Processos geològics externs: meteorització, vessants i rius
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,48 KB
Processos geològics
Transformacions d'uns objectes geològics en uns altres de diferents.
Meteorització
Procés de descomposició de les roques i els minerals a causa del seu contacte amb l'atmosfera.
Meteorització mecànica
- Descompressió: les roques arriben a la superfície a causa de l'erosió.
- Gelifracció: l'aigua omple les esquerdes de les roques i, quan es glaça, augmenta la pressió dins l'esquerda i trenca la roca.
- Canvis de temperatura: entre el dia i la nit.
- Arrels i plantes: l'acció de les arrels i les plantes pot fracturar les roques.
Meteorització química
- Hidròlisi: els ions H+ i OH- presents en petites quantitats en l'aigua poden destruir les xarxes cristal·lines dels silicats.
- Descarbonatació: l'acidesa de l'aigua pot incidir sobre les roques i pot provocar reaccions de descarbonatació.
- Hidratació: absorció d'aigua per les xarxes cristal·lines sense canvi d'ions.
- Oxidació: reacció de l'oxigen dissolt en l'aigua amb els ions bivalents d'elements com el ferro o el manganès.
Agents externs
Agents en el modelatge de la superfície terrestre (rius, glaceres, vent, atmosfera i hidrosfera).
Fenòmens de vessant
Conseqüència directa de l'acció de la gravetat sobre els materials dels vessants, especialment quan el relleu dibuixa forts pendents.
- Caigudes: despreniment de blocs amb un recorregut, com a mínim, parcial per l'aire. Despreniment per descalçament: erosió de la base.
- Lliscaments: moviment de masses o blocs a través d'una o diverses superfícies de lliscament.
Moviments de massa
En els moviments fluïds els materials no conserven la forma inicial.
- Reptació: moviment gravitacional del sòl, vessant avall, com a conseqüència de l'alternança inflament-desinflament.
- Solifluxió: participen el flux i la reptació sobre els sòls saturats d'aigua.
- Colades de fang: demanen una gran quantitat d'aigua que saturi materials argilosos o de granulometria fina.
Erosió i transport fluvial
Erosivitat: capacitat erosiva de l'agent. Serà més gran com més quantitat d'aigua es posi en moviment en un temps reduït. Erosionabilitat: facilitat del terreny per ser erosionat.
- Conca de recepció: formada pels vessants. Recull l'aigua precipitada en una àrea extensa.
- Canal de desguàs: constitueix la llera principal del torrent. Drena o canalitza les aigües de la conca de recepció.
- Con de dejecció: el torrent hi diposita els materials arrossegats.
Rius: corrents d'aigua estabilitzats, de circulació més constant que els torrents. Capacitat de transport: quantitat màxima de massa de sediment que pot transportar per a un cabal i una velocitat determinats. Càrrega: quantitat real de materials que el corrent transporta en un moment determinat.
Morenes glacials
Morena: materials transportats o sedimentats per una glacera. Morenes centrals: unió de dues morenes laterals.