Processos Psicològics: Atenció, Percepció i Memòria
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 19,05 KB
La Caracterització dels Processos Psicològics
Duen a terme els processos de captació, conservació i reproducció de la realitat. Processos inferiors: processos comuns entre l'home i els animals (percepció, memòria...) Processos superiors: a partir dels inferiors, exclusius de l'ésser humà, i que permeten el pensar ment i el llenguatge. Funcions més elevades gràcies a la cultura. Els processos es divideixen en cognitius i afectius (emocions passions):
Els Processos Psicològics Cognitius
L'atenció: Selecció dels estímuls que percebem hi ha més útils i quins són secundaris.
Els factors externs és la manera com es presenten els objectes (sons, olors, gustos) per resultar-nos atraients i fer que un estímul sigui considerat. Depèn de la intensitat i mida de l'estímul. El moviment i la transformació d'un objecte (anuncis lluminosos), el canvi (un soroll o la vibració d'un telèfon mòbil perquè canvia l'estímul), la repetició, el contrast, el grau de lluminositat de l'estímul, l'angle d'il·luminació i l'estructura (buscar informació en un esquema que una llista cadtica). La novetat, la raresa i l'exotisme.
Els factors interns o personals són provocats per la manera de ser del qui percep. Les necessitats del moment (gana, set). L'interès (la motivació, les expectatives). La relació amb coses sabudes o viscudes i la capacitat de suggestionar-se, de deixar-se influir per la pressió social o per alguna autoritat. Som capaços de veure o sentir el que no hi és.
Tipus d'Atenció
L'atenció focalitzada: quan et concentres en un periode curt, et distreus ràpid.
L'atenció sostinguda: mantenir la concentració en una activitat prolongada.
L'atenció alternant: canvi de la focalització segons els requeriments d'una tasca.
L'atenció selectiva o concentració: s'hi posa interès conscientment en algo.
L’atenció puntual
La percepció: Procés pel qual una persona té coneixement del món exterior a partir de les impressions que li comuniquen els sentits.
Sensació: Impressió o efecte que recullen els sentits, conduit a la ment mitjançant el sistema nerviós.
Psicòlegs de l'escola de la Gestalt han determinat que el nostre món visual funciona x "lleis"
Proximitat: Estimuls més pròxims q tendeixen a percebre's com formant part d'un mateix conjunt.
Semblança: Estimuls semblants per mida, forma o color q tendeixen a ser agrupats.
Continuïtat: Percebem com a units estimuls que tenen una certa connexió.
Conclusió: Tendim a completar les figures que no estan acabades o tancades.
Hàbit: Solem veure les coses tal com se'ns presenten de costum.
Simetria: Atribuīm als objectes regularitats i simetries que, de fet, no existeixen.
Contrast: Percepció d'un element infuit x la relació altres elements del conjunt.
Al mirar algo focalitzem l'atenció sobre un objecte (figura) destacant-lo de la resta (fons). Les percepcions complexes: percebem el món a partir del temps, l'espai i el moviment. L'estimació del temps sol fer-se a partir de tres tipus d'informació. 1- Senyals quantitatius. Naturals (batec del cor) o artificials (tic-tac d'un rellotge). Caracter objectiu: marquen el temps de forma regular i per a tothom igual. 2- Dades subjectives, que es basen en la durada desitjada.
3- Canvis percebuts mentre passa el temps (tasca pesada o tasca creativa).
L'adaptabilitat dels sentits: Els sentits es modifiquen per acomodar-se als estimuls.No ens donen informació objectiva sobre les coses. El sistema nerviós la complexitat dels receptors determina el que es pot o no es pot percebre. Els nostres sentits tenen uns limits.
El llindar minim: quantitat d'estimul suficient per poder provocar una sensació conscient.
El llindar màxim; quantitat d'estimul que es pot suportar. No s’escolta encara que augmenti..
El llindar diferencial: quantitat d'estímul necessari per notar una variació.
Les percepcions especials: No veiem el que existeix sinó el que podem veure, la realitat no és el que nosaltres percebem. Tipus de percepcions que s'escapen de la norma:
Les percepcions subliminals: fan que percebem coses que ens sembla que no sentim (quan en realitat no és així). Són captades inconscientment.
Les il·lusions perceptives: que poden ser òptiques, tàctils o auditives. El subjecte es confon en la identificació de l'objecte percebut.
Il·lusions optiques o distorsions perceptives: el cervell construeix una hipótesis sobre la realitat. Enfronta les anomalies, no correjint-les. Percebe erroniament.
Trastorns perceptius: Els sentits no sempre transmeten una imatge fi del món extern.
Agnosia: Incapacitat d'identificar o reconèixer estimuls per un sentit particular. No pot identificar objectes comuns, però si l’agafa el reconeix pel tacte.
Il·lusions: Deformació dun objecte per una percepció falsa o erroni reconeixement.
Per falta d'atenció: saludar un desconegut.
Il·lusions catatímiques: deformació d’un objecte o situació d’algo per l’influencia de sentiments o emocions.
Paridòlics: il·lusions de la imaginació. Veure figures en una paret/als núvols. Dona una estructura formal a alguna cosa que no en té, és vaga i difusa.
Les distorsions i alteracions de la memòria: renova els records per adaptar-los a la vida.
Distorsions de la memòria: Falls de la memoria. Oblidem noms, dates i esdeveniments. El psicòleg Daniel Schacter descriu 7 errors que ens causen problemes:
Temps (s'afebleix amb el pas dels anys).
Distracció: (preocupats altres coses).
Bloqueig (cerca informació frustrada, no recordar nom d'un conegut)
Atribució errònia (assignar record a font equivocada).
Suggestionabilitat (convencer a algú d’algo que no ha passat).
Propensió (influència dels coneixements i creences d’ara, obre els records passats).
Persistencia (recordar esdeveniments del passat que preferim bandejar de la ment perquè estan lligats a la nostra vida emocional
Alteracions de la memòria: Perdre la memòria és perdre la consciencia. S’oblida per poca atenció, a la falta de codificació, al deficit d'emmagatzematge o a fallades en la recuperació. Alguns trastorns són lleus. La prosopagnosia (incapacitat per recordar rostres) i el déjà vu (sensació d'haver viscut ja alguna cosa). Altres són errades greus i permanents:
L'amnèsia: és la pèrdua total o parcial de la memoria, originada per un problema neurològic (un accident) o per causes psicològiques. Podem distingir:
Amnèsia anterógrada o de fixació: Incapacitat per adquirir nova informació i recordar els esdeveniments després d'una lesió cerebral/desordre degene- ratiu (malaltia d'Alzheimer). Memòria procedmental: actual(v)passat(x).
Amnesia retrògoda: Incapacitat de recordar el passat per danys a l'escorça temporal o els lobuls temporals.
Amnèsies psicògenes: Impedeix recordar l'experiència traumàtica.
Demencia senil: Declivi gradual de les funcions intel lectuals, i el primer simptoma són els problemes de memoria, originats per un trastorn del cervell.
Amnèsies funcionals: La memòria d'una persona es pot veure afectada per les emocions negatives. Influència en els processos de la memoria.
Hipermnèsia: És un augment en la capacitat de retenir i recordar fets que es consideraven oblidats. L'escriptor Jorge L. Borges, al conte "Funes el memorioso".
Paramnèsia: És l'elaboració de falsos records, es recorda alguna cosa que no va passar. Hi ha persones que tenen la il·lusió d'allò "ja vist i viscut”.
George Orwell descriu a la seva novel·la 1984 una societat totalitària basada en el control del record del passat. El doblepensar: Cal recordar que els esdeveniments van ocórrer de la manera desitjada. Adaptes els nostres records i toblides que s'ha fet. Allucinacions: es produeixen quan percebem objectes sense que hi siguin. Quan no hi ha estimuls exteriors, sinó que són produits per la ment i es poden manifestar a través de qualsevol organ sensorial.
Tenir una experiència subjectiva en absència d'un estímul extern.
Té tota la força i l'impacte d'una percepció real.
Apareix de manera inesperada, involuntària i sense control per part del sujecte.
Segons el canal pel qual es perceben, les al·lucinacions més significatives són:
auditives: s'experimenten sorolls, veus, murmuris.
visuals: es presenten en persones amb trastorns cerebrals i en intoxicacions greus.
gustatives i olfactòries: (influides x deliris), seten olor de veri o el gust.
tàctils: sensacions a la pell com picors, punxades o corrents elèctrics.
Psicologia dels colors: tenim una percepció dels colors, associem els colors a unes sensacions determinades i fem interpretacions dels significats que té cada color. Els colors determinen estats d'anim i generen emocions. Depenen de la llum que reflecteixen els objectes i les propietats del sistema visual de qui mira. Algunes funcions comunicatives del color:
Atreure l'atenció: s'utilitza per captar l'atenció.
Informar: eina més eficaç per descriure amb fidelitat com són cls objectes i l'espai.
Crear una atmosfera: Conèixer les propietats dels colors i la manera de relacionar-los ens permet crear ambients determinats: càlids, lluminosos, oberts.
- Equilibri enfront de contrast: ús estétic del colors. Consisteix a triar gammes de colors que serveixin per harmonitzar o contrastar els elements d'una imatge.
Processos bàsics de la memòria: construim i renovem la nostra representació del món a partir de tres processos cognitius fonamentals: la percepció, l’aprenentatge i la memòria. L'aprenentatge consisteix a adquirir coneixements sobre el món per mitjà de l'experiència, i la memoria és la retenció i l'evocació d'aquests concixements
Codificació: incorporar la informació i enregistrar-la (recollir informació nova)
Emmagatzematge: Es tracta de guardar la informació fins que faci falta.
Recuperació: recuperar els records. La memòria falla al no poder recuperar les dades que s'hi han emmagatzemat.
Estructura i funcionament de la memòria: enregistra els esdeveniments com a records i com associem uns records amb una altres. Richard At kinson i Richard Shiffrin van desenvolupar la teoria multimagatzem de la memòria. Els 3 es comuniquen i interaccionen entre ells:
Memoria sensorial (MS): Enreistra la informació que prové de l'ambient extern durant un temps molt breu, però prou llarga pq sigui transmesa a la MCT.
Memòria a curt termini (MCT): organitza i analitza la informació (reconèixer cares, recordar noms, contestar en un examen, etc.) i interpretar les nostres experiències. La capacitat d'emmagatzematge és limitada, no pot retenir més de set items alhora.
Memòria a llarg termini (MLD): complement de la MCT. Reconstrueix els fets remots, i té una capacitat casi bé il·limitada de retenir informació, si hi ha recordatoris suficients i espaiats en el temps. És com una base de dades dels fets viscuts. Entre el fet i el record poden passar hores, dies o anys.
Diferents MLT: Els coneixements organitzats en la nostra memoria ens permeten donar sentit a la realitat predir el futur.Segons el neuropsicòleg Larry Squire:
Memoria declarativa (saber què): emmagatzema conceptes, fets o dades. L’informació és accessible de manera conscient.
Memoria procedimental (saber com): Es la memoria sobre habilitats o destreses motores i cognitives referidesa com es fan les coses. Coneixements adquirits per l'experiència inconscient.
Segons el psicòleg Endel Tulving:
Memòria episòdica: és la memòria autobiogràfica, que emmagatzema dates o episodis localitzats en un temps un lloc. Guarda esdeveniments de la vida i també les circumstàncies en què es va aprendre.
Memòria semantica: emmagatzema el coneixement del llenguatge i del món. La compresió del coniexement cultural fets, idees, conceptes, regles, proposicions...
Pacients amnėsics obliden la memòria semantica però recorden la episódica.
Memòria explicita i implicita (segons com s'emmagatzemi i es recordi la informació)
Explícita: intencional, aprenentatges sobre persones, llocs i esdeveniments.
Implícita: incidental, permet aprendre coses sense adonar-nos-en i sense esforç.
Recordar: extreure informació de la memòria d'alguna cosa que hem après o viscut.
Recordem millor la informació quan és significativa i està ben organitzada.
El q es relaciona amb esdeveniments significatius emocionalment (records vivids).
És més facil si s'esdevé en el mateic context on es va produir l'aprenentatge.
L'estat d'ànim. La memòria enregistra millor el que és interessant, nou i emotiu.
Recordem omplint els "buits" de la memòria.
L'oblit: incapcitat de recordar per una saturació d'informació o errades en la recuperació. Les causes de l'oblit:
Lesió o degeneració cerebral: l'oblit es produeix perque la persona té una lesió cerebral o per alteracions neurologiques. Ex: la malaltia d'Alzheimer.
Repressió (oblit motivat): la persona oblida pq la informació és perturbadora o dolorosa. Supressió: és un intent conscient de no pensar en alguna cosa, la repressió és inconscient.
Interferència: La interferència proactiva (una informació apresa dificulta un aprenentatge posterior), i la interferencia retroactiva (un aprenentatge recent interfereix en el record de la informació passada).
Falta de processament: s’oblida pq no es processa, els records es dissipen amb el temps si no es fan servir.
Context inadequat: la informació és dificil de recuperar perquè es va aprendre en un ambient diferent. Els records adquirits en un estat només tomen quan la persona torna a estar en aquell estat, però no estan disponibles quan està en un altre.
Com es pot millorar la memòria:
Atenció: procés on atenem als estimuls importants i ignorem els irrelevants. Atens, codifiques i organitartzes la informació.
Sentit: No s’ha de repetir, l’has d’entendre. Que tingui sentit.
Organització: La informació ha d'etar organitzada per recordar-la millor.
Associació: relacionar el que vols aprendre amb alguna cosa que ja saps.