Programació d'un curs educació infantil ha d'incloure tots objectius i continguts de cicle?

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 42,01 KB

Explica com s’interpreta el currículum des de l’òptica de l’educand i de l’educador


Educandàconjunt de matèries i activitats que ha de cursar per aconseguir una titulació o assolir uns objectius determinats.

Educadoràbase de la seva intervenció professional.

Defineix currículum segons la LOE


És el conjunt d’objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de cadascun dels ensenyaments.

Per què el nostre currículum es considera obert i descentralitzat?


Es considera obert perquè permet que siguin els centres i el professorat els qui el concretin i descentralitzat perquè dóna la possibilitat a les diferents comunitats autònomes de desenvolupar i completar el disseny del currículum i de posar-lo en marxa.

Completa el quadre següent, per a l’etapa d’Educació Infantil:


Nivells de concreció

Qui el realitza

En quin document es concreta

Quins aspectes desenvolupa

Primer nivell de concreció

L’Administració educativa de l’Estat i completat per les comunitats autònomes que tenen competència.

Generalitat de Catalunya departament d’ensenyament

LOE

Inclou

-Finalitats de l’etapa

-Capacitats

-Àrees curriculars i continguts

-Objectius de cicle

-Orientacions metodològiques

-Orientacions de disseny de les activitats

-Disseny d’estratègies i procediments

Segon nivell de concreció

Cada centre fa una proposta pedagògica de centre PPC

PEC

-Projecte lingüístic

-Pla d’acollida

-Projecte de convivència

-Plans específics

-Programació anual i d’aula

Tercer nivell de concreció

Els educadors

Programacions d’aula formades per unitats didàctiques

-Capacitats

-Objectius

-Continguts

-Seqüència

-Didàctica

-Metodologia

-Criteris d’avaluació

Quins són els components del currículum, segons la LOE?. Explica’ls


Que ensenyar? à capacitats que es pretenen potenciar a través del centre

Quan ensenyar? à decidir la manera d’ordenar els aprenentatges i seqüenciar els objectius i continguts

Com ensenyar? à necessitat de tenir en compte els principis d’intervenció metodològica i portar a terme una planificació de les activitats

Què, com i quan avaluar? à realització d’una avaluació de tot el procés i de tots els implicats en el mateix

Els objectius es poden referir a diversos tipus de capacitats humanes, tals com...?


Les altres capacitats són:

Cognitives o intel·lectuals

Motrius o de desenvolupament motor

De desenvolupament afectiu i social

A què fa referència les competències bàsiques?


Fan referència a les capacitats relacionades amb el saber fer.

Quina diferència hi ha entre objectiu i contingut?


La diferència que hi ha entre objectiu i contingut és: els objectius reflexen les capacitats que s’esperen que assoleixin els infants desprès de la intervenció educativa, mentre que els continguts són el conjunt de formes culturals per formar part de cada àrea, i que poden ser apresos de manera significativa.

Considera que l’etapa d’educació infantil és una etapa amb identitat pròpia i amb una estructura unitària?


Per què en Educació Infantil s’ha utilitzat la terminologia àrees o àmbits d’experiència en lloc de matèries o assignatures?

En quins documents es recullen els ensenyaments mínim dels infants de 0 a 3 anys de Catalunya?


Decret 101

Decret 282 no perquè parla dels requisits de centre

En quin document es recull els ensenyaments mínim dels infants de 3a 6 anys de Catalunya?


Decret 181

Quina és la finalitat de l’educació infantil a Catalunya?


La finalitat bàsica de l’educació infantil a Catalunya és contribuir al desenvolupament físic, intel·lectual, afectiu, social i moral dels infants.

Per què el PEC es considera el document més important del centre? Què significa que és un projecte dinàmic?


Es considera el document més important perquè en ell es recullen les decisions de la comunitat educativa sobre la identitat, els principis bàsics i les opcions educatives del centre.

Un projecte dinàmic significa que hi participa tothom, és un document que s'ha d'anar renovant i revisant.

Consideres necessari l’elaboració d’un Pla de convivència en un centre de 0 a 3 anys?. Justifica la teva resposta


Dibuixa un mapa conceptual, el més completpossible , dels elements i els documents que formen el PEC i també de la seva elaboració.

Elements:

Anàlisi del context (On som?): Ha de recollir informació sobre l'entorn i analitzar-la, ha d'incloure elselements següents: Març legislatiu, Situació geogràfica i la Situació socioeconòmica i cultural.

Trets d'identitat (Qui som?): Els trets d'identitat són els principis amb els quals la institució s'identifica. Expressen la manera com es posiciona el centre davant d'idees de caràcter socialideològic i pedagògic. Els trets d'identitat fan referència a: La línia metodològica del centre, La confessionalitat, El pluralisme i els valors, La coeducació, Tractament de la diversitat, La llengua d'aprenentatge, L'adaptació delsinfants a l'escola i La relació amb les famílies.

Objectius del centre (Què pretenem?): L'escola ha de manifestar els objectius que l'escola es proposa assolir com a centre, tenen la funció de concretar i delimitar els trets d'identitat (Possibles, No interpretables i Comprensibles)

Estructura organitzativa (Com ens organitzem?): Es tracta del conjunt d'òrgans que integren el centre, les funcions i les relacions que s'estableixen entre ells. Es tracta de definir-ne l'organigrama. S'ha de: Definir cada element i enumerar-ne les funcions generals, Descriure les relacions entre els diversos òrgans, L'horarigeneral del centre i Els serveis que ofereix i les activitats extraescolars.

Documents:

- Projecte lingüístic.

- Concreció Curricular.

- NOF (Normes d'Organització i Funcionament

-PGA (Programació General Anual)

- Memòria Anual.

A què respon els trets d’identitat en un PEC?


Són els principis amb els quals la institució s’identifica, fan referència a valors i principis consensuats, a conductes que volen que s’interioritzin o a aspectes relacionats amb l’ensenyament.

Fan referència als aspectes següents:

Línia metodològica de centre

Confessionalitat

Pluralisme i valors

Coeducació

Tractament de la diversitat

Llenguatge d’aprenentatge

Adaptació dels infants a l’escola

Relació amb les famílies

Per què i quan cal revisar i avaluar el PEC?


Perquè à cal revisar el que s’ha planificat i el que s’ha efectuat amb la finalitatde millorar la intervenció educativa.

Quan à es pot fer una avaluació inicial, una altre formativa que aquesta es fa durant el període educatiu i te com a referent els objectius que els educadors s’han proposat en cada unitat de formació

En què consisteix la memòria anual de centre?


És un document que recull la valoració de les activitats que s’han portat a terme durant el curs escolar. L’elabora la direcció del centre amb les aportacions de l’equip educatiu i l’aprova el consell escolar. Es fa anualment en acabar el curs.

És un instrument de millora de l’activitat educativa

En què consisteix Programació general anual de centre?


És un document que recull la planificació general d’una escola per un curs escolar. És elaborada per la direcció amb el personal educador. És un instrument de planificació que serveix per preveure, desenvolupar i controlar les activitats que cada centre fixa per a cada curs escolar.

Desplega els objectius del projecte educatiu, és un document a curt termini.

Enumera els elements que componen la Proposta Pedagògica de Centre


Adequació dels objectius

Seqüenciació dels continguts

Opcions metodològiques i organitzatives

Pautes i criteris d’avaluació

Qui elabora la Proposta Pedagògica de centre?


L’elabora l’equip docent del cicle. L’equipi directiu o el director ha de coordinar aquesta organització del procés.

