El Profeta: Escultura de Pablo Gargallo

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,06 KB

Autor: Pablo Gargallo (1881-1934).
Cronologia: 1933
Estil: Cubisme/Expressionisme
Tècnica: Forja
Material: Bronze
Formes: Escultura exempta
Tipologia: Dempeus
Cromatisme: Monocrom
Dimensions: 235cm (alt) x 65cm x 50cm
Localització: Centre d'Art Reina Sofia, Museu Gargallo...

Descripció Formal

El Profeta representa un orador parlant energicament, aixecant el braç dret amb un gest desafiador i el braç esquerra amb un bastó. El centre expressiu és la boca circular oberta, i un altre tret destacat a la cara és el buit de la galta esquerra, envoltat d'elements corbats per donar sensació de volum. Els cabells llargs i la barba donen cert moviment, i el nas, la cella i l'ull. El Profeta té el braç dret aixecat, amb el palmell de la mà obert. L'autor aconsegueix donar sensació de volum a través del buit delimitat per unes línies corbes que representen la musculatura del personatge. El bastó ajuda a donar autoritat, i el cos està creat mitjançant buits, aconseguint un modelatge a partir de la pell de xai que porta sobre, donant-li corporeïtat. Les cames constitueixen un sòlid puntal per al Profeta, jugant amb buits aconsegueix donar una imatge corpulenta. La figura està al voltant d'un eix central format pel cap, columna vertebral i cama esquerra, d'aquest eix surten les altres parts del cos formant corbes i contracorbes. Forma una recta que segueix + o - la lleugera diagonal de la cama dreta, bastó que duu a la cama esquerra. Les corbes que predominen són les de la pell de xai que el cobreix, els dos braços i l'espatlla esquerra. La composició és equilibrada, entre zones còncaves i convexes, entre línies rectes i corbes. Conjuga perfectament la línia, el pla i el buit. El buit és un múscul, l'aresta és expressió i el volum és planxa metàl·lica. L'espai penetra completament les formes, alleugerint els volums fins buidar-los.

Context Històric

Des de Rodin, Degas i altres escultors de finals del segle XIX, s'obre una via d'innovació, de nous recursos en el tractament i textura dels materials, introducció del color, etc. Es pot dir que la gran conquesta de l'escultura del segle XX ha estat la introducció del buit. Fins a Rodin i Maillol, l'escultura era fonamentalment massa, volum, corporeïtat; en canvi, cap als anys vint del segle XX, comencen a dissenyar la forma escultòrica donant importància cabdal al buit, al forat, a l'absència de massa. Aquesta conquesta va lligada amb la introducció del ferro com a material escultòric. Gargallo és l'introductor del buit com a volum. El seu objectiu és esculpir el buit, amb la norma escultòrica que consisteix en donar forma al volum. Podem dir que hi ha dos elements que l'acosten al plantejament cubista: l'intent d'esculpir el buit i els diferents punts de vista. En quant al primer element, Gargallo plantejà un trencament amb el que havia sigut la norma escultòrica en donar forma al volum aconseguint la màxima expressió d'unir l'exterior amb l'interior. El segon element planteja el fet que si mirem l'obra des de plans diferents és el mateix, el mateix gest i sentit, la mateixa persona. És a dir, presenta formes que ens recorden als cubistes, però es mou dins dels plantejaments espirituals de l'expressionisme, ja que la figura resultant mostra clarament la duresa, agressivitat i el caràcter.

Contingut i Significat

El Profeta convida a seguir-lo amb el gest ferm del seu braç dret, que és la part més alta de l'estàtua, i condensa en la seva acurada línia sinuosa una gran força expressiva. És un home amb passió, però amb els massissos peus sòlidament afermats a terra en contrast amb la vehemència de la seva expressió. És un dirigent que comunica la seva decisió i incita a l'acció, bé sigui perquè creguin el que diu o perquè el segueixin físicament. La vara que aguanta amb la mà esquerra és el símbol del guia.

Funció

Va ser concebut per a la seva exposició en galeries d'art o museus per decorar espais públics, com per exemple el Parc Middelheim d'Anvers, on hi ha una còpia.

Entradas relacionadas: