Poema ; 4 estrofes , 4 versos i 4 síl·labes cadascun
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras materias
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,57 KB
ASPECTES PER COMENTAR AL POEMA 1. Tipus de poemes: - Glosa
: quatre versos de 7 síl·labes en cadascun. Mètrica potser creuada (abba) o encadenada (abab). Rima consonant (tot els sons a partir de la darrera síl·laba accentuada són iguals).
- Haiku
Tres versos sense rima i acabats amb paraules planes que sumen 17 síl·labes (4,6,4) contades també les àtones finals. ( 4+1, 6+1, 4+1). -Tanka:
afegim dos versos més a un haikú de 6+1. Sempre parla d’amor i de natura. (4+1, 6+1, 4+1, 6+1, 6+1). -Dècima:
Déu versos de 7 síl·labes de rima consonant (abbaa ccddc). -Romanç:
grups de quartets (quatre versos) de 7 síl·labes amb rima assonant en el versos parells (exemple: abcb).Sonet:
format per 2 quartets (quatre versos) i 2 (tercets). Versos d’art major amb accent intern a la 6ª síl·laba. Versos alexandrins (6+6). També pot tenir 10 síl·labes i accent intern a la 4ª síl·laba (abab cbcb dde ffe).2. Ritme:
Binari: una de cada (exemple: àtona, tònica o a l’inversa). Ternari: dos àtones i una tònica o a l’inversa. Mixt.3. Estil i to:
Expressivitat. - Poema amb molts adjectius o molts substantius. 4. Imatges:
Semblances i diferencies: 1. Antítesi:
mostrar dos contraris (La utilitat de la inutilitat).2
Comparació:
comparar dos elements (El mar bullia com una cassola al forn).3. Metàfora:
esmenten una paraula o un fet fent servir una paraula diferent a la usual (les mirades seran pedres).4. Al·legoria:
metàfores encadenades.5. Personificació:
tractar un animal o cosa com si fos una persona (L’oratge canta per donar-te consol). Joan Maragall ho utilitzava molt.6. Apòstrofe:
diàleg amb un animal o cosa, parlar de tu a tu. *Repetició:
1.Al·literació
Vers que imita un so (A peu i a poc a poc anem pujant). 2.Geminació
Repetició d’una paraula o frase. 3.Anàfora
Repetició d’una paraula sempre a l’inici del vers. 4.Paral·lelisme
Versos sempre amb la mateixa estructura. 5.Enumeració
Objectes, fets, qualitats. 6.Encavalgaments
La frase no acaba en el mateix vers, sinó en el següent.5
Imatge i comprensió del poema:
-Tema genèric. -El títol te a veure amb el tema principal? -Sentiments que genera el poema (si et fa pensar en qualque musica, olor, poema...). - Punt de vista o ideologia (en cas que n’hi hagi). -Veu: jo (lírica: parlem amb nosaltres mateixos, exterioritzar els nostres sentiments; tenen més importància les vocals), tu (drama: la veu va cap el receptor, diàleg pur, ens enfrontem a qualcú; tenen més importància les consonants), ell (èpica: la veu és més objectiva perquè parla d’una 3ª persona. És un relat on també predominen les consonants. Romanç solen ser èpic. ). -Temps: real, el·líptic, perllongat, lineal. - Personatges: si estan caracteritzats física, psicològica, social i moralment. - Escenari: espai i època, atmosfera o ambientació (figurativa, expressionista).6. Petita ressenya de l’autor
ASPECTES PER COMENTAR UN POEMA VISUAL 1.Tipus de poemes visuals: 1.Cal·ligrama:
tot lletres formant un dibuix.2. Poemes visuals: *Poemes que juguen amb l’alfabet. *Imatge literària es la combinació de dos elements o objectes. *Títol combinat amb l’objecte, (sense el títol no s’entén).
2. Veure el tema o metàfora del poema visual. 3. Ressenya de l’autor. ACTIVITATS PER TREBALLAR LA POESIA
PUNTS PER UNA UNITAT DIDÀCTICA 1. Donar poesia:Presentar la poesia als infants i assegurar la seva comprensió. - Amb un conte fet aposta per presentar la poesia. Hi ha una capsa màgica que només s’obri si es diuen els poemes amb el cor. - Presentar un poema en una fotocopia en que quedi espai per pintar o fer un poema propi. - Fer preguntes o exercicis que lliguin el poema amb cada infant. - Visita la web Viu la poesia i escoltar poemes d’una biblioteca sonora. - Racó de poesia amb llibres, poemes... Organització de la biblioteca d’aula: carnet de lector, racó de préstecs, jo recoman amb gomets els llibres que més agraden. -Jo present poesia: cada infant dur un llibre de cada seva de poesia i amb l’ajuda d’una el presenta.