Perquè és important que el nen/a passi del plaer motor al plaer visual?

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,95 KB

LA INFÀNCIA és una construcció social sempre contextualitzada D’acord amb: el temps, la cultura, el gènere, les condicions socials i Econòmiques
.  Infant com a constructor de Coneixement, Identitat i Cultura: Els infants són part de la família, però són éssers independents. Tenen un lloc en la societat reconegut i independent. Són membres de ple  dret de la societat.

L’atenció precoç és el conjunt d’intervencions dirigides a: la Població infantil de (0 3/6                anys)     a la seva família                , resta del seu entorn. Objectiu: donar resposta              el més aviat possible a necessitats Permanents que presenten  aquests infants Amb trastorn en  el seu           Desenvolupament o  que tenen           risc de presentar-los.                     

LATERALITZACIÓ es porta a terme a nivell: ULL / MÀ/ PEU: 1- Lateralitat Homogènea: lateralitat dominant idèntica als 3 nivells 2- Lateralitat Creuada: ull / mà diferents Evolució: - 2/4 anys: preferència lateral - 5 anys: Es va definint - 5/7 anys: ben definits

Desenvolupament Sensorial (0-2a): Naixement a 2 anys, és un dels Períodes més important per la maduració del l'Infant- Les mancances en aquest Període afectaran molt al desenvolupament posterior- Importància maduració neurològica En la qualitat de les interaccions amb l’entorn- No tots els sentits tenen el Mateix grau de maduració

Capacitat Perceptiva


Característiques visió:• Habituació Imatge brillant I acolorida la mira amb molta atenció. Al cap d’una estona deixa de mirar‐la. Ens Mostra la seva habituació i la reté a la memòria • Discrepància entre el nou estímul I el presentat abans • Complexitat Al presentar varies imatges, als 2 mesos es fixarà En la més complexa

Capacitats Sensorials


ELSSENTITS EN EL NADÓ (totalment funcionals): TACTE molta sensibilitat, mitjà de comunicació Afectiu. Acariciar al nadó estimula l’hormona del creixement. OLFACTE i el GUST preferències del nadó per l’olor De la llet, i pel gust dolç. VISIÓ Desenvolupament Més endarrerit per dificultats en:  Acomodació Visual, Distància d’enfocar(22cm) Agudesa visual (6mesos) Visió perifèrica als 3 Mesos Discrimina colors Percep la profunditat,  Segueix objectes. OIDA És el sentit més Avançat, El nadó percep sons als 7 mesos d’embaràs, Preferència per la veu humana, Discrimina la llengua materna, Menys sensibilitat per Les freqüències i tons.

CONCEPTES PSICOANALÍTICS


Estructura de la Personalitat: JO, apareix Progressivament. Funció: establir un sistema defensiu entre la realitat externa I les exigències pulsionals. ALLÒ infantil, regit pel principi plaer i les pulsions Agressives. SUPERJO, apareix més tardiament; regit pel deure (s’interioritzen les Exigències paternes) Teoria psicosexual De Freud-
ETAPA ORAL (0-18 Mesos) -> la seva zona erògena principal és la boca. Per la boca té Sensacions, sentiments (A través de la boca coneix). Tot el que va a la boca li Produeix plaer, per això és una zona de satisfacció. (DESENVOLUPAMENT FÍSIC -> li creixen les dents el nen sent satisfacció llepant, posant-se coses a La boca quan li surten les dents, el plaer és mossegant (no té suficient Llepant. ETAPA ANAL (18m-3 anys) -> la zona erògena és L’anus. L’anus li proporciona plaer. La excreció és un moment de plaer. Sent Plaer amb la retenció/expulsió dels excrements.ETAPA FÀL·LICA (4/6 Anys): La zona erògena és el penis o la vulva.- Nens: Complex d’Edip -> el Nen sent un sentiment molt fort per la mare. Complex de castració -> el nen Se sent conscient de que no està bé i té por que el castrin (veu que les nenes No tenen penis).  Nenes: Complex d’Electra -> la nena sent un sentiment Molt fort pel pare.   Complexos d’Edip/Electra -> se’ls desperta La curiositat d’estimació i la curiositat sexual -> RIVALITAT amb el Progenitor del sexe Contrari. Acaba resolent aquest complex amb la identificació amb el progenitor. En les nenes és més complex, ja que el rival és la mare, a qui més estimava. Si No hi ha una bona relació amb el progenitor/a pot ser el mestre. ETAPA LATÈNCIA (7/11 anys): disminució interès sexual, distanciament de l’altre sexe, Socialització progressiva. ETAPA GENITAL (12 anys...): La zona Erògena són els genitals. Es busca l’estimació complerta, l’acte sexual.

Eriksson, i ens parla d’etapes psicosocials -> la persona humana passa per Crisis CONFIANÇA BÀSICA VS DESCONFIANÇA BÀSICA (0-18 mesos) -> és important que el nen/a tingui confiança en el que l’envolta. Veure que qui L’envolta el cuida, l’ajuda... Si passen d’ella augmenta la desconfiança. S’ha De buscar l’equilibri, un ne ha de ser confiat però tenint desconfiança a la Vegada. Així créixerà i podrà superar la crisis.
AUTONOMIA VS VERGONYA I DUBTE (18m-3anys) -> hem d’estimular-lo perquè aquella confiança Passi a ser autonomia (per poder fer coses sol). És bo que hi hagi dubte també. S’ha de buscar l’equilibri.
INICIATIVA VS CULPA (3/6 anys):No només Ha de fer allò que li diuen, també ha de tenir autonomia. Veu que hi ha coses Que no estan bé. Equilibri entre iniciativa i causa. És molt important no “tallar-li les ales”. Hem de vetllar perquè el nen superi aquesta crisis.
LOGRO (COMPETÈNCIA) VS INFERIORITAT (6/12 anys): Necessitem ser competents, Superar les seves metes per no caure en la inferioritat. Competent en totes les àrees. Ni excés, ni dèficit.
IDENTITAT VS CONFUSIÓ DE FUNCIONS (12/18 Anys): Hem de buscar l’equilibri. Situar-nos, buscant el nostre camí, les Nostres funcions. Hem de vetllar perquè construeixi la seva identitat.

Esquema del Desenvolupament De la Inteligència Piaget- Estadi d’intel·ligència sensoriomotriu (de 0 a 2 anys): a través del moviment, de les percepcions i de les accions sobre l’entorn L’infant Pot descobrir, en un pla sensorial i motor, propietats de les coses Adquireix La noció de permanència d’objecte.  Formalització dels esquemes (accions o moviments molt simples que L’infant repeteix, consolida i generalitza d’unes situacions a altres
. -Estadi d’intel·ligència preoperatòria ( dels 2 als 7 Anys):a) Intel·ligència verbal o Intuïtiva, amb representació mental, que es recolza en esquemes mentals i en un Sistema de conceptesLa seva funció simbòlica (capacitat d’evocar situacions o Objectes absents) es manifesta a través de la imitació diferida, de la imatge Mental, del joc simbòlic, i finalment, es consolida amb el llenguatge. c) Dins el seu pensament Màgic i encara egocèntric, pot associar fenòmens o situacions amb relacions Lògiques de causa-efecte. d)Com que ha adquirit el Llenguatge, pot pensar l’efecte de les seves possibles accions sense necessitat De dur-les a terme; i també pot distanciar-se de situacions o problemes immediats I pensar-los en una altre moment
.-Estadi D’intel·ligència operatòria concreta ( dels 7 als 12 anys): Surt De l’egocentrisme i això li permet tenir un pensament més objectiu i raonar D’una manera més lògicaPot fer operacions, però sempre referides a una realitat Concreta, a “objectes” concrets
-Estadi d’intel·ligència Operatòria formal (dels 12 als 16 anys): a)És el nivell més teòric i Abstracte a què pot arribar el pensament i/o raonament Gràcies a un ús dels Conceptes més precís i formal, i al domini de les operacions sobre la realitat Concreta, pot fer hipòtesis i raonar, no només sobre les coses reals, sinó També sobre les coses possibles. Cada persona passa d’un estadi a un altre quan Està preparat; no només per maduració i creixement, sinó que cal tenir un cert Grau d’equilibri i organització mental en cadascú dels estadis per poder passar Al següent

Evolució del joc


Joc d’exercici (0 a 2 anys)Panera dels tresors, joc heurístic, Joc simbòlic (2 a 6-7 anys)Joc de construcció (6-7 a 12 anys)Joc reglat (més de 12 anys)

ACTIVITATS INTEL.LECTUALS fer el dibuix


1. Funció d’Associació (associar els trets gràfics Amb l’objecte real) 2. Observació Analítica (analitzar els components de l’objecte) 3. Discriminació (valorar i seleccionar elements característics) 4. Memòria de Detalls 5. Sentit Espaial (analitzar relacions espaials) 6. Proporcionalitat 7. Abstracció (reduir i simplificar les parts del objecte en trets gràfics) 8. Coordinació Viso-manual 9. Adaptabilitat (adaptar l’esquema gràfic al seu concepte D’objecte representat)

DESENVOLUPAMENT PSICOMOTRIU -


Propi COS: El desenvolupament Del JO i l’organització progressiva del coneixement del MÓN és realitza a través De l’ ACCIÓ -Món OBJECTES: Partint del COS i en referència a ell, s’estableix l’organització De l’espai i del temps (gateig, caminar), així com la formació de l’esquema corporal. -Món ALTRES: Les relacions amb els Altres satisfan dues necessitats Complementàries: SEGURETAT i  AUTONOMIA progresiva

ALTERACIONS EN EL DESENVOLUPAMENT


Dificultats propi COS: handicaps sensorials, Alteracions físiques (respiratories…), alteracions formació esquema corporal per Factors constitucionals (epilepsia, postnatals, neurològics…)Dificultats món OBJECTES: Pobresa educativa. Dificultats món ALTRES: carències relacions afectives, prolongació Simbiosi mare-fill, inseguretat per conflictes familiars.

Entradas relacionadas: