La poesia catalana: Romanticisme i Renaixença
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,64 KB
La poesia catalana: Romanticisme i Renaixença
Romanticisme
Moviment cultural dominant a Europa des de finals del segle XVIII. Es caracteritza per:
- La reivindicació del sentiment i la introspecció.
- Convertir l'art en mitjà d'expressió de l'esperit individual i la col·lectivitat nacional.
- Interès per les creacions tradicionals dels pobles (llegendes, cançons, mites...), desembocant en el nacionalisme polític.
- La introducció de les idees romàntiques a Catalunya ajudarà al desenvolupament de la Renaixença, però cal no identificar totalment ambdues.
Renaixença
Moviment de recuperació i definició de la identitat catalana, iniciat amb la Il·lustració. Mitificació de l'Edat Mitjana com a estímul per a la represa cultural.
Mitjans de comunicació
La premsa (publicacions de literatura popular), la indústria del llibre, els Jocs Florals.
La Pàtria: Aribau (1798-1862)
Publicat el 24 d'agost de 1833 a la revista El Vapor, va obtenir fama i valoració immediata, esdevenint un manifest poètic del sector dominant de la Renaixença. Aquest poema recull les inquietuds i projectes de la societat catalana del segle XIX. Aribau expressa l'enyorança d'una llengua i un passat gloriós, i d'un paisatge propi, reivindicant la necessitat de recuperar la llengua pròpia i els nostres clàssics medievals.
Temes centrals
Enyorança de la terra natal a través del paisatge - identificació de la llengua amb la pàtria. Aribau tria la cobla d'art major o cobla de Juan de Mena (ABBA-ACCA) amb 8 versos alexandrins.
Joaquim Rubio (1818-1899)
Activista de la llengua i la poesia. En el pròleg de la seva obra poètica Lo gaiter de Llobregat manifesta una voluntat d'acció a favor de la Renaixença literària.
Antologies poètiques
- Els Trobadors Nous (1858) d'Antoni de Bofarull, testimoni del nou esperit literari amb una clara voluntat historicista abocada al passat.
- Els Trobadors Moderns (1859) de Víctor Balaguer, defensa una interpretació política de la Renaixença i l'activitat política.
Cal destacar la tasca de recollida, catalogació i estudi de la poesia popular feta per intel·lectuals de l'època com Manuel Milà i Fontanals i Maria Aguiló.
Els Jocs Florals
- Represa d'una festa poètica del segle XIV que esdevé una plataforma pública per a l'ús de la llengua catalana.
- Escenografia medievalitzant amb l'atorgament de premis florals als guanyadors per les seves composicions sobre el tema de “pàtria, fe i amor”.
- Progressivament es va produint un acostament entre la lírica florescentista i la popular.
- Els Jocs Florals acaben convertint-se en una plataforma que aconsegueix orientar, popularitzar i donar prestigi social a la creació literària en català.
- Hi participaven sectors ideològics oposats i hi van presentar figures com Jacint Verdaguer o Àngel Guimerà.
Jacint Verdaguer
- Proper al Romanticisme i al moviment de la Renaixença, amb voluntat de conservar la catalanitat.
- Compagina la seva vocació literària amb la vida eclesiàstica.
- Vol recollir el llegat lingüístic de la tradició oral i transformar-lo en bona poesia.
- Aconsegueix superar els marges de la poesia popular, aprofitant els models literaris cultes apresos al seminari.
- L'Església veu en ell una certa imatge de política en aquest món modern.
- La seva dona és decisiva dins el panorama de la Renaixença.
- Pot incidir en la relació entre pàtria i religió a l'hora de recuperar els senyals d'identitat catalana.
- Es sent influït per la llegenda cristiana i per tradicions mítiques com la clàssica.
- Exercí de capellà de vaixell, viatjant a les Antilles, Cuba i Puerto Rico, i extreu material per a la seva obra L'Atlàntida.
L'Atlàntida
- Epopeia sobre el mític continent desaparegut. Escrita en vers alexandrins, introdueix la narració i la descripció detallada d'un passat meravellós que contrasta amb la realitat desolada.
- Es tracta d'un poema èpic, amb una llengua que creu en la seva eficàcia, producte d'una Renaixença ja consolidada.
- Verdaguer va triar la forma del poema èpic perquè li semblava la més adequada per demostrar que el català ja era una llengua recuperada.
- El 1877 el poema obté el premi extraordinari dels Jocs Florals.
- Això li permet dedicar-se gairebé exclusivament a la seva tasca d'escriptor. Viatja per Europa, el nord d'Àfrica i Palestina.
- En aquests anys destaca el seu interès per contribuir amb la seva poesia religiosa a l'actitud combativa de l'Església catòlica del segle XIX.
- També escriu composicions de tipus líric, però no perd mai el sentit comú, cosa que el fa accessible a totes les capes socials.
Canigó (1886)
- Poema èpic en què Verdaguer recorre els Pirineus, aprenent la seva geografia, història, folklore i llegendes.
- Sense defugir una interpretació cristiana dels orígens nacionals a l'època medieval, és una crida a reconstruir-los en plena Renaixença.
- Comprèn una riquesa de formes i situacions poètiques que fan de Canigó una de les obres mestres de la literatura catalana.
- Hi trobem el ritme narratiu de la cançó de gesta i del romanç, l'encant fresc i musical de la cançó popular, moments gairebé teatralitzats i la solemnitat de l'oda i l'elegia.
- Es tracta d'una adaptació moderna del poema èpic, i defuig una unitat tancada i monotemàtica.
- L'obra s'acaba amb un planteig alegòric: la minoria de la religió sobre el món fantàstic de les fades, i el concepte de refundació de Catalunya en temps de Renaixença sobre l'emblema del cristianisme.
Altres obres
Pàtria: recull de poesia que recrea la història i el paisatge català, i Dietari d'un pelegrí a Terra Santa, prosa a mig camí entre el periodisme i la poesia. El 1895, En defensa pròpia i Flors del Calvari, reivindicació personal del seu drama més íntim. La figura de Verdaguer és defensada per la nova generació modernista.