Paraula llana
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,96 KB
CHOMSKY 1957. INNATISME
Estructures internes com a determinants, el llenguatge és
Una estructura ambregles i és la base genètica.Actuació: conducta
Lingüística real i observable - Comunicació: expressió de
Pensament - Competència: regles
Infinites d’una llengua, entitat sistemàtica- Formalisme:o Estructura
Profunda: component sistemàtic, significats o Estructura
Superficial: component fonològic, sons.
DAL:
esquema Innat específicament humà i hereditari capaç de percebre la influència Lingüística de l’entorn. Programa el cervell per analitzar el que
s’escolta i extreure
Regles especifiques. Part fisiològica: reconeix les regles i descobreix les
Pròpies, parla no imitativa, creativitat, universals lingüístics (reconeixement
Innat), opera provocat per la parla dels adults (input) i general la parla del
Nen (output).
Innatisme
La llengua és la capacitat innata amb la qual ens ha dotat la naturalesa únicament als éssers humans. Regles formals per a tota la llengua natural i diferència entre Llengües. Cal conèixer: - Competència lingüística: coneixement Que té el parlant/oient de la seva Llengua - Gramàtica generativa: gramàtica Que reflecteix l’aspecte crear del llenguatge humà i que el diferencia de la comunicació animal. Adquisició del llenguatge: DAL= caixa negra, capaç De rebre un input lingüístic, deriva les diferents regles gramaticals Universals, genera oracions ben estructurades. Aprenentatge de la llengua quasi Intuïtiu. Avantatges: similitud en el desenvolupament lingüístic entre Infants, facilitat per adquirir i desenvolupar el llenguatge, període de Desenvolupament amb més facilitat, formalitat de regles gramaticals. Inconvenients: No explica el mecanisme d’adquisició, no dóna importància als factors Cognitius, afectius i socials, és un model instantani, el desenvolupament hauria De ser més ràpid i perfecte si fos innat.
SKINNER 1957. CONDUCTISME:
Llenguatge: funciona de forma similar a altres comportaments
De l’ésser humà. Existeix gràcies a una sèrie d’estímuls que contribueixen a l’aparició,
Manteniment i desenvolupament de la conducta verbal. Aprenentatge: canvi
Durador en coneixement o habilitats a través d’experiències. Es produeix per
Mecanismes de condicionament. Imitació: capacitat que serveix de motor o
Que permet accedir al llenguatge. Els infants associen paraules a situacions,
Objectes o accions. L’aprenentatge és sinònim de formació d’hàbits, el
Llenguatge es processa i s’aprèn a partir de mecanismes d’aprenentatge. Condicionaments: - Clàssic: associació
De l’estímul condicionat (paraula) amb l’incondicionat (objecte). Relació
Unívoca - Operant: Recompensa o càstig amb la desaprovació - Imitació:
L’aprenentatge de la gramàtica també es fa per imitació
Reforços: - Positius: recompensa,
Afegeixen alguna cosa a la situació existent - Negatius: càstig,
Aparten alguna cosa d’una situació determinada - Importància del subjecte. Rol
Del docent: ha aconseguit aprenentatge observant la conducta, l’avaluació és
Fonamental, reforç i càstig sense usar-se indiscriminadament, dissenyar materials
Amb bona programació per aconseguir l’èxit. Quan programa ha de tenir en compte
Les necessitats de l’alumnat, estimular la resposta més adequada i didàctiques
Amb planificació inicial d’objectius, segons currículum i exercici seqüenciats.
Respostes: - Mands: resposta verbal per
Privació (té set i per privació demana aigua) - Tacts: a estímuls
Externs no verbals (veu un cotxe i diu cotxe) - Respostes eco: a estímuls
Externs verbals (repeteix el que s’ha dit) Avantatges: no aconsegueix
Explicar el llenguatge amb profunditat, base de l’aprenentatge animal,
Interacció individual Inconvenients: rol passiu dels alumnes, elimina
Processos mentals, concepció simplista de la programació, no gestiona
Aprenentatges d’ordre superior