Pedagogia de l'Oprimit: Anàlisi i Conceptes Clau de Paulo Freire
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 2,32 KB
Pedagogia de l'oprimit: Anàlisi i reflexió
Pedagogia de l'oprimit és l'obra més rellevant de Paulo Freire. Aquest llibre realitza una anàlisi profunda sobre les causes que porten a l'opressió de l'ésser humà, amb l'objectiu final d'alliberar-lo. L'obra critica el sistema tradicional d'educació i proposa una nova pedagogia.
D'altra banda, L'educació com a pràctica de la llibertat critica les formes tradicionals d'ensenyament i elabora un mètode d'alfabetització que només s'aconsegueix si l'educació abandona la seva funció domesticadora.
El pensament pedagògic de Freire
Respecte al pensament pedagògic, les idees-força van sorgir l'any 1958:
- Educació d'adults: Ha de fomentar-se en la consciència de la quotidianitat, sent un estímul per a l'emergència sociopolítica del poble i una eina per participar en la vida pública.
- Horitzontalitat: Els processos polítics i educatius han de ser horitzontals.
Les 5 dicotomies bàsiques
- Educació i política: El procés educatiu indueix actituds i valors en els educands que els tornen passius o crítics. L'educació «apolítica» és, en realitat, també política.
- Teoria i pràctica: El coneixement és producte d'una pràctica històrica concreta; les pràctiques socials no poden entendre's sense una teoria.
- Opressors i oprimits: Els oprimits sovint idealitzen els opressors i desitgen convertir-se en ells. Per això, hauria de néixer un «home nou», ni opressor ni oprimit.
- Transformació i adaptació: L'adaptació al sistema, tant políticament com educativament, és un obstacle per al canvi.
- Educació bancària vs. Educació de la llibertat: En l'educació bancària, els educands són recipients on es dipositen coneixements; és un instrument d'opressió. En contraposició, Freire proposa l'educació de la llibertat o diàleg, on educadors i educands s'eduquen mútuament.
Aquestes idees es reflecteixen en el text, on es fa referència a com una elit silencia les masses populars i a la necessitat imperativa de desvetllar la consciència crítica per transformar la realitat de les classes més desfavorides.