Procés de direcció, planificació, organització i gestió empresarial

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,54 KB

Procés de Direcció

Definició

Consisteix a realitzar tasques de govern, tot tipus d'instruccions i establir criteris convenients per a la consecució dels objectius marcats.

Funció de Planificació

Definició

Consisteix a fixar objectius i estratègies per aconseguir-los, definir les polítiques de l'empresa sempre amb la intenció d'aconseguir els seus fins.

Classificació dels Plans i Característiques

  1. Metes

    Es refereix als fins fonamentals perseguits per l'empresa. Exemple: Les metes de l'empresa són la producció i comercialització dels seus productes.

  2. Objectius

    Es distingeixen diversos graus d'objectius:

    • Objectius Generals: Tenen un caràcter general, tota l'empresa i tothom ha de contribuir a aconseguir-los.
    • Subobjectius: Es refereixen a àrees més específiques i concretes de l'organització.

    A l'hora d'establir els objectius s'ha de tenir en compte:

    1. Que siguin realistes, quantificables i s'adaptin al moment en què es posin en pràctica.
    2. Que s'estudiïn i s'aprofitin les possibilitats de l'entorn.
    3. Que tots els subsistemes de l'empresa tinguin els recursos necessaris per obtenir-los.
    4. Que s'obtinguin amb el mínim de conseqüències imprevistes i que els seus costos siguin mínims, fins i tot els costos socials.
  3. Polítiques

    Són els principis bàsics que serveixen de guia per prendre decisions específiques i delimiten el fet diferencial de l'empresa.

  4. Procediments

    Són passos a seguir per executar una acció.

  5. Regles

    Són molt estrictes, indiquen què es pot fer i què no es pot fer.

  6. Pressupostos

    Són plans quantificats, és a dir, són l'expressió numèrica del pla escrit.

Classificació dels Plans per Dimensió Temporal

  1. A llarg termini

    Són aquells plans que es preveuen en un període de temps superior a 5 anys.

  2. A mig termini

    S'han d'assolir en un temps superior a un any i inferior a 5 anys.

  3. A curt termini

    Tenen com a límit l'exercici econòmic, és a dir, 1 any.

Etapes del Procés de Planificació

  1. Anàlisi de la situació de partida

    S'analitza la situació actual de l'empresa i del seu entorn, i es pren consciència de les oportunitats existents per poder aprofitar-les.

  2. Fixació dels objectius

    Es marquen els objectius, tant els generals com els subobjectius, es concreten les fites on es vol arribar.

  3. Creació d'alternatives o determinació de les línies d'actuació

    Es marquen els diferents camins que duran l'empresa cap als objectius proposats.

  4. Elecció d'una de les alternatives

    En aquesta etapa es decideix quin pla s'executarà.

  5. Avaluació de les alternatives

    Consisteix a avaluar i analitzar cadascuna, és a dir, estudiar-ne els punts forts i els febles i avaluar els costos i les dificultats que cal superar.

  6. Control i determinació de desviaments

    S'ha triat una alternativa amb la seguretat que la realitat evolucioni de manera diferent i no funcioni tal com s'esperava.

Funció d'Organització

Funció que té per finalitat dissenyar una estructura en què quedin definides totes les tasques que ha de realitzar cada persona que compon l'empresa. En la direcció de l'empresa, l'organització és la funció que s'ha de desenvolupar després d'haver fet la planificació pertinent.

La Comunicació a l'Empresa

És un dels punts més importants perquè l'empresa funcioni amb total garantia.

  1. Comunicació ascendent

    És la que es forma verticalment de baix a dalt. S'origina en els empleats i empleades i finalitza en direcció.

  2. Comunicació descendent

    És la comunicació vertical que té el seu origen en la direcció i acaba en els treballadors i treballadores.

  3. Comunicació horitzontal

    S'origina entre persones que estan en un mateix nivell jeràrquic de diferents departaments (cap comercial i cap de producció).

Teoria de Maslow

  1. Primer es troben les necessitats fisiològiques, que són les necessitats bàsiques (menjar, beure, no passar fred). L'individu arriba a creure que si té el menjar garantit per a tota la vida serà feliç i no desitjarà res més.

  2. Però quan les necessitats primàries estan ben satisfetes apareixen les necessitats de seguretat. D'alguna manera serveixen per consolidar el que s'ha obtingut fins ara, com un contracte indefinit, una assegurança, la jubilació.

  3. Les necessitats socials o d'estatus agruparien les necessitats d'amor, d'afecte i de sentir-se acceptat per la comunitat, que en el cas d'una empresa seria sentir-se considerat, respectat i integrat.

  4. Després apareixen les necessitats de la pròpia estima, que són aquelles necessitats d'arribar a tenir confiança en un mateix, tenir fama, prestigi, que aplicat a l'empresa seria que es valori la capacitat de treball de l'individu, cosa que el faria sentir bé.

  5. Quan l'individu ha satisfet la necessitat d'estima arriba al nivell més alt de la piràmide, és a dir, a la necessitat d'autorealització. Per a Maslow, l'autorealització vol dir el desig de ser més i més el que un és; arribar allà on pugui ser capaç d'arribar.

La Productivitat

És el rendiment d'un factor de producció (treball) en relació amb la producció obtinguda.

Els Organigrames

La seva funció és esquematitzar l'estructura de l'empresa i ha de complir els requisits següents:

  1. Diferenciar els elements que componen l'empresa.
  2. Diferenciar els nivells i posicions d'autoritat.
  3. Ser fàcil de comprendre.
  4. Ser senzill: únicament ha de contenir els elements indispensables.

Els organigrames són la representació gràfica, sintètica i simplificada de l'estructura de l'organització empresarial.

Classificació segons la forma

  1. Organigrames verticals: Pretenen destacar la jerarquia de comandament, els que tenen més autoritat se situen en els llocs més elevats i els que hi estan subordinats a sota.
  2. Organigrames horitzontals: Poden tenir el mateix contingut que el vertical, però les unitats de comandament normalment se situen a l'esquerra i les subordinades a la dreta.
  3. Organigrames radials: Són menys comuns que els altres dos. És un tipus d'organigrama que intenta crear un impacte visual.

Classificació segons la seva finalitat

  1. Organigrames informatius: Donen una informació global de l'empresa, per tant només hi apareixen les grans unitats que la formen.
  2. Organigrames d'anàlisi: Hi apareix la totalitat de l'estructura organitzativa de l'empresa de manera detallada.

Classificació segons l'extensió

  1. Organigrames generals: S'hi reflecteix tota l'estructura de l'empresa, és a dir, tots els departaments.
  2. Organigrames detallats: Informen sobre l'organització d'un departament concret de l'empresa.

Classificació segons el contingut

  1. Organigrames estructurals: Només representen les unitats que formen l'empresa i les seves relacions.
  2. Organigrames de personal: Només hi ha representades les persones (nom i càrrec) que ocupen les diferents unitats.
  3. Organigrames funcionals: Informen sobre com estan formades cadascuna de les unitats marcades en el gràfic.

Funció de Gestió

Després d'haver planificat i de tenir una estructura organitzativa clara dels recursos disponibles, s'ha d'intentar que tot el que estava previst es compleixi. L'empresa ha d'estar ben gestionada. "Gestionar" vol dir intentar que les persones que formen l'empresa realitzin les tasques necessàries perquè s'assoleixin els objectius marcats.

A l'hora de gestionar l'empresa i tenint en compte l'estructura organitzativa, hi ha diversos nivells de direcció que s'encarreguen de diferents tasques.

A dalt de tot de la piràmide es troba l'alta direcció, on estan ubicats els alts càrrecs de l'empresa.

Al segon nivell hi ha els directius o directives del nivell intermedi, que són els que solen encarregar-se directament de l'execució i del control de la planificació general i els que realitzen plans més concrets perquè la planificació general es compleixi.

L'últim nivell s'anomena nivell de gestió. Hi ha els directius o directives que tenen la responsabilitat directa sobre l'assoliment de tots els plans fets i, per tant, són els que assignen directament als treballadors les tasques que han de fer. Es pot dir que executen i controlen tots els processos que s'han d'assolir.

Funció del Directiu. Teoria de Douglas McGregor

En el nivell de gestió, el directiu o directiva té una sèrie de funcions que es poden diferenciar de la manera següent:

  • Triar les tasques que s'han de realitzar.
  • Transmetre les tasques que s'han marcat a les persones que té al seu càrrec.
  • Donar instruccions a aquestes persones perquè puguin realitzar les tasques amb els mètodes i procediments correctes.
  • Crear bones situacions de treball, amb la finalitat de motivar el personal.

Entradas relacionadas: