Producció Audiovisual: Conceptes, Objectius i Funcions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 15,39 KB

Producció

Concepte de producció: La producció audiovisual és l’organització, control i coordinació dels diferents processos d’elaboració d’una pel·lícula, programa de televisió o producte audiovisual.

Objectiu final

Obtenir la major qualitat amb el mínim de temps i costos possibles.

Com?

Amb una correcta gestió de tots els recursos materials, tècnics, humans i financers.

Consideracions generals

Producció Cinematogràfica: Tot el procés de creació d’una pel·lícula, des que es tria un projecte fins que s’inicia la seva distribució per tal de ser comercialitzada i exhibida en sales.

Producció Televisiva: Tot el procés de creació d’un programa televisiu, des que es tria un projecte fins que s’emet per televisió.

Pel·lícula Cinematogràfica: L’elaboració de la qual quedi definida la labor de creació, producció, muntatge i postproducció; i que estigui destinada en primer terme a la seva explotació comercial en sales de cinema.

Llargmetratge: Durada aproximada de 60’ o superior.

Curtmetratge: Durada aproximada inferior a 60’.

Pel·lícula per a televisió: Obra audiovisual unitària de ficció i amb desenllaç final. La seva explotació comercial és a través de l’emissió i no inclou l’exhibició en sales de cinema.

Sèrie de televisió: Obra audiovisual formada per un conjunt d’episodis destinada a ser emesa per operadors de televisió de forma successiva i continuada.

Pilot de sèrie: Obra audiovisual que marca les característiques i estil que haurà de tindrà una sèrie.

Diferències que afecten al procés productiu

Realització - Il·luminació - Muntatge - Assajos - Temps útil de rodatge /enregistrament; La indústria cinematogràfica: Empreses que cobreixen tot el procés de creació i realització d’un producte cinematogràfic. - Productores - Distribuidores - Exhibidors - Empreses de servei a la producció

ICAA - Institut de Cinematografía i Arts Audiovisuals

Organisme del Ministeri de Cultura que planifica les polítiques de suport al sector cinematogràfic i a la producció audiovisual.

ICIC - Institut Català d’Indústries Culturals

Organisme per mitjà del qual el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya duu a terme les polítiques de suport a les empreses culturals.

Productor

És la persona física que té la iniciativa i assumeix la responsabilitat en la realització d’una obra cinematogràfica.

Funcions del productor

Responsable màxim de l’execució de la pel·lícula/Aconsegueix el finançament de la pel·lícula/És el titular dels drets d’explotació de l’obra cinematográfica/Orienta i organitza els processos de producción/Negocia amb el distribuidor/Sol·licita certificats a l’ICAA; La distribució: És el procés destinat a assegurar la comercialització de l’obra cinematogràfica.

Funcions del distribuidor

- Intermediari comercial entre productor-exhibidor - Decideix la pel·lícula a contractar i la tècnica d’explotació - Adquireix del productor els drets de reproducció de còpies i de comunicació pública per un temps i territori determinat i per un mitjà en concret. - Anticipa despeses de publicitat i còpies i edita els materials publicitaris. - Distribueix físicament les còpies.

L’exhibició

Contracta pel·lícules per a la seva exhibició pública en les sales habilitades per a tal efecte.

Obligacions de l’exhibidor

- Complir el control de taquilla - Cobrir la quota de pantalla

Evolució històrica de les maneres de producció en la indústria de Hollywood

Segons Janet Strager hi ha les següents etapes: (The Classical Hollywood Cinema).

1a ETAPA: Cameraman system (1896-1907) 2a ETAPA: Director system (1907-1909) 3a ETAPA: Director-unit system (1909-1914) 4a ETAPA: Central producer system (1914-1931) 5a ETAPA: Producer-unit (1931-1940) 6a ETAPA: Package-unit (1940-1960)

1a ETAPA: Cameraman system (1896-1907)-Només calia una persona per organitzar i dirigir tot el procés.-No existia per tant diferenciació de tasques ni de fases de producció. 2a ETAPA: Director system(1907-1909)-El cinema va adoptar el sistema de producció teatral, on existia la figura clau del director escènic. Aspectes del sistema de producció teatral, enfront de cadascuna de les quals es col·locaven homes d'ofici.-Des del punt de vista de producció, adquireix major rellevància el rodatge en estudi que en localitzacions externes.

3a ETAPA: Director unit-system(1909-1914)-Les pel·lícules tenien una durada estàndard d'un rotllo, i la mitjana de producció era d'una pel·lícula per setmana. Havien de produir-se almenys quatre pel·lícules per setmana.-La solució adoptada per les companyies productores va ser contractar més directors que treballaven simultàniament, cadascun d'ells amb una petita unitat de producció. En aquesta etapa es van introduir canvis respecte a l'escriptura de guions. Van veure que es podien estalviar molt temps i diners si la filmació s'organitzava entorn de cada escenari.

4a ETAPA: Central producer system(1914-1931)-El següent canvi va venir determinat per la necessitat d'aconseguir uns majors beneficis econòmics.-El productor va passar a usar com a eina clau del seu treball el guió de rodatge, sobre el qual pressupostava i planificava la producció abans que es realitzés la construcció dels decorats.-Els directors van passar a ser tècnics qualificats, especialitzats en la direcció estricta del rodatge.-El productor es va convertir en el directiu fonamental, les seves responsabilitats son: la gestió, administració i execució d'un elevat pressupost que havia de desglossar en unes quantes produccions.

5a ETAPA: Producer-unit(1931-1940) - La Indústria va evolucionar posteriorment de la gestió i direcció d'un productor central a l'organització directiva entorn d'un grup de productors que supervisaven entre sis i vuit pel·lícules a l'any cadascun. -Van sorgir així funcions com la de director executiu, director de producció, director de l'estudi i supervisors de producció per a cada projecte.-Es va produir una definitiva divisió del treball i es van consolidar els diferents oficis dins de la indústria. Categories com a guionista, dissenyador de producció o director de fotografia van adquirir una importància dins del procés creatiu, desenvolupant-se enormement cadascun dels departaments que lideraven. 6a ETAPA: Package-unit(1940-1960)-Si un productor volia realitzar una pel·lícula, havia de reunir per separat cadascun dels elements i oferir un paquet atractiu a qui hagués d'aportar les fonts de finançament.Conseqüències:-Pas d'un programa de producció múltiple a un programa de producció pel·lícula a pel·lícula.-Major especialització i independència de les professions cinematogràfiques.-Creixent importància dels agents o representants dels talents artístics.

Preproducció: Guió, Direcció, Producció, Equip Artistic, Localitzadors, Fotografia, Art, Maquillatge/perruqueria, Vestuaria – Dirreció: Direcció, Equip Artistic, Produccio, Continuitat, Camera, Maquinistes (grips), Electric, Art, Maquillatge/perruqueria, Vestuari, So Directe, SFX – PostProducció: Direcció, Equip artístic, muntatge, producció, postproducció de s, músic, etalonatge, VFX

Professions de l’audiovisual

Com s’organitza l’equip humà dins una producció cinematogràfica?

L'equip es pot dividir en: Equip tècnic/ - Equip artístic. També podem fer un altre divisió dins aquests dos equips: - Equip de rodatge / - Fora de rodatge. Hi ha dos membres de l'equip d'una pel·lícula que tradicionalment “van per lliure” i no es relacionen amb els altres: el guionista i el músic, no acostumen a implicar-se en el rodatge.

El guionista

Normalment cobra en tres parts: Lliurament del guió, al començament del rodatge i al final del rodatge. A Espanya solen treballar per encàrrec. Un guionista que treballi pel seu compte sol escriure primer un tractament per presentar-ho a un productor que l'hi encarregui escriure complet.

El músic

El seu treball principal comença una vegada la pel·lícula està ja muntada, ha de compondre la música perquè coincideixi amb exactitud amb els moments establerts en cada seqüència. Coneix el guió des del començament de la producció i és normal que hagi tingut diverses reunions amb el director per planificar les seqüències que hi haurà música.

Equip tècnic

L’equip tècnic està format per professionals que treballen darrera la càmera amb finalitat que el projecte arribi a bon port i s’assembli el màxim possible a la idea que te director.

EQUIP TÈCNIC (CREW)

1. PRODUCCIÓ/2. DIRECCIÓ/3. CÀMERA/4. SO/5. ART/6. POSTPRODUCCIÓ

EQUIP TÈCNIC: 1. PRODUCCIÓ

EL PRODUCTOR: És el propietari de la pel·lícula. “L'empresari”, assumeix el risc econòmic i posa els diners o busca el finançament. DIRECCIÓ DE PRODUCCIÓ: Organitza la producció tècnica, sorgeix dels productors grans que roden diverses pel·lícules alhora, no visita els rodatges i dissenya un pla de producció per fer la pel·lícula el millor i més barata possible. PRODUCCIÓ EXECUTIVA: Responsable dels factors financers i administratius, sol ser algú de la productora i fan una distribució i manteniment del pressupost. CAP DE PRODUCCIÓ: Responsable de producció dins la fase de rodatge, ha de resoldre tots els problemes i també fer que el rodatge no s’aturi, acostuma a ser contractat per a cada projecte, es el supervisor dins del rodatge i pot despedir a qui no compleixi la feina establerta, menys als caps de cada equip. DELEGATS DE PRODUCCIÓ: Apareixen quan el projecte es una co-producció, son delegats de les productores que intervenen, pero no organitzen. 1r AJUDANT DE PRODUCCIÓ O CAP DE LOCALITZACIONS: Molt lligat al director de producció i cap de producció. És l'encarregat de dur a terme la contractació amb els amos de les localitzacions: arribar a un acord amb els preus i realitzar les gestions necessàries. Sempre cal contractar els permisos per escrit de forma legal, fins i tot quan es roda al carrer. S'encarrega d'organitzar com i on col·locar els camions del set i preveure l'arribada dels actors i l’equip. Organitza també el menjar, no personalment.

SECRETARI DE PRODUCCIÓ

Coordina la producció del set amb la producció de l’oficina. Es posa en contacte a la productora amb el rodatge. Organitza els viatges dels actors i l’equip tècnic.

AJUDANTS I AUXILIARS o ASISTENTS DE PRODUCCIÓ

La diferència és que l’ajudant té més responsabilitat que l’auxiliar. A les ordres de l’equip de producció. Uns a les del cap de producció i altres a les del cap de localitzacions. Acostumen a fer feines de manteniment al set, fan de “runners” i fan la “feina bruta” dins el rodatge.

REGIDOR

Encarregat de compres i lloguers del departament de decoració. Ha de tenir molts contactes per poder aconseguir tot tipus d'objectes en el menor temps possible i al mínim cost. Controla el menjar i vehicles que surten en escena. Està a les ordres del cap de atrezzo.

DEPARTAMENT DE LOCALITZACIONS

LOCALITZADORS / SCOUTS: Busquen els millors espais on rodar. Anotaràn dades clau com ara la posició del sol, sorolls ambient, accessibilitat, etc. La seva feina és molt important, existeixen empreses i organismes públics amb bases de dades de localitzacions.

EQUIP TÈCNIC: 2. DIRECCIÓ

DIRECTOR: Màxim responsable d’un projecte, mana sobre l’equip artístic i l’equip tècnic. Té la darrera paraula en les decisions que es prenen al set de rodatge.Les seves tasques principals són: - Fer un càsting inicial i assajar amb els actors./Realitzar el guió tècnic i establir la planificació narrativa./Dibuixar o contractar algú per fer l’storyboard./Participar en el procés de localitzacions, juntament amb el cap de producció, director artístic i director de fotografia./Revisar el desglose i el pla de treball./Durant la fase de rodatge-gravació prendre decisions./ Dirigir la interpretació i l’acció dels actors principals./Supervisar les mescles de so.

PRIMER AJUDANT DE DIRECCIÓ /1AD:Mà dreta del director. Motor del rodatge i vincle entre l’equip de direcció i l’equip de producció. Rep als actors quan arriben al set, sap on estan tots en tot moment.Les seves principals funcions són:/Participar activament en la pre-producció, desglose i localitzacions tècniques./Fer el pla de rodatge juntament amb el director de producció /Fer els borradors de les ordres de rodatge./Revisar la seguretat al set abans de començar el rodatge./Revisar possibles problemes de so; SEGON AJUDANT DE DIRECCIÓ /2AD: Mà dreta del 1AD. S’incorporen en la fase de pre-producció per tal d’ajudar al 1AD, arribar on aquest no té temps físic per arribar. Dins el rodatge, el 2AD pot encarregar-se de les ordres de rodatge del següent dia.Les seves principals funcions són:/Es responsabilitza de la preparació dels actors./Sol ser el responsable de elaborar i distribuir les ordres de rodatge./Preveu el que s’ha de rodar el següent dia, anticipant-se a allò que necessitarà per tenir-ho tot preparat./Representa al departament de direcció en aquelles reunions en les que els altres no poden asistir.

DIRECTOR DE LA SEGONA UNITAT: D’acord amb el director i el productor, realitza les preses complementàries. Té tota l’autoritat quan surt a rodar les seves escenes, sempre d’acord amb la concepció global del director de la pel·lícula. Existeixen directors de segona unitat especialitzats en cert tipus d’escenes, normalment d’acció que es dediquen exclusivament a aquest tipus d’escenes. AUXILIAR DE DIRECCIÓ: En funció de com de complicat sigui el rodatge, poden haver un o varios auxiliars. Assisteixen a la resta del departament de direcció, donen marques als actors, etc. Si no existeix la figura del 3AD seran qui s’encarregaran i també  de donar accions als figurants de fons. DEPARTAMENT DE CONTINUÏTAT (SCRIPT): Acostuma a ser un departament unipersonal. És un departament dins l’equip de direcció i necessita una gran capacitat d’observació, memòria visual i agilitat. Aquesta figura és imprescindible en rodatges de ficció. Les seves principals funcions són:/S’encarrega del raccord (continuïtat) dels diàlegs, l’acció, el maquillatge, il·luminació, etc. És a dir tot allò sensible a continuitat../Omple dia a dia informes com: parte de producció, parte de càmera, parte de so i parte pel muntatge./Cronometra el material filmat, numeració de presses, etc.DEPARTAMENT CASTING: El director, el productor i el productor executiu s’encarreguen de seleccionar als actors principals i secundaris.  Aquest departament s’encarrega de seleccionar els actors en base a les necessitats exposades al desglose. DIRECTOR DE CASTING: Actua de pont entre el director, els actors i els seus agents i la productora per tal d’obtenir els personatges pel guió. S’encarrega d’organitzar les audicions per cada un dels papers, en alguns casos en diferents ciutats o països.

Entradas relacionadas: