Penso aleshores existeixo
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,98 KB
Descartes
Neix a Françaal
S.XVII. - Formació escolàtica aristotèlica. - Estudis humanitats,
Matemàtiques, filosofia, dret, optica. - On passar més temps va ser
A Holanda. - Obres: Tractat del
Món, Meditacions Metafísiques I
Discurs del Mètode. - Mort a Suècia.
Racionalisme:
Filosofia
Metafísica. -
Comfiança Plena en la Raó humana
Creuen que la Raó pot conduir l'home al coneixement de la veritat.
La
Raó es l'orgen del coneixement. Les veritats les troba la raó a
Partir de les idees innates. Es més important la Raó que els
Sentits. Els sentits estan en un segon pla. -
Recerca D'un nou metode
Tots busquen un metode per trobar la veritat. Els coneixements es
Troben quan apliques un mètode. El metode es troba a partir de les
Demostracions matemàtques.
Nou Concepte de realitat:
Hi ha dos substàncies l'extensa (el cos) I la pensant (la ment).
Sobre la substància extensa creuen que la que mostra els sentits no
Es la veritable sinó que es la que compren la Raó Sobre la substància
Pensant defensen una realitat pensant, que es l'anima.
Autors
Descartes, Spinoza, Malebranche, Leibniz. -
Es Dualisme
Finalitat De la filosofia de Descartes:
És
Una finalitat pràctica, es a dir millorar les condicions de vida
Dels éssers en tres camps: medicina, mecànica, moral. - Vol
Diferenciar-se de l'escolastica que era una filosofia dominant, buida
Que no dona cap resultat pràctic, era teòrica.
És Una moral provisional mentres no es disposa de la moral definitiva, Amb principis bàsics, 4 regles:
Moderació
:
No s’ha de ser radical, quedar-te en el mig entre dos extrems. Si
Ets radical costarà veure la veritat. No s’ha de deixar inclinar
Per cap dels extrems mentre no hi hagi criteris clars.
Fermesa
:
S’ha de prendre decisions clares, i no tenir cap raó que et faci
Frenar, A o B, decideix i has de ser ferm a la decisió fins al
Final, eliminant els dubtes que haguem tingut. Només és pot canviar
L’opció si veus la certesa d’una altra.
Autodomini
; Quant et proposes un objectiu realista, has de tenir capacitat i Certesa d’arribar a fer-ho. Objectius realistes.
Parlarem De l’arbre del saber, perquè sense conèixer els atributs de Déu No podem demostrar res, amb Descartes no tot és innat, tenim idees Que ajuden a que els sentits aportin coneixements, però a partir D’experiències.
Tota La filosofia és com un arbre, les arrels seràn la metafísica, el Tronc la física i les branques del tronc són les altres ciències Que és redueixen a tres principals; la medicina, la mecànica i la Moral.
Mètode
:
El mètode cartesià serà universal, és a dir, vàlid per totes les
Disciplines, i estarà basat en la raó (és
La capacitat de distingir la veritat de la falsedad).
Es tracta de reflexionar a partir de veritats evidents, de forma
Ordenada, una veritat rere una altra (pas a pas). Per dur-lo a la
Pràctica necessitem partir d’unes regles (quatre) que caldrà
Aplicar de manera activa en la investigació de la veritat. La
Raó és la capacitat de diferenciar la veritat de la falsedat.
Regla De l’evidència:
No acceptarem com a vertadera una cosa que no se’ns presenti de
Forma clara i distinta en la nostra ment.
Regla De l’anàlisi
:
Hem de dividir els problemes complexos en tantes parts com sigui
Possible per poder-los solucionar.
Regla De la síntesi
:
Ordenar els meus pensaments, distingint les qüestions simples de les
Més complexes, i recolzar-nos en les solucions dels problemes
Simples per a resoldre els més complexes.
Regla De l’enumeració
: S’han de fer tantes enumeracions completes i revisions generals com Faci falta per evitar les equivocacions.
Primera Meditació: El dubte metòdic o radical
L’exigència De fonamentació: la destrucció de totes les opinions:
Regla O principi del dubte :
El
dubte no és real, és intel·lectual, i Descartes el fa servir com a
Estratègia per a
Destruïr les opinions que teníem abans perquè són una barreja de
Veritats, opinions. I és millor destruïr-les per començar
Des de 0, per tant per filosofiar el primer que haurem de fer és
Netejar la ment ja que està plena de perjudicis. Si trobo el mínim
Dubte, rebutjo, ho consideraré fals.
Veritat absoluta = dubtar de totSi
Ho poso en dubte vaig més enllà dels perjudicis i trobo veritats
Absolutes.
1er Argument de dubte sobre els sentits: errors dels sentits.:
Els
Sentits ens poden enganyar, cometen errors i per tant no són 100%
Fiables = fals. Però, només són defectuosos quan hi ha un element
Que dificulta la feina dels sentits. Però en cas de que hi hagi
Bones condicions, els sentits són fiables. Per tant, necessitem
Buscar més arguments.
Resistència Al dubte: les percepcions clares :
Quan percebem les coses en condicions desfavorables són falses, però
Quan les condicions de perceptibilitat són bones sorgeix una
Resistència.
2on Argument de dubte sobre els sentits: el somni.:
La realitat és més precisa, clara que
El somni.
Però
Quan somio coses normals, penso que és real el que somio perquè
Penso que m’està passant en aquell moment, llavors
és pot confondre el somni amb la realitat.
La diferència que hi ha és que la realitat és de més qualitat que
El somni, tot és veu més clar. Mentre somio penso que les
Representacions del somni són reals, no veiem que són il·lusions,
Però quan ens despertem ens adonem que és un somni. Per tant, si
Comparem el somni i la vetlla ens adonem de que s’assemblen
Aquestes dos representacions mentals que semblen realitat les dues.
Resistència A l’argument del somni: les veritats matemàtiques:
Les
Veritats matemàtiques són veritat a la vetlla (despert) I al somni
Perquè són de tipus racional. És a dir, 2+2 sempre sumarà 4,
Sigui a Mart, sigui a la Terra.
Per
Tant sorgeix la resistència de què el somni pot ser real.
3er Argument de dubte sobre les veritats matemàtiques: el Déu Enganyador (o la incertesa del meu origen)
Partim
De l’existència de Déu, que hi ha un déu que ho pot tot i ho fa
Tot (ens ensenyen des de petits), com sé que Déu no m’ha fet
Defectuós per naturalesa i m’hagi fet creure que les matemàtiques
Són d’una manera que no són. Aquí sorgeix el argument per dubtar
De les veritats matemàtiques, resistència de l’argument del
Somni. Sí la meva naturalesa és defectuosa, si som defectuosos,
Per tant podrem preguntar-nos si 2+2 és igual a 4? No pot ser que
Sigui fals? Potser la nostra operació no coincideix amb la realitat.
Però
Si demostrem que hi ha un Déu, que no és enganyador perquè Déu és
Un ésser perfecte, i absolut, aquest argument del Déu enganyador és
Desmuntaria.
Però com que no podem demostrar l’existència de Déu no
Enganyador, podem dir que nosaltres estem instal·lats en l’error i
No ho sabem, és a dir jutgem que és veritat una cosa dubtosa, així
Doncs queden negades les matemàtiques.
Resistència A l’argument del Déu enganyador: l’hàbit o costum d’assentir A les antigues opinions
No
Trobarem una nova veritat, sinó que l’ordre psicològic té un
Paper important. Per haver entès tot aquest procés s’ha d’haver
Tingut una gran concentració. Si jo desvio la meva atenció i penso
En altres coses, el costum em farà tornar a pensar en allò que
Pensava abans.
Argument Final del dubte: el geni maligne
Aquest Geni maligne és un personatge pervers, és com un Autoengany. Sempre que calgui podrem treure’l per recordar. El geni ens farà estar en Un estat de dubte permanent, desconfiança. Suposo Que hi ha un geni que ens fa dubtar de tot, i té poder. Aquest estat De dubte ens farà trobar la nostra primera veritat absoluta, que Sorgeix a la següent meditació.
Segona Meditació: el “cogito” i la distinció ment-cos:
La Primera certesa: la pròpia existència:
Si
Jo he dubtat, segur que era; si dubto de tot, es que existeixo. El
Geni malgine em pot enganyar a mi, per tant si m’enganya, vol dir
Que sóc el subjecte del seu engany. Jo soc alguna cosa perquè dubto
Per tant jo que dubto, existeixo.
Així doncs sabem la primera veritat absoluta, jo
Soc, jo existeixo. Afirmo que sóc jo I existeixo. La
Nostra pròpia existència, sóc
Real encara que el meu cos no hi existeixi. Penso
Per tant existeixo, primer penso i dubto de la meva existència.
Per tant, si dubto és que existeixo, la única realitat és que
Penso, sóc alguna cosa, sóc real, sóc un ésser pensant, sóc una
Substància.
Naturalesa Pensant del jo:
Hi Ha una única cosa que no puc dubtar, i és que penso. Dir que sóc Pensant implica dir que sóc esperit, ment, ànima. Jo penso, i no Puc existir sense pensar. Sóc esperit, ment, ànima, substància. El geni maligne no em pot enganyar amb els fets que jo veig, i amb Els meus pensaments. Som pensants, per tant entrem en un Solipcisme = només puc afirmar que existeixo jo i els meus Pensaments.