Paraules llanes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,37 KB
LA
TRADICIÓ ESTRUCTURALISTA /DE DURKHEIM A SAUSSURE PASSANT PER LEVI-STRAUSS
Manera de mirar
La societat que arrenca dels treballs del pensador francès EMILE DURKHAIN.
Estructura superficial de la societat que s’empara en una estructura senzilla i
Molt fàcil d’identificar. Durkheim utilitza la metàfora d’un edifici: el que
Aguanta l’edifici és una estructura simple. S’ha d’analitzar l’estructura
Senzilla i no pas la superficial (revestiments). Es planteja un problema
Sociològic: a finals del Segle XIX es va produir un augment del nombre de
Suïcidis. Per què? La seva proposta d’investigació no és – com farien els
Funcionalistes – quanta gent s’ha suïcidat, on vivien, característiques, etc.,
Sinó que compara la societat francesa amb la societat més primitiva que pot
Conèixer i escull una societat d’aborígens australians. La gran diferència
Entre els aborígens australians que es suïciden menys i els francesos que es
Suïciden més és que a França s’ha produït la divisió social del treball.
Anomia
Pèrdua de sentit entre el que fas i el que ets. Els francesos del Segle XIX són
Més anòmics que els francesos dels segles anteriors. El mètode és buscar en
Aquelles estructures més simples.
LEVI- STRAUSS
Les relacions socials
S’entenen a partir d’identificar els seus elements fonamentals i les regles que
Governen les seves relacions. En el cas de la societat: ⇒ Home – dona
⇒ Filiació – consanguineïtat – aliança o Aliança i filiació = prohibitàtabú
o Aliança
I consanguineïtat = prohibitàtabúSi
Aquestes relacions estiguessin admeses, viuríem en tribus (possiblement) i no
En societat.
FERDINAND DE SAUSSURE
Aplicant les idees de Durkheim
Aconsegueix entendre el funcionament de les llengües. Quins són els elements
Bàsics de les llengües: fonemes. Tota llengua distingeix entre fonemes
Consonàntics i fonemes vocàlics. Llengües llatines. L’ús que fem els individus
D’una llengua és l’estructura superficial. Les regles que permeten la parla
Formen part de l’estructura simple. Aquest èxit de la lingüística és un èxit
Brutal. La informàtica basa molt bona part dels seus èxits en els èxits de la
Lingüística. El gran èxit de la lingüística fa que s’impulsi la semiòtica, que
Té un programa molt ambiciós. El que hem après de com funcionen les paraules,
Cal traslladar-ho en la relació entre les paraules (frases) i en la relació
Entre frases (textos). Això funciona molt bé fins la frase, ja que som capaços
D’identificar un subjecte i un predicat i uns complements. Però no hem trobat
Una manera d’entendre per què les frases constitueixen textos. L’altre objectiu
Pel qual neix la semiòtica tampoc l’hem aconseguit. Allò que hem fet amb les
Paraules, fer-ho també amb els altres tipus de signes: imatges i símbols.
SEMIÒTICA
Charles MORRIS i Charles
PIERCE diuen que el context enunciatiu determina el sentit de les paraules
De la mateixa manera que determina els senti dels signes no lingüístics i dels
Símbols. És el context el que ens ajuda a resoldre les ambigüitats que ens
Comporta una imatge.
IDEA: Els mitjans de comunicació esdevenen un nou context
Enunciatiu on els significats dels signes i dels símbols prenen nous sentits.
UMBERTO ECO
Exposa un
Concepte que ens ajuda a entendre moltes coses, el concepte d’obra oberta.
Un llibre no s’acaba d’escriure fins que no el té un lector. El que significarà
Per un lector aquell llibre serà el resultat de quatre coses: el missatge, el
Context enunciatiu, el context cultural, subjectivitat.
“El significat dels
Textos i dels símbols és el resultat de la suma dels signes que els expressen,
El context enunciatiu, el context cultural i la SUBJECTIVITAT del
Receptor.” “La comunicació, per tant, es vehicula en una mena d’OBRA OBERTA en
La que el receptor omple els buits de l’expressió”. TEXT 1 + CONTEXT 1 =
SIGNIFICAT 1 / TEXT 1 + CONTEXT 2 = SIGNIFICAT 2 TEXT 1 + SUBJECTE 1 =
SIGNIFICAT 1 / TEXT 1 + SUBJECTE 2 = SIGNIFICAT 2 “El significat dels textos i
Dels sı́mbols transmesos a travé s dels mitjans de comunicació dependrà de la
Subjectivitat dels receptors de manera que la difusió massiva no és sinònim
D’homogeneıẗ zació” LA SEMIOLOGIA ROLAND BARTHES
Els mites (conjunt de creences compartides per una cultura de manera
Irracional) conformen un sistema finit d’interpretació dels signes i dels
Símbols. No és un volum molt ampli però és molt nuclear perquè condicionen una
Gran sèrie de coses.
Els mitjans de comunicació actualitzen els mites
Fundacionals de les civilitzacions (portar-los al present i mantenir-los vius)
I els descontextualitzen.