U Pollock

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,64 KB

NÚMERO 1


FITXA TÉCNICA:

Autor: Jackson Pollock

Títol: Número 1

Cronologia: 1949

Estil: expressionisme abstracte

Técnica: Dripping, oli

Suport: tela

Localització: MoMa (N. York)


CONTEXT HISTORIC I CULTURAL

En acabar la segona Guerra Mundial l’any 1945 els EEUU passen a tenir l’hegemonia mundial dins del món capitalista. No nomes política sinó també econòmica entrant en conflicte amb la URSS i els països socialistes en l’anomenada Guerra Freda. Una lluita entre dues concepcions del món: a nivell polític, democràcia contra estats autoritaris i a nivell econòmic, capitalisme contra comunisme.

Nivell cultural:A partir del 1945 la capital artística es trasllada a Nova York on es concentra la gran malloria dels artistes molts dels quals fugien de la Alemanya nazi. Entre 1945 i la beca del 1990 l’art es por dividir en dues grans tendències duna banda les segones avantguardes que comencen a Europa amb l’ informalisme i els Estats Units amb l’esxpresionisme abstracta . L’atra banda tindrem les tendències post modernes on destaquen la transvantguarda italiana  i el neoexpressionisme alemany. A partir del 1945 fins a la actualitat comença ja l'era digital.

Descripció
•L’obra es un complicat entramat de figueranes que determina l’estat anímic de l’artista. Pollock va crear un nou llenguatge on la pintura era un vehicle de expressió de sentiments i no calia que tingues un sentit  per si mateix. Aquet quadre de pollock destaca per ser un all - over, es adir per no tenir un centre de atenció ni una jerarquia de les formes de manera que la pintura es com un continuo que es podria expandir mes enllà de la tela. Sobre una base  de color salmó el pintor situa diverses filigranes de color negre blanc i gris. Aquesta crea una perspectiva situant la base salmó i sobre ella la resta de filigranes.
•La gana cromàtica es molt reduïda donant llum als colors clars ( salmó blanc) i foscor als colors mes foscos ( negre gris).
•El moviment esta implícit en tot l’obra a partir de les suscepcions de les filigranes disposades en totes les direccions, la qual cosa fa que l’obra sigui molt dinàmica i reflexa l’estat anímic del pintor

ESTIL:
Aquesta obra pertany al expressionisme abstracta.
1. Va estar molt influenciat per grans moralistes mexicans (Orozco y Rivera) i pels cubistes sobretot per Picassó.
2. Pollock es l’autor que millor personifica l’art de la creació  ( action painting) al abandonar la pintura de cavallet i situar les teles de gran dimensió al terra .
3.  Al gran format permet al autor poder involucrar tot al seu cos al acte de pintar, que ja no nomes es influit pel moviment de la ma sinó que ara pot caminar sobre la tela o actuar amb mes llibertat.
4. Pollock es el creador de la tècnica del dripping o deroteig de la pintura damunt de la tela amb pots foradats o pinzells xops de pintura.
5. A pollock li interessava mes l’acció de pintar l’acte físic de pintar que no pas l’obra acabada donava molta importància al procés creatiu com a moment vital del artista.

SIGNIFICAT
Pollock no podia mai pedir l’aspecte final de les seves obres per la qual cosa  es titulava al final preferia donar-los un numero o identificar-los amb una data o anomenar-los sense títol per no interferir amb la interpretació de l’espectador. Considerava que l’espectador, com un segon artista, havia de crear el seu propi quadre. Els expressionistes abstractes van canviar la relació de l’espectador amb el quadre i la pintura. Al començament l’obra de pollock va ser rebutjada pel la majoria de la gent i la critica es burlava dell  fins al punt que la revista Time li va posar el nom de jack the ripper a referència. A partir  del 1950 la seva obra va ser molt valorada per la critica i al no saber reaccionar la fama va començar a patir un procés autodestructiu amb la l'alcohol que va acabar amb un accident de cotxe desprès de varis mesos  demproductivitat.

Funció: Volia expressar els seus sentiments duna banda i mostrar també l'angoixa de les grans ciutats industrials despersonalitzades

Entradas relacionadas: