Poema ; 4 estrofes , 4 versos i 4 síl·labes cadascun

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras materias

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,57 KB

ASPECTES PER COMENTAR AL POEMA 1. Tipus de poemes:  - Glosa


: quatre versos de 7 síl·labes en cadascun. Mètrica potser creuada (abba) o encadenada (abab). Rima consonant (tot els sons a partir de la darrera síl·laba accentuada són iguals).

- Haiku

Tres versos sense rima i acabats amb paraules planes que sumen 17 síl·labes (4,6,4) contades també les àtones finals. (  4+1, 6+1, 4+1). -

Tanka:

afegim dos versos més a un haikú de 6+1. Sempre parla d’amor i de natura. (4+1, 6+1, 4+1, 6+1, 6+1). -

Dècima:

Déu versos de 7 síl·labes de rima consonant (abbaa ccddc). -

Romanç:

grups de quartets (quatre versos) de 7 síl·labes amb rima assonant en el versos parells (exemple: abcb).

Sonet:

format per 2 quartets (quatre versos) i 2 (tercets). Versos d’art major amb accent intern a la 6ª síl·laba. Versos alexandrins (6+6). També pot tenir 10 síl·labes i accent intern a la 4ª síl·laba (abab cbcb dde ffe).

2. Ritme:

Binari: una de cada (exemple: àtona, tònica o a l’inversa). Ternari: dos àtones i una tònica o a l’inversa.  Mixt.

3. Estil i to:

Expressivitat. - Poema amb molts adjectius o molts substantius

. 4. Imatges:


Semblances i diferencies: 1. Antítesi:

mostrar dos contraris (La utilitat de la inutilitat).

2


Comparació:

comparar dos elements (El mar bullia com una cassola al forn).

3. Metàfora:

esmenten una paraula o un fet fent servir una paraula diferent a la usual (les mirades seran pedres).

4. Al·legoria:

metàfores encadenades.

5. Personificació:

tractar un animal o cosa com si fos una persona (L’oratge canta per donar-te consol). Joan Maragall ho utilitzava molt.

6. Apòstrofe:

diàleg amb un animal o cosa, parlar de tu a tu. *

Repetició:

1.

Al·literació

Vers que imita un so (A peu i a poc a poc anem pujant). 2.

Geminació

Repetició d’una paraula o frase. 3.

Anàfora

Repetició d’una paraula sempre a l’inici del vers. 4.

Paral·lelisme

Versos sempre amb la mateixa estructura.  5.

Enumeració

Objectes, fets, qualitats. 6.

Encavalgaments

La frase no acaba en el mateix vers, sinó en el següent.

5


Imatge i comprensió del poema:

-Tema genèric. -El títol te a veure amb el tema principal? -Sentiments que genera el poema (si et fa pensar en qualque musica, olor, poema...). - Punt de vista o ideologia (en cas que n’hi hagi).  -Veu: jo (lírica: parlem amb nosaltres mateixos, exterioritzar els nostres sentiments; tenen més importància les vocals), tu (drama: la veu va cap el receptor, diàleg pur, ens enfrontem a qualcú; tenen més importància les consonants), ell (èpica: la veu és més objectiva perquè parla d’una 3ª persona. És un relat on també predominen les consonants. Romanç solen ser èpic. ).  -Temps: real, el·líptic, perllongat, lineal.  - Personatges: si estan caracteritzats física, psicològica, social i moralment. - Escenari: espai i època, atmosfera o ambientació (figurativa, expressionista).

6. Petita ressenya de l’autor

 

ASPECTES PER COMENTAR UN POEMA VISUAL 1.Tipus de poemes visuals: 1.Cal·ligrama:

tot lletres formant un dibuix.
2. Poemes visuals: *Poemes que juguen amb l’alfabet.  *Imatge literària es la combinació de dos elements o objectes. *Títol combinat amb l’objecte, (sense el títol no s’entén).

2. Veure el tema o metàfora del poema visual. 3. Ressenya de l’autor. ACTIVITATS PER TREBALLAR LA POESIA

PUNTS PER UNA UNITAT DIDÀCTICA 1. Donar poesia:
Presentar la poesia als infants i assegurar la seva comprensió. - Amb un conte fet aposta per presentar la poesia. Hi ha una capsa màgica que només s’obri si es diuen els poemes amb el cor. - Presentar un poema en una fotocopia en que quedi espai per pintar o fer un poema propi. - Fer preguntes o exercicis que lliguin el poema amb cada infant. - Visita la web Viu la poesia i escoltar poemes d’una biblioteca sonora. - Racó de poesia amb llibres, poemes... Organització de la biblioteca d’aula: carnet de lector, racó de préstecs, jo recoman amb gomets els llibres que més agraden. -Jo present poesia: cada infant dur un llibre de cada seva de poesia i amb l’ajuda d’una el presenta.

2. Fer poesia:

MUSICA I POESIA: - Fer un poema a partir d’una musica (a partir de l’hivern de Vivaldi escoltar amb els ulls tancats, diuen el que han sentit escoltant la musica; es posa la musica i els infants ballen; tornen a escoltar la musica i la pinten. Tot això s’ha d’enregistrar per a que els infants ho puguin tornar a sentir. A partir dels seus enregistraments i els sentiments han de fer un poema). PINTURA I POESIA: - Observació d’un quadre (posar un títol) i a partir d’aquí crear un poema. Es poden visitar obres d’art en viu. - Fer un poema a partir d’un color. - Pinta el perfil d’un arbre, casa, ocell, etc. Es retalla i s’escriu un poema un poema a l’interior. - Observació d’un quadre (posar un títol) i a partir d’aquí crear un poema. Es poden visitar obres d’art en viu. - Il·lustrar un poema. - S’agafa un poema concret, després de la lectura i comprensió del text, alguns alumnes de classe fan un dibuix sobre el poema. Aquest dibuix passa a la resta de la classe i han de fer un poema a partir d’aquest dibuix. POESIA VISUAL: - A partir d’una projecció de poemes visuals, fer-ne un de propi. - Fer un poema visual amb la paraula poesia.    - Fer un cal·ligrama.  POESIA I MOVIMENT: - Fes un poema sobre el teu esport o esportista preferit. ALTRES : - Fer un poema després d’una sortida. - Fer un poema comparant dues coses, persones o animals. - Fer un poema parlant amb un animal, cosa, persona... - Fer un poema que comenci amb una frase determinada proposada per la mestra.

3. Dir poesia:

imprescindible la memorització dels poemes.- Dir el poema amb tons de veu diferents: fluix, fort, alegre, trist. - Exercici “Jo/Tu”: ens anem movent per una sala i quan ens trobem a algú diem JO amb la ma al cor i l’altre diu TU amb les mans a les espatlles. - Exercici d’esquena: dir un part de la poesia mirant al públic i l’altra d’esquena.  POESIA I MUSICA: - Musicar un poema amb l’ajuda del mestre de música i després cantar-lo. - Preparar la dicció d’un poema amb un acompanyament musical.  - Dir un poema a ritme de rap.  - Canta una versió ja musicada d’un poema.  - Dir el poema l’un a l’altre per parelles, mirant-se als ulls.  - Dir el poema, ballant o movent-se, com un alga. POESIA I MOVIMENT: - Expressar un poema amb el cos. - Fer jocs populars que tenen cançoneta i balls. - Marcar el ritme d’una poesia i realitzar moviment amb aquest ritme. - Fer una gimcana i les pistes són haikús.

MÉS PROPOSTES PER DONAR, FER I DIR POESIA: -

Taller de poemes durant tot el curs, amb activitats d’entendre, dir i fer poesia. -Trobada poètica (cadascú dur poemes que ha triat o produït i els dius als altres i es posen en un mural). -Intercanvi de reculls de poemes amb altres classes. - Racó de poesies: antologies, fitxers, reculls... - Bústia de poemes (cadascú deixa els poemes que més li agraden). -Caixa d’eines poètiques: jocs amb estructures del llenguatge a tots els nivells. -Editar els poemes que han fet els infants a la revista de l’escola. -Calendari de poemes. - Correspondència o conversa amb un poeta. -Fer un teatret de titelles. -Projecte de poesia durant tot l’any.

MUNTATGE POÈTIC

A partir d’un poeta concret o d’un tema determinat. Primer s’han de pensar be els poemes que es faran i l’ordre en el que aniran. Es poden agrupar per temàtica o autor, i ha de tenir un fil conductor i un sentit. També s’ha de tenir en compte el ritme i formar subescenes. El títol, l’escenografia (elements, il·luminació, música, imatges) aniran en sentit del to i que vulguem donar a cada escena.

Tècniques a utilitzar:

elements escenogràfics de vestuari, música, il·luminació, teatre d’ombres, teatre negre, dansa, etc. Molt importants realitzar molts assajos.

Entradas relacionadas: