Paisatges humanitzats d'Espanya
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 17,29 KB
La Biodiversitat al territori espanyol
Espanya és un espai que manifesta a nivell mundial una gran
Biodiversitat hi ocupa el segon lloc després de les selves
Tropicals. S'explica
Pels factors següents:
La situació
:
La posició de la península Ibèrica a l'extrem sud-occidental
D'Europa afavoreix la presència de dos grans dominis vegetals:
L'atlàntic i el mediterrani. Pel que fa a les illes Canàries, més
Properes al tròpic i a África, hi preval el domini macaronèsic, de
caràcter
Tropical.
L'efecte refugi
:
Durant els períodes glacials, la península
Va servir com a refugi per a espècies vegetals i animals europees.
També va acollir espècies animals africanes que van travessar
L'estret de Gibraltar aprofitant el baix nivell de les aigües. En la
Seva adaptació al medi peninsular van desenvolupar característiques
Pròpies i van generar aixi espècies i subespècies noves.
La presència de Sistemes muntanyosos
: L'existència de nombrosos sistemes muntanyosos i del gran altiplà De la Meseta.
L'acció Antròpica:
La biodiversitat s'ha vist afectada durant
Molts segles per la intervenció de l'ésser humà (acció
Antròpica), que ha transformat profundament el paisatge natural i ha
Substituït boscos per camps de conreu. Actualment, el 45 % de la
Superfície total d'Espanya està ocupat per algun tipus d'activitat
Agrària. A aquesta transformació cal afegir-hi la pèrdua de
Superfície de vegetació natural per l'expansió de les àrees
Urbanes.
El Paisatge:
És la fisonomia externa d'un territori. També és el
Resultat de la interacció de factors naturals (relleu, hidrologia,
Flora i fauna) i factors humans (activitats econòmiques i culturals,
Patrimoni històric) al llarg del temps. També inclou els sentiments
I les emocions. El paisatge és un producte social; és la projecció
De la cultural d'una societat sobre un espai determinat. És una
Porcíó de territori caracteritzada per una combinació dinàmica
D'elements geogràfics diversos (abiòtics, biòtics i antròpic).
Aquest dinamisme s'ha accelerat enormement per l'acció humana, i ha
Causat un gran impacte, fins al punt de degradar considerablement el
Paisatge.
Gestió Del paisatge i qualitat de vida:
La
Gestió del paisatge implica conèixer els elements que integren i
Condicionen cada paisatge i també les interaccions que s'hi donen.
Si se sap o es preveu l'evolució de cada paisatge, és possible
Introduir-hi mesures de protecció i de conservació per això
Só necessàries l'ordenació, la planificació i la gestió
Activa del paisatge, que en garanteixin un ús racional i sostenible.
I que permetin reduir els efectes negatius que comporten les
Activitats humanes. Del paisatge depèn la qualitat de vida de les
Persones. El paisatge reflecteix les bones o les males relacions
Entre la societat i el territori i ens identifica amb un indret amb
Un passat. Per això, es considera que és un patrimoni i mereix
Protecció. A més, pot ser inclòs entre els recursos socioeconòmics
I culturals.
Tipus De paisatges
Entre les diferents classificacions de paisatges,
Bàsicament se'n distingeixen tres: -
Paisatges
Amb predomini dels elements abiòtics
. Als paisatges
D'alta muntanya o als desèrtics, la vegetació hi és mínima, de
Manera que el clima i el relleu són els elements modeladors
Principals. -
Paisatges amb predomini dels elements
biòtics
: Són
Paisatges marcats per a presència determinant de la vegetació i,
Molt menys, de la fauna. Els paisatges vegetals solen ser
Identificats com a paisatges naturals. -
Paisatges amb predomini D'elements antròpics
. Són el resultat de l'activitat humana. Els éssers humans i les diferents formes d'activitat social, Política econòmica són els responsables principals d'aquests Paisatges culturals. Tot i que els límits entre la cultura urbana i La cultura rural són cada vegada menys nítids, encara és possible Identificar diferents tipus de paisatges rurals agraris i formes Variades de paisatges urbans.
El Paisatge natural El paisatge natural és el resultat d'una Interacció exclusiva dels elements abiòtics i biòtics (el clima, El sol, la vegetació i la fauna) en la qual l'acció humana no ha Intervingut. Avui dia, però, ja no és possible trobar un paisatge Que no hagi estat modificat, amb més o menys intensitat, per l'acció Antròpica. Per tant, quan parlem de paisatges habitualment naturals, Ens referim als paisatges potencials d'una zona (que es corresponen Essencialment amb el bioma dominant o formació vegetal climàtica) o Bé als paisatges poc alterats pels és+ s'hi for sers humans.
El Paisatge vegetal oceànic
A Espanya, aquest tipus de
Paisatge ocupa la zona amb més influència del clima atlàntic:
Galícia i la Serralada Cantàbrica. S'estén a altres zones
Muntanyoses, com ara els Pirineus, el Sistema Central, el Sistema
Ibèric i la Serralada Litoral Catalana. Quan
Les condicions ambientals són favorables, el bosc temperat oceànic
Assoleix un desenvolupament en alçada d'uns 30 m. Les espècies
Típiques són el roure i el faig, de fulla ampla i caduca, és molt
Frondós, de manera que gairebé no hi pot penetrar la llum; això fa
Que el sotabosc sigui pobre tant en arbustos com en espècies
Herbàcies. Les rouredes s'enfilen pels vessants de les
Muntanyes perquè necessiten humitat, però suporten malament el fred
I la neu. El creixement d'un roure pot durar entre 150 i 300 anys, de
Manera que la seva fusta és dura i per això ha estat molt
Utilitzada per fer-ne bigues, parquet, travesses de via fèrria,
Construcció de vaixells, fabricació de bótes, carros, mobles i
Estris, i per fer carbó. Al segle passat, la sobreexplotació de les
Rouredes en va fer minvar molt la superfície, però actualment,
Gràcies al fet que gairebé no necessiten atencions, n'ha augmentat
Novament l'extensió.
Les fagedes es combinen de vegades amb les rouredes, però la Tolerància a la calor és menor i necessiten molta humitat; per Això, el seu hàbitat es troba entre boires i rosades. Comparativament, els faigs tenen un creixement més ràpid que els Roures, entre 80 i 100 anys; la seva fusta és dura i es considera de Bona qualitat per a la fabricació de mobles. Part damunt dels 1600-2000 m d'altitud, allà on el fred o la sequedat dificulten el Creixement del bosc atlàntic, hi trobem un matollar propi del bosc Temperat oceànic, anomenat landa Es un matollar dens, format Principalment per brucs, ginebrons i ginesta. La seva altura oscil-la Entre uns quants centímetres i quatre metres, segons el fred, el Vent i la riquesa del sòl. Aquestes zones de ma- tolls solen patir Cremes i artigatges per poder aprofitar-les com a pastura per al Bestiar. Aquestes pràctiques redueixen el desenvolupament de la Vegetació i fan minvar la diversitat de les espècies, a més de Provocar i afavorir els efectes de l'erosió.
El Paisatge vegetal mediterrani:
Aquest tipus de paisatge/amb
Variants diverses, ocupa la major part de superfície peninsular,
L'alzinar és la formació boscosa més extensa
De la península, juntament amb les sureres, forma el bosc
Típic mediterrani. Del bosc mediterrani també en diem escleròfil,
Perquè està preparat per a les dures condicions de calor i de
Sequera estivals latitudinalment, és l'últim bosc abans de donar
Vegetació de màquia pròpia de les zones subdesèrtiques. Aquest
Tipus de bosc sempre és verd, es desenvolupa lentament, tant que la
Vida de les alzines i de les sureres pot ser de set o vuit segles
Fins que arri- ben al seu creixement màxim, que és d'uns 20 m. Les
Capçadés dels arbres del bosc mediterrani són amples i tancades,
Per evitar que la calor arribi al sol i reduir-ne així la pèrdua
D'humitat per evaporació Les fulles són dures, petites i dentades,
Preparades per resistir l'evaporació pro- llits vocada per la calor.
Els troncs són llenyosos i les arrels són profundes L'alzina és
Una espècie de fulla perenne, no perd mai la fulla aixi, pot
Aprofita les pluges quan es produeixen al llarg de l'any. La surera
és més termòfila (necessita temperatures més altes)i més exigent
En pluja que l'alzina. A més, esta adaptada als sols àcids
(granits) L'acció de l'ésser humà ha provoca la regressió de
L'alzinar i la gran expansió del matollar que avui dia ocupa més
Superfície que l'alzinar mateix. Aquest matollar forma màquies,
Garrigues i estepes.
La composició del matollar varia segons el nivell de sequera que
Hagi de suportar i el tipus de sòls on creix. Quant a les espècies
Vegetals que l'integren, cal esmentar-ne les següents.
- El
Bruc, la ginesta i l'estepa, abundants a la Meseta Nord. - A la
Franja mediterrània s'hi incorporen el garric i el llentiscle. - A
L'extrem sud-est peninsular a la vall de l'Ebre, on el grau d'aridesa
és més elevat, el matollar característic de l'estepa està format
Pel margalló l'espart la farigola i l'esparreguera
El Paisatge vegetal de les Canàries:
La vegetació canària és
Escassa i està adaptada a una aridesa intensa. Malgrat aixo, hi ha
Una gran diversitat d'espècies atlàntiques. El molt i un gran
Nombre d'endemismes de resultes de la in creuament d'influències
Europees, africanes i sud-a vents, els corrents marins i el pendent
Dels relleus creuen una seqüencia vegetal esglaonada en diferents
Pisos altitudinals. Per sota dels 400 m s'hi desenvolupa un matollar
Costaner/ adaptat a la sequera i als terrenys salats, amb espècies
Com la tabaiba i el cardó. Part damunt, hi creixen boscos de
Savines, palmeres i dragos. A les zones més humides d'entre 600 i
1200 m, hi ha la muntanya verda, on es troba la laurisilva,/amb una
Gran varietat d'espècies, així com el bruc. Per damunt dels 1500 m
Al nord i dels 800-1000 m al sud hi ha l'àrea del pi canari/ de
Vegades barrejada amb estepes, A les illes amb altituds superiors als
2000 m (Tenerife i La Palma) s'hi estén el matollar de cim (codeso i
Ginesta). A partir dels 2600 m hi creixen les violes del Teide.
El Paisatge vegetal de muntanya:
temperatures i les precipita Ala
Muntanya, la vegetació/es distribueix en pisos altitudinals segons
Les precipitacions. Als Pirineus s'hi localitza el paisatge vegetal
Alpí, on es distingeixen: -
El pis subalpí
(entre 1200 i 2400 m), que inclou coníferes com ara el pi negre i
L'avet (de vegades barrejades amb faigs) i un sotabosc format per
Arbustos com la nabinera. -
El pis alpí (entre 2400 i
3000 m) pot estar més de mig any cobert de neu, de manera que
L'única vegetació que pot desenvolupar-s'hi és el prat -
El pis
Nival (per damunt dels 3000 m), on només creixen petites plantes
Rupícoles adaptades a les roques, com ara líquens i molses. A les
Altres muntanyes peninsulars no hi sol haver el pis subalpí sinó
Només l bosc caducifoli (a la zona atlàntica) o perennifoli (a la
Mediterrània).Per da munt d'aquest pis hi ha un altre nivell amb
Arbustos (bruc i ginesta al paisatge atlàntic, i matolls espinosos
Al mediterrani) i part damunt d'aquest hi ha prats, quan la humitat
Ho permet.
La Cultura i les formes de vida:
La cultura és el resultat dels
Esforços per resoldre els problemes bàsics quotidians. És el
Procés de treball i els resultats obtinguts al llarg del temps.
Inicialment, l'entorn físic (ei paisatge natural) proporciona els
Recursos per solucionar-lo. El treball humà i les maneres d'obtenir
I distribuir els recursos constitueixen les formes o gènere de vida,
Que componen una de les bases de la cultura
Elements Que fonamenten la cultura
Els quatre elements que fonamenten La cultura, paisatges culturals:
El medi natural,
A més de fer possibles les respostes culturals i de condiciónar-les,
Contribueix a diferenciar les cultures entre si: per exemple, no és
El mateix caçar animals a la selva que fer-ho a l'Àrtic, ni es
Produeix el mateix tipus d'agricultura al paisatge tropical que al
Mediterrani. Per això, els grups humans, malgrat que siguin
Igualment caçadors o agricultors, desenvolupen cultures diferents
L'estructura social (les
Formes de parentiu, de família, de classes socials, de poder,
D'organització i d'administració política, etc.) és una altra
Construcció cultural que resol, de maneres diferents a diferents
Parts del món, problemàtiques semblants -
Les creences o visions del món
Són el tercer factor de construcció i cohesió cultural: els grans
Interrogants de la vida i la mort, els orígens, el destí, les
Desiualtats, etc., es resolen generalment per mitjà d'imaginaris
Col-lectius, de practiques religioses, de tradicions -
Els
Mitjans de comunicació i de transmissió col-lectiva (rituals,
Llengua, art, folklore, magia, etc.) contribueixen de manera decisiva
A la consolidació i la transmissió de la cultura.
Com Evolucionen els paisatges culturals
Els paisatges culturals
Tradicionals (de l'etapa preindustrial) eren molt estables. La
Industrialització va transformar radicalment els paisatges culturals
D'Europa i d'Amèrica del Nord, perquè el pas d'una economia agrària
A una d'industrial va comportar també el pas d'una societat rural a
Una d'urbana, aixi com l'acceleració en l'explotació del medi
Natural. El paisatge cultural de la postmodernitat i la globalització
Dirigeixen i eliminen els paisatges culturals anteriors. La
Conservació dels paisatges culturals hauria de consistir en una
Valoració activa del llegat que suposen, del seu caràcter
Imprescindible per continuar generant identitats i referents.
La Protecció dels paisatges culturals
Diferents organitzacions
Internacionals s'han ocupat del paisatge i de la seva dimensió
Cultural. La Convenció per a la Protecció del Patrimoni Mundial
Natural és i Cultural de la UNESCO (1972) va plantejar la
Importància del paisatge a traves del concepte de lloc. Des del 1992
Ha anat reduint quins llocs del poden rebre la qualificació de
Paisatges culturals per això han de tenir un valor universal
Excepcional, L'èmfasi es posa en la història humana, en les
Tradicions culturals i en les aspiracions i els valors socials.
El Pla Nacional de Paisatge Cultural:
Un paisatge cultural és el
Resultat de la interacció en el temps de les persones i el medi
Natural l'expressió de la qual és un territori percebut i valorat
Per les seves qualitats culturals producte d'un procés i suport de
La identitat d'una comunitat. El paisatge cultural és una realitat
Dinàmica, resultat dels processos que produeixen al llarg del temps
En un territori, també és una realitat complexa perquè la integren
Components naturals i socials, polítics i econòmics, materials
Immaterials, tangibles i intangibles. Cal crear instruments per
Identificar, protegir i gestionar els paisatges. Aquest pla,
Juntament amb les iniciatives d'algunes comunitats autònomes, vol
Salvaguardar els paisatges rellevants per la seva significació
Cultural i projectar el patrimoni cultural socialment i
Econòmicament.