Protecció davant del foc: riscos, mesures preventives i pla d'autoprotecció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,4 KB

Protecció davant del foc

El foc és una reacció química que consisteix en la combustió d'un element que necessita que coincideixin en temps i lloc 3 factors: combustible, oxigen i calor.

Principals riscos dels incendis

  • Els vapors tòxics que astixien les persones.
  • El fum dificulta la visió i amb això la rugida, provoca mal de cap, tos i marejos, i després pases, irritació dels ulls i dificultat per respirar. Si es continua respirant, pot causar la mort.
  • El pànic altera el comportament i, fins i tot, provoca suïcidis.

Mesures de prevenció per evitar el foc

  • S'han de mantenir l'ordre i neteja.
  • S'ha d'allunyar un element combustible de la calor.

Quan es realitza l'avaluació de riscos? S'ha de fer abans d'iniciar l'activitat empresarial i s'ha de revisar i actualizar periòdicament. A més, s'han de dur a terme avaluacions concretes en els casos següents:

  • Amb la incorporació de noves tecnologies, noves condicions de treball, equips, maquinària o eines.
  • Quan es produeixen danys a la salut.
  • Quan s'incorporen treballadors nous o especialment sensibles per les seves característiques personals o estat biològic conegut, com ara menors d'edat, embarassades, treballadors contractats a través d'una ETT o amb contractes temporals.

Una de les primeres actuacions que s'ha de dur a terme és fer una avaluació de tots els riscos que hi ha en l'empresa.

L'avaluació de riscos és un procés adreçat a detectar, descriure i estimar els riscos que hi ha en una empresa, determinar els que es poden eliminar i actuar sobre els que no s'han pogut evitar.

L'avaluació permet obtenir informació per prendre una decisió adequada, detectar la necessitat d'adoptar mesures preventives i seleccionar les més adequades per a cada cas.

Els riscos

  • Es detecten i es descriuen els riscos que hi ha en l'empresa.
  • S'estima i es valora el risc d'acord amb una escala trivial, tolerable, moderat, important o intolerable.

Les mesures preventives

Es descriuen les mesures preventives que s'han de prendre en l'empresa per combatre cadascun dels riscos descrits.

Per a cada mesura s'hi ha d'indicar el següent:

  • El termini previst per dur-la a terme.
  • Les persones responsables d'executar-la.
  • Els recursos humans i materials necessaris.

Pla d'autoprotecció

El Pla d'autoprotecció és el document en el qual es recullen el sistema de control i la gestió de la seguretat en les empreses davant una situació d'emergència (incendi, inundació, amenaça de bomba, explosió…).

Quan s'ha d'elaborar un pla d'autoprotecció?

Activitats que originen emergencies — Annex I. Norma bàsica d’autoprotecció

Sectors especialment perillosos — Normativa específica del sector

Situació en la comunitat autònoma — Norma pròpia autonòmica

2.1. Les auditories: Les empreses que no hagin concertat el servei de prevenció amb una entitat especialitzada hauran de sotmetre el seu sistema de prevenció al control d'una auditoria o avaluació externa, excepte les empreses de fins a 50 treballadors, les activitats de les quals no siguin considerades especialment perilloses pel Reglament dels serveis de prevenció i en les quals l'eficàcia del sistema preventiu resulti evident pel nombre limitat de treballadors i la complexitat escassa de les activitats preventives.

Qui integra el servei de prevenció?

Els serveis de prevenció, almenys, han de disposar de dues de les especialitats preventives: seguretat en el treball, higiene industrial, ergonomia i psicosociologia aplicada i medicina del treball.

1. La gestió de la prevenció

La Llei de prevenció de riscos laborals obliga les empreses a dissenyar un sistema de gestió de la prevenció, que faciliti una prevenció efectiva i real en el treball. Aquest sistema de gestió es plasma en un document anomenat Pla de prevenció de riscos laborals, en què l'empresa inclou, entre altres aspectes:

  • La política de prevenció en l'empresa, és a dir, els principis bàsics en matèria de prevenció que han d'assumir tots els treballadors, des de l’alta direcció fins als treballadors de menys categoria.
  • Com s'ha d'organitzar la prevenció en l'empresa.
  • Els procediments que s'han de seguir.

Entradas relacionadas: