Processos geològics externs: meteorització, vessants i rius
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geología
Escrito el en
con un tamaño de 3,48 KB
Processos geològics
Transformacions d'uns objectes geològics en uns altres de diferents.
Meteorització
Procés de descomposició de les roques i els minerals a causa del seu contacte amb l'atmosfera.
Meteorització mecànica
- Descompressió: les roques arriben a la superfície a causa de l'erosió.
- Gelifracció: l'aigua omple les esquerdes de les roques i, quan es glaça, augmenta la pressió dins l'esquerda i trenca la roca.
- Canvis de temperatura: entre el dia i la nit.
- Arrels i plantes: l'acció de les arrels i les plantes pot fracturar les roques.
Meteorització química
- Hidròlisi: els ions H+ i OH- presents en petites quantitats en l'aigua poden destruir les xarxes cristal·lines dels silicats.
- Descarbonatació: l'acidesa de l'aigua pot incidir sobre les roques i pot provocar reaccions de descarbonatació.
- Hidratació: absorció d'aigua per les xarxes cristal·lines sense canvi d'ions.
- Oxidació: reacció de l'oxigen dissolt en l'aigua amb els ions bivalents d'elements com el ferro o el manganès.
Agents externs
Agents en el modelatge de la superfície terrestre (rius, glaceres, vent, atmosfera i hidrosfera).
Fenòmens de vessant
Conseqüència directa de l'acció de la gravetat sobre els materials dels vessants, especialment quan el relleu dibuixa forts pendents.
- Caigudes: despreniment de blocs amb un recorregut, com a mínim, parcial per l'aire. Despreniment per descalçament: erosió de la base.
- Lliscaments: moviment de masses o blocs a través d'una o diverses superfícies de lliscament.
Moviments de massa
En els moviments fluïds els materials no conserven la forma inicial.
- Reptació: moviment gravitacional del sòl, vessant avall, com a conseqüència de l'alternança inflament-desinflament.
- Solifluxió: participen el flux i la reptació sobre els sòls saturats d'aigua.
- Colades de fang: demanen una gran quantitat d'aigua que saturi materials argilosos o de granulometria fina.
Erosió i transport fluvial
Erosivitat: capacitat erosiva de l'agent. Serà més gran com més quantitat d'aigua es posi en moviment en un temps reduït. Erosionabilitat: facilitat del terreny per ser erosionat.
- Conca de recepció: formada pels vessants. Recull l'aigua precipitada en una àrea extensa.
- Canal de desguàs: constitueix la llera principal del torrent. Drena o canalitza les aigües de la conca de recepció.
- Con de dejecció: el torrent hi diposita els materials arrossegats.
Rius: corrents d'aigua estabilitzats, de circulació més constant que els torrents. Capacitat de transport: quantitat màxima de massa de sediment que pot transportar per a un cabal i una velocitat determinats. Càrrega: quantitat real de materials que el corrent transporta en un moment determinat.
Morenes glacials
Morena: materials transportats o sedimentats per una glacera. Morenes centrals: unió de dues morenes laterals.