Pianojolea: Auguste Renoir-en margotua
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en vasco con un tamaño de 8,84 KB
Aurrean dugun arte-lana Pianojolea da, impresionismo estiloko koadroa. Auguste Renoir artistaren esku margotua izan zen 1875-76 urteen artean. Mihise gaineko olioko teknikarekin margotua izan zen. The Art Institute of Chicagon aurki dezakegu, Mr eta Mrs Martin Ryerson bildumakoa da, gainera, Renoir Intimitatea esposizioan dago ikusgarri. Koadro honen euskarria mihisea da, kontu handiz tratatutako mihisea eta oliokoa da erabilitako teknika. Gaia emakumezko irudia da pianoa jotzen. Renoir-ek eszena intimoa aukeratu du etxeko (herri-eszena bat) giro epelean kokatuta. Kolore urdinen bidez tenperatura epeldu da piano-jolearen gelan baina ez da hotza somatzen kolore urdina, zuria, nahasturik baitago eta fintasuna eransten dio. Bestalde, berde eta hori koloreen paleta, batez ere fondoan somatzen dena, konposizioari kromatismoa gehitzen dio. Bolumena argia eta itzalen arteko jokoz irudikatu eta emakumearen gorputzaren protagonismoa handituz. Piano iluna emakumearen aurpegi zuriarekin kontrastatzen du, joko kromatiko erakargarri bat sortzen, Manet asko miresten zuen teknika, eta sortzaile gazteentzako erreferentzia zena. Ageriko emakumea soineko edo traje luzezuri batekin jantzita dago, eta azpildura dotoreak. Azken elementu horiekin, nabaritzen da artistak itzalekin jolasten ari zelan, soineko arin guztitik proiektatzen diren kolorezko itzal guztiekin, irudiari bolumena eskainiz. Egindako zertzeladak arinak eta enpastatuak dira, non argi ikusten da artearen maisu honen interesa atmosferatan zentratzen dela eta ez detaile edo kalitate taktiletan. Renoir-en koadroetan ukimena oso garrantzitsua da. Zertzelada bakoitzean pintatzen ari den figura lastandu egiten du benetan ikutuko balu bezala. Van Gogh-en zertzeladekin konparatuz, alde handia dago. Azken honen zertzeladak elektrikoak baitziren. Pierre Auguste Renoir Frantziako historiako margolaririk garrantzitsuenetarikoa izan da. Margolari inpresionista izan zen, Monet, Sisley eta Pissarro bezala. Hala ere, originaltasun handia erakutsi zuen bere bizitza osoan zehar. Dudarik gabe artista inpresionista izan arren, berezitasun batzuk aurkezten ditu. Barruko eszenak nahiago zituen, beste inpresionistek ez bezala, kanpoaldean zentratu zirenak. Renoirek bizitza arrunteko eszenetako espezialista bilakatuko zen. Bere pintzeletatik Le Moulin de la Galette, Los paraguas, Después del almuerzo… pinturak atera ziren. Bere gai guztietan gaztetasuna eta bizitasuna nabarmendu zituen, asko nabarmentzen dena Pianojolean.. Garai horretako margolan garrantzitsuena Déjeuner des canotiers izan zen. Koadro hau, lehen esan dugun bezala, Inpresionista da, inpresionismoa XIX. mendearen azken herenean Frantzian, Parisen bereziki, sortu eta garatu zen pintura-joera eta estiloa da, arte modernoaren mugimendu nagusietakoa. Errealitatearen eta argiaren unez uneko aldaketak irudikatu nahiak elkarganatu zituen artista inpresionistak. Bestalde, pintura errealistaren kontrako erreakzioa ere izan zen, neurri batean. Margolari inpresionista nagusiak Édouard Manet, Claude Monet, Camille Pissarro, Pierre-Auguste Renoir, Alfred Sisley eta Edgar Degas izan ziren. Behin, contenporaneako margolari bat Gleyre izenekoa, aurpegiratu zion dibertitzeko bakarrik margotzen zuela, eta Renoirek margotzeak ez balitzaioke dibertituko, inoiz ez zuela margotuko erantzun zion. Dibertigarria iruditzen zaion hori, nabari handikoa da bere koadro guztietan, aurretik aztertu dugun Pianojolean bereziki. Inpresionisten helburua, inpresioa ematea zen, hori da mugimentu honen gai nagusia.
ESTILO BARROKOA
XVI. mendearen bukaeran estilo barrokoak ekarriko zuen aldaketa batzuk gertatu ziren. Pinturaren aldeko interesa handia zen, eta artean, orokorrean, mugak eta ertzak ezabatu egin ziren, neurtezinaren eta mugagabearen sentsazioa eskaintzeko helburuarekin. Pinturaren arloan, irudia errealitatearen jarraipena delako itxura eskaini nahi izango dute artistek. Konposizio klasikoen aurrean, osatu gabe edo behar bezala lotu gabe dagoen zerbaiten sentsazioa transmititzen dute konposizio barrokoek. Errenazimenduaren jarraipena da Aro barrokoa, eta ez horren antitesia.
ARKITEKTURA BARROKOA
XVI. mende bukaeran zorrotz, handi eta dekorazioari dagokionez urria zen arkitektura bat agertu zen, barrokoa. Fatxadetan askotan bi gorputzetan oinarritutako konposizioak bideratuko ziren. Molde horretako fatxadak ikusiak zeuden dagoeneko, Vignolaren Chiesa del Gesu elizako fatxada manieristan adibidez, biziagoak izango ziren molde barrokoak, eta ikuslearen ikuspegi-angeluarekin jokatzen zuten batzuetan arkitektoek. Gainera, dekorazioz gero eta oparoagoak izango ziren fatxadak, erliebeak eta eskulturak. Errenazimentuko arkitekto eta teorilari handien ustez, arkitektura barruan elizak lehen lekua bete behar zuten hiriaren egituran. Hori bera izan zen sortzaile barrokoek indartu eta bultzatu zuten pentsamoldea. Bestalde, bizitasuna eskainiko zuten efektuak bilatuko ziren elizen barrualdean ere, eman biziko espazioak, azalera kurbatuak eta dekorazio askoz aberats eta koloretsuagoak, tonalitate askotako marmolen bitartez ere, gangetan eta estalkien kupuletan, urre koloreko apaingarrien eta begi-ilusio ausartez hornituriko freskoen bidez. Garrantzitsua izan zen ere hirigintza, Hirigintza horretan aipagarriak izan ziren plazak eta iturri publikoak (San Pedro eta Plaza Novana Erroman, Palais Royal Parisen…)
Arkitektura barrokoa italian
Arte barrokoa leku askotan garatu zen arren, Erroma izan zen haren gune nagusia, garrantzi handikoa baitzen. Hiri hartako arkitekto aipagarrienak Maderno, Pietro da Cortona, Borromini eta Bernini dira.
Bernini
Arkitekto paregabea izateaz aparte, eskultura eta pintura lanak ere egin zituen. Haren lan nagusiak San Pedro Basilikako Baldakinoa, San Pedro plazako zutabedia… dira, guztiak Erroman egindakoak.
Borromini
Francesco Borrominik konposizioaren ia arau guztiak hautsi zituen, elementu berriak sortuz. Borrominiren lan nagusien artean, San Carlo alle Quatro Fontane dago.
Arkitektura barroko Frantzian
Errege eta garrantzizko pertsonentzako jauregi handiak eraiki ziren: Louvre, Versailles, Chantilly… Frantziako arkitekto garrantzitsuenak, Francois Mansart, Le Vau eta Hardouin Mansart dira.
Hardouin Mansart
Eglise del invalides eliza eta Vendome plaza egin zituen, eta jarraia eman zien Versailleseko jauregiko lanei non Ispiluen Galeria egin zuen.
Ingalaterrako arkitektura barrokoa
Aipagarriak dira Iñigo Jonesen eta Christopher Wrenen (San Paulo Katedrala, londres) lanak.
Arkitektura barrokoa Espainian
Eraikuntza zibiletan bezala bideratu zen estilo hura erlijio-eraikinetan, elizetan zein monastegietan. Jesuitek eliza asko eraiki zituzten. Pintura garatu eta eraikinaren alde guztietara zabaldu zen dekorazio mota hori. Gomez de Mora.