Plafons de comunicació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 18,51 KB
AMB PERSONES AMB DETERIORACIÓ AUDITIVA:
Pèrdua de funcions cognitives:
Memòria.
Atenció
Velocitat del processament de la informació.
Causes: envelliment i malaltes.
La comunicació es complica amb l’evolució de la malaltia en el llenguatge la manifestació és molt clara.
Objectiu. Mantenir la funció comunicativa en el màxim nivell (aspectes expressius i comprensiu).
Estratègies per facilitar l’expressió:
Mirar directament als ulls de la persona per tranquil·litzar-la i mostrar-li que l’estem escoltant.
Parar atenció al seu to de veu, així podrem interpretar algunes de les emocions.
Escoltar-la activament i amb empatia.
Si no entenem el que està intentant dir, fer-li-ho saber:
Animar-la a que ho expliqui mitjançant gestos.
Si no pot trobar una paraula, oferir-li una idea.
Aguditzar la comunicació no verbaL.
Estratègies de comprensió:
Començar cada conversa: identificant-nos i dirigint-nos a la persona pel seu nom
Parlar-li a poc a poc, amb claredat, amabilitat i paciència: to de veu una mica baix.
Utilitzar paraules i oracions curtes, simples i conegudes: utilitzar noms en lloc de pronoms.
Seqüenciar les instruccions en passos clars i simples.
Repetir la informació sempre que calgui.
Evitar donar ordres directes.
Reforçar el llenguatge gestual i matisar els tons de veu.
Acompanyar els missatges dibuixant, assenyalant o tocant.
AMB PERSONES AMB AFÀSIA:
Trastorn que afecta la parla i comprensió:
Pot perjudicar la lectura i l’escriptura.
Pot aparèixer amb trastorns de la parla.
Pautes:
Parlar a poc a poc i no donar massa informació de cop.
Utilitzar un to el més normal possible, sense cridar.
No dirigir-se a elles com si fossin nens.
No dir les coses en lloc d’elles.
Donar l’opció de comunicar-se encara que no sigui correctament.
No interrompre-les ni ser exigents quan s’equivoquin.
Si no se l’entén, procurar que utilitzi un llenguatge bàsic.
Ajudar-li en la rehabilitació.
SISTEMES DE COMUNICACIÓ ALTERNATIVA I AUGMENTATIVA: conjunt estructurat de codis i estratègies que s’implanten per tal de facilitar la comunicació a persones amb greus dificultats per fer servir el llenguatge parlat o una capacitat nul·la de fer-ho.
El sistemes augmentatius de comunicació augmenten la capacitat de comunicació, en els casos més greus passaran a ser alternatius de comunicació.
L’objectiu fonamental serà aconseguir una comunicació funcional i generalitzable, expressar les seves necessitats, pensaments opinions i emocions.
Característiques que configren la implantació d’un SAAC:
Orientats a instaurar o rehabilitar la capacitat comunicativa.
Conjunt estructurat de signes per canals no vocals: gestos, signes, grafies, etc.
Intervenció planificada i individualitzada: necessitats i potencialitats de cada persona.
Necessiten procediments d’instrucció i aprenentatge.
Alguns requereixen un suport físic.
EIXOS DE CLASSIFICACIÓ DEL SAAC:
SAAC SEGONS LA LA FINALITAT:
SISTEMES ALTERNATIUS DE COMUNICACIÓ: forma de comunicació diferent de la parla i utilitzada per una persona en contextos de comunicació cara a cara.
Substituir les funcions del llenguatge parlat, perquè aquest no s’ha adquirit o perquè s’ha perdut.
Normalment s’implanten com un mitjà de comunicació permanent.
SISTEMES AUGMENTATIUS DE COMUNICACIÓ: dissenyats per incrementar la capacitat comunicativa existent.
No substitueixen les habilitats comunicatives de la persona, sinó que serveixen de reforç o suport per millorar-ne l’eficàcia.
La majoria de sistemes alternatius es poden utilitzar amb una funció augmentativa com a complement de la comunicació existent.
SAAC SEGONS QUE ES REQUEREIXIN RECURSOS EXTERNS O NO:
COMUNICACIÓ AMB AJUDA: comprèn aquells sistemes que requereixen un suport físic per elaborar, emetre o captar els missatges.
Sistemes amb ajuda: signes tangibles, signes gràfics, escriptura ortogràfica.
Suports més habituals: plafons o taulers, ordinadors i comunicadors.
Característiques comunes:
No requereixen una destresa motriu especial.
La capacitat i la riquesa comunicativa dependran de les destreses i habilitats cognitives de la persona.
Els actes comunicatius es produeixen de forma lenta.
Garanteixen i faciliten la comprensió.
COMUNICACIÓ SENSE AJUDA: inclou sistemes en els quals la persona usuària produeix i rep els missatges amb el seu cos, sense intervenció d’altres materials, aparells o suports físics.
Sistemes sense ajuda: gestos(d’ús comú i idiosincràtics) i codis gestuals i llenguatges de signes manuals.
Característiques especials:
Requereix destreses motrius considerables.
Han de conèixer el codi de comunicació emprat.
Rapidesa i eficàcia en la comunicació.
Afavoreixen el desenvolupament comunicatiu i lingüístic.
L’aprenentatge és difícil.