La plaça del diamant personatges
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,02 KB
Trets generals:
Realisme. L’acció transcorre en un espai geogràfic (Barcelona) i un Març històric (la República, la guerra, la postguerra) concrets. Presència de la realitat quotidiana. Psicologisme. Els esdeveniments no interessen per ells mateixos, sinó per la seua repercussió en el món interior dels personatges. Simbolisme. Aparició d’una sèrie de motius recurrents (objectes, llocs, situacions) amb valor simbòlic. Poeticitat. Es basa en la tècnica narrativa de l’escriptura parlada, en els recursos literaris i el llenguatge utilitzats, en la importància dels records en la vida dels personatges, en l’ús de símbols..
Argument:
Natàlia/Colometa explica la seua vida: de vegades desesperada per la misèria que pateix i sovint marcada per l’opressió i la necessitat d’alliberar-se’n. La seua vida corre de manera paral·lela a l’evolució de la societat: la il·lusió dels anys de la República, el drama de la Guerra Civil i els anys foscos de la postguerra.
Estructura:
Primera Part (Cap. I-XVII). Pèrdua progressiva d’identitat. Submissió de la protagonista («els maldecaps petits»). Segona Part (Cap. XVIII-XXXII). Despertar de la consciència personal. Influència dels esdeveniments socials i històrics («els maldecaps grans»). Tercera Part (Cap. XXXIII-XLIX). Recuperació de la identitat i alliberament. Presència del record i del somni («la vida escapçada»).
Personatges principals:
Natàlia (Colometa): és la protagonista i la narradora. Narra uns 25 anys de la seua vida. És el personatge que més evoluciona: des de la ingenuïtat i la innocència inicials fins a la maduresa final. Quimet: el primer marit de Natàlia. El personatge que més influeix en la seua vida: canvia la seua identitat. Personatge segur d’ell mateix i autoritari, però poc amic de responsabilitats. Antoní: el segon marit de Natàlia. És un personatge totalment diferent al de Quimet: n’actua com a contrapunt. Antoní i Rita: els fills de Natàlia i Quimet. Condicionen la vida de Natàlia. Són molt diferents: Antoní s’assembla més a la mare; Rita al pare.
Personatges secundaris:
La senyora Enriqueta: senyora coneguda de Natàlia. Figura maternal per a ella. Mateu: amic de Quimet. Arriba a establir una relació molt afectuosa amb Natàlia. Cintet: altre amic de Quimet. Julieta: l’amiga de Natàlia. Caràcter lliure i independent. La mare de Quimet. Preocupada només pel bé del seu fill. El pare de Natàlia. Natàlia manté una relació distant amb ell. Pere: promés de Natàlia a l’inici de la novel·la. Griselda: la dona de Mateu. Tenen una filla. El senyor i la senyora de la casa on Natàlia treballa netejant. Reflex de les classes dominants de l’època. L’aprenent d’ebenista que treballa amb Quimet. Vicenç: el promés de Rita cap al final de la novel·la.
Espai i temps:
El Març espaciotemporal és Barcelona des de poc abans de la proclamació de la República (1931), la Guerra Civil (1936-1939) i la postguerra (fins els anys 50). L’espai no es delimita de forma detallada i exhaustiva. Hi apareixen pocs detalls concrets (Plaça del Diamant, Carrer Gran, Barri de Gràcia). Hi ha també pocs detalls referents als esdeveniments històrics; sovint, queden només suggerits, s’han de deduir. El transcurs del temps no és sempre regular. Hi ha una certa exactitud en els primers capítols. Però, a poc a poc, la cronologia és torna cada vegada més imprecisa.
Narrador:
Narració en primera persona (narrador intern). Escriptura parlada. Narració en primera persona en forma de confessió íntima que retrata psicològicament el personatge. Llegim com si estiguérem escoltant allò que li passa i allò que sent. Monòleg interior. Narració en primera persona que mostra directament al lector, conscientment o inconscientment, el món interior del personatge (pensaments, idees, sensacions...). Té un grau de llibertat formal molt elevat.
Símbols (dinàmics):
Els coloms. L’evolució que experimenten és un desdoblament simbòlic de la vida de la protagonista i dels canvis que aquesta experimenta, de la relació amb altres personatges o dels conflictes socials i històrics. El món vegetal (flors, arbres, parcs, jardins). Primer, simbolitza la infantesa i la joventut (la felicitat). Després, el contrapunt al dolor de la protagonista. Les nines de l’aparador dels hules. Imatge de la felicitat al principi, anirà adoptant connotacions més tristes i decadents. L’embut. Representa les dificultats i els conflictes, cada vegada més intensos, de la vida de la protagonista. El caragol de mar. Representa també canvis en les circumstàncies de la vida de la protagonista.
Símbols (estàtics):
Les veces, l’aliment dels coloms, el seu parrupeig, i la seua brutícia, representen l’angoixa de la protagonista. Les cintes (com les que fa la mare de Quimet) i els llaços (com els que la protagonista fa a la pastisseria) representen el caràcter decoratiu assignat a les dones. Les balances gravades a l’escala representen l’equilibri que la protagonista necessita al llarg de la vida. El quadre de les llagostes representa el domini de l’home sobre la dona. El ganivet representa l’alliberament final de la protagonista. Està relacionat amb el crit.
Estil:
Tècnica narrativa de l’escriptura parlada o monòleg autobiogràfic. To col·loquial. Ús de frases curtes, predomini de la juxtaposició i les oracios coordinades. Lèxic entenedor i popular, amb abundància d’expressions i frases fetes. Recursos com la repetició i, sobretot, el polisíndeton. Utilització alternada de l’estil directe i l’estil indirecte a l’hora d’introduir la veu dels personatges.11