Els tipus de capacitats que es poden recollir en els objectius del centre


Possibles

No interpretables

comprensibles

Explica breument les àrees d’aprenentatge del primer cicle d’educació infantil


Àrea I. Descoberta d’un mateix i dels altres: descoberta del propi cos i de les possibilitats que té, la descoberta de les pròpies necessitats i l’adquisició d’eines per resoldre-les, l’expressió i la regulació progressiva de les emocions, l’establiment de relacions afectives i segures amb les altres persones.

Àrea II. Descoberta de l’entorn: exploració dels elements naturals i socials que el componen. Implica sensibilització, observació, manipulació, transformació, raonament i anàlisi progressiu, representació, etc.

Àrea III. Comunicació i llenguatge: l’infant va explorant, utilitzant i interioritzant els diversos llenguatges amb els quals es pot comunicar.

La decisió a l’hora de seqüenciar els continguts s’ha de fonamentar en una sèrie de criteris, quins són aquests?. Explica-les.

Els criteris són:

Criteris psicopedagògics: implica seqüenciar els continguts a partir dels coneixements i les experiències prèvies de l’alumne sobre els continguts.

Criteris maduratius: implica tenir en compte el calendari evolutiu dels infants per saber que són capaços de fer en cada moment. L’equip docent s’ha de plantejar la situació dels alumnes en relació a un contingut tenint en compte el seu desenvolupament habitual.

Criteris derivats de l’anàlisi del context: implica analitzar la situació familiar i social dels alumnes amb relació als continguts per tal de prioritzar-ne uns quants.

En quins principis s’han de basar les metodologies a aplicar a l’escola 0-3 anys?


Els principis en que s’ha de basar són:

Aprenentatge significatiu

Globalització

L’activitat i el joc

Aspectes afectius i de relació

Què significa que a l’escola infantil els espais acostumen a ser flexibles? Quins avantatges suposa per a la seva organització?

Quan diem que els espais són flexibles ens referim a que podem anar canviant, quan els educadors ho vegin convenient.

Els avantatges que trobem són que l’infant anirà veien els canvis que es produiran i els educadors observaran si ha sigut convenient o no realitzar canvis.

Explica en què consisteix cada principi pedagògic que ha de formar part de la proposta pedagògica i explica’n la importància:

Aprenentatges significatius

Aprenentatges connectats amb els coneixements previs que tenen

Perspectiva globalitzadores

L’infant percep la realitat com un tot

El joc coma metodologia

L’activitat és la font d’aprenentatge i desenvolupament principal a la infància

Aspectes afectius

És imprescindible crear un clima càlid i acollidor en què l’infant se senti segur i confiat

Què s’ha de tenir en compte en la Proposta Pedagògica en relació a l’organització del temps?


S’ha de tenir en compte que la regularitat en el ritme de les activitats diàries ajuda els infants a adquirir la noció de temps, i també que hi ha d’haver una harmonia en l’alternança entre els períodes d’activitat i descans.

Per a l’avaluació del procés educatiu en una escola infantil, quins apartats creus que han de formar part de la proposta pedagògica?

S’han de tenir en compte tres apartats:

Què avaluarem?

Com avaluarem?

Quan avaluarem?

A quin element del currículum corresponen cada un dels exemples següents?:


  1. Exploració i observació d’objectes à Continguts

  2. Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a unaautonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social. à capacitat

  3. Enfocar l’ensenyament des d’un punt de vista globalitzador à Metodologia

  4. Representar atributs d’elements i col·leccions à Metodologia

  5. Iniciar-se en la descoberta i l’ús del llenguatge corporal, verbal, matemàtic, musical i plàstic à Capacitat

  6. Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia à capacitat

  7. Afavorir l’activitat dels infants à Metodologia

  8. Assegurar la construcció d’aprenentatges significatius à metodologia

  9. Reconèixer-se com a persona diferenciada dels altres à Criteris d'avaluació

  10. Participació en jocs d’imitació à Metodologia

  11. Iniciar-se en l’ús d’instruments tecnològics à Criteri metodològic

  12. Modificar progressivament els seus esquemes de coneixement. à Metodologia

  13. Valoració de la música com a element relaxantà Capacitat

  14. Gust i interès per l’exploració psicomotriu. à Metodologia

  15. Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques à capacitat

  16. Respectar els companys, els objectes materials i els espais àMetodologia

  17. Confiança en les diverses possibilitats i limitacions en el propi cosà Capacitat

  18. Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència à capacitat

  19. Domini progressiu de les possibilitats expressives à Capacitat

  20. Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones i iniciant-se en la resolució pacífica de conflictes à capacitat

Relacioneu cada funció amb el document corresponent:


  1. Concreta el currículum establert per l’administració à proposta pedagògica de centre

  2. Avalua la feina que ha fet un centre durant un curs escolar à

  3. Estableix les normes de convivència del centre à projecte educatiu de centre

  4. Recull la planificació d’un centre per a un curs escolar à programació general anual

  5. Recull el tractament de les llengües en un centre educatiu à projecte lingüístic

Explica els nivell de concreció curricular


Primer nivell de concrecióà és establert per l’administració educativa. És prescriptiu, és a dir, tots els centres educatius l’han de complir. És elaborat per l’administració educativa de l’Estat i completat per les comunitats autònomes. L’Estat fixa les finalitats de l’etapa i algunes característiques generals del seu currículum a la LOE i estableix alguns dels seus elements. És el nivell més general i és l’únic nivell de caràcter prescriptiu.

Segon nivell de concrecióà cada centre desenvolupa la proposta pedagògica de centre. El centre s’ha de plantejar quines són les grans línies del seu desplegament curricular. S’han d’elaborar les programacions anuals, planificació de la tasca educativa adreçada a l’alumnat de cada cicle o curs de l’etapa i per a cada àrea.

Tercer nivell de concrecióà el concreten els educadors partint de la proposta pedagògica de centre en les programacions d’aula, formades per unitats didàctiques. Han de ser propostes prou flexibles que permetin concretar el per què, el què, el quan i el com ensenyar i avaluar, i que es puguin anar adaptant als canvis.

Quines són les fonts del currículum?. Explica-les breument


Epistemològica: aporta informacions sobre les diverses disciplines i ajuda a separar els coneixements que són essencials i necessaris dels que no ho són, quina és l’estructura lògica i les relacions que es donen entre ells.

Sociològica: aporta informació sobre la societat i la cultura en la qual viuen els infants i ajuda a seleccionar els coneixements, valors, etc. Que són necessàries perquè aquests es puguin convertir en membres integrats, actius i responsables.

Psicològica: aporta informacions sobre els processos que intervenen en el desenvolupament de l’infant, com es produeix l’aprenentatge i quins són els requisits.

Per a la selecció dels objectius i continguts s’analitza el desenvolupament psicoevolutiu.

Per al disseny d’estratègies metodològiques, es consulten les teories de l’aprenentatge.

Pedagògica: aporta informacions sobre la pràctica educativa, dóna punts de vista nous i ofereix alternatives.

Què és el PEC?. Explica els seus components


És el document que recull les decisions de la comunitat educativa sobre la identitat, els principis bàsics i les opinions educatives del centre.

Els components són:

Anàlisi del context

Trets d’identitat

Objectius del centre

Estructura organitzativa

Quines opcions metodològiques i organitzatives cal tenir en compte en la PPC?


Principis metodològics

Agrupament dels alumnes

Organització dels recursos

Quins decrets regulen l’etapa d’Educació Infantil a Catalunya?


Decret 282/2006, de 4 de juliol. Requisits dels centres del primer cicle de l’educació infantil

Decret 101/2010, de 3 d’Agost. Ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l’educació infantil

Decret 181/2008, de 9 de Setembre. Estableix l’ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l’educació infantil

Digues si les afirmacions següents, sobre la proposta pedagògica de centre (PPC), són V o F: Atenció: descompta 0,05

  1. La PPC forma part del PEC...........................................................F

  2. En la PPC no es poden modificar els objectius del currículum. ...... V

  3. La PPC és el segon nivell de concreció curricular.........................V

  4. La PPC defineix els trets d’identitat del centre................................. V

  5. Els criteris maduratius per seqüenciar els continguts impliquen analitzar la situació sociofamiliar dels infants. .......................................................F

  6. Els diferents agrupaments dels infants en una escola bressol estan marcats per l’administració educativa..................................................V

  7. Una de les opcions metodològiques poden ser els racons d’activitats........................................................................................................... V

  8. Els continguts del currículum es presenten agrupats en les àrees curriculars. ......................................................................................... V

  9. Els continguts transversals s’agrupen en un àrea curricular............................................................................................. F

  10. Per adequar els objectius als infants cal analitzar-ne la situació sociofamiliar........................................................................................ F

Relacioneu cada afirmació amb l’apartat del PEC que hi correspon. (1 punt)


  1. Les fites que vol assolir un centre educatiu. à Què pretenem?

  2. Definició de la línia metodològica del centre.-àQui som?

  3. Elements i òrgans que integren un centre educatiuàCom ens organitzem?

  4. Valoració de les característiques socials i culturals dels alumnes.--> On som?

Explica breument els components que s’haurien d’incloure en les NOF?


Recursos humans


: s’han d’especificar quines són les funcions i les responsabilitats de la direcció, el personal educador i el personal no docent, a més dels drets i els deures que tenen. També hi ha d’aparèixer el personal i els serveis vinculats al centre

Normativa de funcionament


: conjunt de normes referides a aspectes del funcionament del centre. Exemple: horari i calendari

Relacions amb les famílies


: diversos mecanismes e relació amb les famílies, els quals cal explicitar en el document. Ha de recollir els drets i deures dels pares i les mares com a usuari del servei d’atenció educativa dels fills.

Protocols d’actuació


: el centre educatiu ha de preveure uns protocols d’actuació o procediments que determinin com cal actuar si es dóna la situació.

Trieu l’opció correcta


La seqüenciació dels continguts implica…

  1. adequar-los als trets d’identitat del centre.

  2. analitzar-los i ordenar-los en el temps atenent a la progressió que s’espera dels infants en el seu aprenentatge

  3. ordenar-los segons la informació recollida en el pla anual

L’elaboració del projecte educatiu de centre és responsabilitat…

  1. exclusivament dels educadors del centre

  2. exclusivament de la direcció del centre.

  3. de tota la comunitat educativa

La programació general anual de centre ha d’incloure…

  1. l’avaluació que el centre fa de les seves activit ats.

  2. el calendari de reunions de l’equip docent.

  3. el protocol d’actuació davant d’un accident.

42. A quin element del currículum corresponen cada un dels exemples següents? (Capacitat, objectiu, contingut o criteri metodològic):

  1. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix o mateixa i de les altres persones à capacitat

  2. Exploració i observació d’objectes à Objectius

  3. Enfocar l’ensenyament des d’un punt de vista globalitzador à metodologia

  4. Participació en festes, tradicions i costums de la comunitat a la qual pertany, mostrant interès i curiositatà Capacitats

  5. Iniciar-se en la descoberta i l’ús del llenguatge corporal, verbal, matemàtic, musical i plàsticà Objectius

  6. Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàciaà Capacitat

  7. Comprendre el llenguatge adult i dels altres infants, comunicar-se i expressar-se a través del moviment, el gest, el joc i la paraula, amb una progressiva millora del llenguatge oral à Objectius

  8. Participar amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes d’alimentació, repòs i higiene personal, iniciant-se en la pròpia autonomia i orientant-se en les seqüències temporals quotidianes i en els espais que li són habituals à Capacitat

  9. Afavorir l’activitat dels infants à Metodologia

  10. Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones i en la resolució pacífica de conflictes à Capacitat

  11. Assegurar la construcció d’aprenentatges significatius à Metodologia

  12. Reconèixer-se com a persona diferenciada dels altres à Criteri metodològic

  13. Actuar sobre la realitat immediata, descobrir-ne l’organització a partir de les pròpies vivències i establir relacions entre objectes segons les seves característiques perceptives à Metodologia

  14. Participació en jocs d’imitació à Metodologia

  15. Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques à Capacitats

  16. Iniciar-se en l’ús d’instruments tecnològics à Criteri metodològic

  17. Modificar progressivament els seus esquemes de coneixement àMetodologia

  18. Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals à Capacitat

  19. Aspectes afectius i relacionals à Metodologia

  20. Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.à Capacitat

  21. Gust i interès per l’exploració psicomotriu àMetodologia

  22. Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.à Capacitat

  23. Dominar progressivament el cos i l’adquisició de noves habilitats motrius, augmentant la seva autonomia en els desplaçaments, en l’ús dels objectes i l’orientació en l’espai quotidià àObjectius

  24. L'organització de l'ambient à Metodologia

  25. Projectar les pròpies vivències a través de l’activitat lúdica, i anar-les representant a través d’un incipient joc simbòlic.à Objectius

  26. Establir relacions afectives positives, comprenent i apreciant progressivamentel seu entorn immediat, iniciant-se en l’adquisició de comportaments socials quefacilitin la integració en el grupà Objectius

43. Completa El quadre següent dels nivells de concreció del currículum educatiu del Primer Cicle d’Educació Infantil:

Nivells de concreció curricular

Qui l’elabora

Document on queda recollit

Elements que formen part de cada nivell

Primer

Administració

LOE

Decret 101/2010

Inclou

-Finalitats De l’etapa

-Capacitats

-Àrees Curriculars i continguts

-Objectius De cicle

-Orientacions Metodològiques

-Orientacions De disseny de les activitats

Disseny d’estratègies i procediments

Segon

Cada Centre

PPC

-Projecte Lingüístic

-Pla D’acollida

-Projecte De convivència

-Plans Específics

Programació anual i d’aula

Tercer

Els educadors

PA

- Capacitats

- Objectius

- Continguts

-Seqüència

-Didàctica

-Metodologia

Criteris d’avaluació

Entradas relacionadas:

Etiquetas:
Elabora un esquema o mapa conceptual sobre els elements de la programació d’aula programació d'aula de 3 anys segon cicle ed. infantil objectius ppc educació infantil educacion infantil catalunya experimentació de 0a 3anys, objectius especifics Objectius i línies generals que ha de incloure un programa formatiu per al desenvolupament de les persones de l’organització. Criteris d'avaluació educació infantil quina diferència hi ha entre un objectiu i un contingut? objectius especifics segon nivell de concreció d'educacio infantil en relacio a mabients d aprenentatge l'educacó infantil del primer cicle. Criteris metodològics a tenir en compte en el cicle de 0-3 anys segon nivell de concrecio objectius especifics per la proposta pedagogica de centre en educacio infantil amb ambients Educacio infantil. Els ambients d'aprenentatge en la proposta pedagògica de centre (PCC) objectius especifics segon nivell de concreció Quien son els elementos del curriculum estructura organitzativa de l'escola tipus d'agrupament d’infants Preguntes uf3nf1nf2 objectius el domini del propi cos en educació infantil primer cicle quins continguts es treballen enels racons Didactica educació infantil pec concreció de continguts de la PPC què hi ha d'haver en una seqüència didàctica de matemàtiques? objectius de primer cicle especifics quins continguts del curriculum es treballen més en l ambient de joc simbolic en educacio infantil primer cicle objectius específics exemples de educacio infantil Per a que serveix la concreció del objectius