·lusió d’invulnerabilitat. / - Creença inqüestionada en la moralitat del grup. / - Estereotips comuns. / - Racionalització col·lectiva.

- Pressió cap a la conformitat./ - Autocensura./- Il·lusió d’unanimitat./ - Guardians de la ment.

Explica les 7 característiques bàsiques que té un grup

1. Objectius comuns: Un grup està format per dues persones o més que tenen objectius comuns i satisfan les seves necessitats.

2. Estructura: És l'organització que adquireix el grup quan es constitueix i desenvolupa les seves activitats. Les accions de cadascú influeixen en els altres.

3. Normes: Són el conjunt de les regles i els procediments que regulen el comportament i les actituds dels membres del grup. Les normes d'un grup les pot imposar el líder del grup o es poden desenvolupar per la influência recíproca dels seus membres. Les normes poden ser explícites, com els senyals de trânsit, o implícites, com «no miris els ulls dels desconeguts pel carrer».

4. Valors i creences: Els membres del grup comparteixen idees i creences, valors i actituds, una ideologia que regula les seves relacions i ajuda a mantenir la cohesió grupal.

5.  Atmosfera grupal: Es refereix a l'estat d'ânim i els sentiments d'un grup, que varien segons les seves interaccions.

6. Comunicació grupal: Les persones desenvolupen les activitats del grup i milloren la seva coordinació per miti de xarxes de comunicació.

7. Tipus de grups: Podem classificar els tipus de grups segons diversos criteris: la mida (grups grans i grups petits), el caràcter temporal (grups temporals i grups permanents), l'origen de la pertinença (grups primaris i grups secundaris) i el nivell de formalitat (grups formals i grups informals).

Anomena els 8 símptomes del pensament grupal segons Irving Janis - Il·lusió d’invulnerabilitat. / - Creença inqüestionada en la moralitat del grup./ - Estereotips comuns. /- Racionalització col·lectiva. - Pressió cap a la conformitat. - Autocensura./- Il·lusió d’unanimitat ./- Guardians de la ment. Explica quines són les 3 perspectives que condueixen a l’actitud altruista? 1- Normes socials: Ajudem altres persones sense cap interès perquè considerem que ho hem de fer. - La norma de reciprocitat, que exigeix ajudar els qui ens ajuden.  - La responsabilitat social. Prescriu que les persones han d'ajudar la gent necessitada sense que per això hagin de ser correspostes en el futur. 2- L’intercanvi social: associacions esportives o fundacions benèfiques per millorar la seva imatge; o internes, alguns donants de sang ho fan perquè «se senten bé». 3- Perspectiva evolucionista: Inhibició social:  - Si una persona està sola, sent que la responsabilitat d'intervenir és seva, però quan hi ha altres persones observant sent menys responsabilitat. - Si la situació d'emergència és ambigua, es produeix la ignorância pluralista, cada observador dubta i tracta de saber què passa. Així, uns observadors són models de passivitat per als altres. - La percepció davant l'avaluació: molta gent dubta de la seva capacitat per intervenir amb èxit en algunes situacions, com en els accidents de trânsit. Com podem eliminar el racisme i la xenofòbia?- La recerca científica: demostra que, en termes biològics, en el gènere humà no existeixen races. - reconeixement de l'altre: és una condició indispensable per a l'existència de la tolerància. - Rebutjar les ideologies totalitàries: una societat nova homogènia I controlada en tots els seus aspectes.

Entradas relacionadas: