Les organitzacions internacionals i les institucions supranacionals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 24,08 KB


La uníó europea es un projecte d’ estats europeus que sorgeix a partir de les males relacions que sempre varen tenir França i Alemanya, i sobretot el problema que sempre havia causat Alemanya, per la seva dominació del continent. Per tant es una solució que es busca per acabar amb Alemanya.
Les relacions entre França i Alemanya sempre havien estat dolentes sobretot a partir del Segle XIX, amb la guerra Franco Alemanya, per un tema de territoris fronterers,
Alsàcia i Lorena, rics amb hulla, carbó, ferro, coure, hacer...Tot s’acaba amb la batalla
de SEDAN, on frança perd la guerra. I Alemanya la humilia. Fa signar la desfeta, la
rendició al palau de versalles, al saló dels miralls, el saló més importat de tota
França. I l’emperador d’Alemanya es proclama emperador en aquell saló, Guillem I.
França, no dirà res però es guardava la venjança. Aprofita els anys de Pau per fer
créixer l’enveja i el rancúnia.
Per altre costat, Alemanya va progressant va industrialitzar-se. Va guanyant-se, i va
creant rivalitats econòmiques a Europa amb Regne Unit, sobretot, i menor mesura
Països Baixos i Rússia. Tot aquest mal rotllo explotarà el 14 de juny de 1914, quan
els hereus de l’Imperi austrohongarès, FRANCESC FERRAN i la seva dona, SOFIA,
son assassinats mentre passen en cotxe a Sarajevo, la capital de la província de
Bòsnia-Hercegovina. Aquesta terra volia independitzar-se de l’Imperi austríac, I havia
creat una organització terrorista que es deia la “MÀ NEGRA”. Un dels militants de 19
anys, Gavrilo Príncep, serà qui assassina als arxiducs, els hereus. L’organització
volia independència i la uníó a Sèrbia, qui pagava la organització.
Llavors Àustria declara la guerra a Sèrbia, Sèrbia a Àustria. Rusia acusa a Àustria de
prepotent, de abusona, i li declara la guerra. Alemanya, amiga de Àustria, declara la
guerra a Rússia i Sèrbia. França, amiga de Rùssia, li declara la guerra a Alemanya i
Àustria, i Regne Unit, amic de França. Li declara la guerra també a Alemanya. És la
Primera Guerra Mundial.
Això s’acaba el 1918,I Alemanya perd .I França demana signar els acords de Pau,al
saló dels miralls de versalles, amb el retorn de les terres que França va perdre a la
guerra Franco prusiana (Amb un nova zona que França agafa, que es el sarre),i
sobretot moltíssims diners de multa (lingots d’or) i Alemanya va sortit de Versalles
molt enfadada i rancuniosa. I això va ser la llavor per a Hitler.
Als anys 30, Alemanya es recupera molt econòmicament, l’estat avança, fa front als
pagaments als seus enemics antics, però no oblida. Mentres l’estat Alemany va ser
governat per forces democràtiques, aquest mal rotllo no va sortit, però quan el partit
nazi guanyi les eleccions, llavors, une de les seves polítiques sera recuperar la gran
Alemanya del sacro Imperi romanogermànic de Carlemany, totes aquelles terres que
parlaven alemany o havien pertangut a Alemanya, “anschluss”. I per tant anava
acompanyat d’una política d’extermini de races i persones amb certes
característiques, (L’estrella de David, El triangle Rosa). Tot això s’acabarà amb el
tractat de Pau que es signaran en els anys 1948-1949. (Conferències de Potsdam
,Teheran, Casablanca, París). En aquestes conferències Alemanya es la perdedora:
Perd molt de territori, molts diners, de nou, però ara els veïns estan molt enfadats.

Es farà un projecte mundial de os mons, un món comunista i un món capitalista,
Europa queda dividida en 2 parts, Alemanya queda dividida en 2 parts (la RFA i la
RDA), i la capital d’Alemanya també es divideix en 2 parts.
Alemanya se l’imposa una condició molt gran mai tindrà exercit ni policia pròpia . Els
alemanys no podran tindre armes , i les forces de seguretat seran estrangeres.
I després de certes experiències dolentes dels anys 40 i 50 ( LA CED-COMUNITAT
EUROPEA DE DEFENSA), EL MINISTRE D’AFERS ESTRANGERS FRANCÈS,
Robert Schuman i el seu subaltern, JEAN Monnet, decideixen impulsar una uníó
d’estats seguint la teoria del “spill-over”, que vol dir, que quan tens un problema és
sempre interessant buscar els punts en comú, i aprofundir-los com un espiral. El
centre de l’espiral serien els punts en comú, i amb el temps i la confiança, el remolí
portaria els altres temes.
Aquest va ser el ‘’discurs oficial’’. Però el discurs real era montar una camisa de força
a Alemanya. Si Alemanya formava part dels Estats Units d’Europa, del parlament
europeu, quan als alemanys els entrés el la gana de ser els amos del món, els altres
estats europeus, votarien en contra d’ells, i llavors els alemanys no podrien mai fer el
que ells volguessin. Però per poder muntar això, s’havia de donar sobirania de les
nacions, i això és un tema sensible.
Seguint la teoría del spill over, la religió, la monarquia o república, les
independències, l’exèrcit i la moneda, eren temes a evitar, perquè són problemàtics.
Quin és el tema que uneix tot el món? Els diners, llavors la donació de sobirania, começaria per temes de diners, per començar el bon rotllo.
Per això, les primeres organitzacions europees son econòmiques: 1952-La Ceca (Comunitat europea del carbó i de l’acer com gestionar de forma mancomunada i
amb economies d’escala els recursos naturals). Va ser tan gran l’exit que va tenir que
donarà a lloc a dues organitzacions més : La Comunitat econòmica Europea (CEE) i
La Comunitat de L’Energia Atòmica. Aquestes dues neixen el 1957, pels tractats de
Roma.
Aquests tractats acorden que la uníó Europea ser un espai de lliure circulació
econòmica de 4 tipus (les 4 llibertats)
1) Llibertat de Treballadors. (Qualsevol treballador europeu -nacional volem dir-pot
treballador a qualsevol lloc de la ue, no necessita permís de res.)
2) Llibertat de Mercaderies. (Tu pots vendre a qualsevol estat ue sense pagar
aranzels.)
3) Llibertat de Capitals. (Tu pots invertir a qualsevol estat UE, sense pagar taxes
aranzelaries bancàries.)
4) Llibertat de Serveis. (Tu pots muntar el teu negoci a qualsevol lloc de la ue
sense necessitat de cap aprovació prèvia.)
Aquestes llibertats es faran per promocionar, desenvolupar l’economia de la UE
després de la Guerra Mundial
La comunitat economica europea va ser un gran èxit, i va donar com a resultat,que
cada cop més ,el club dels estats europeus dos molt gran.I arribem als anys 80 i 90,
que es quan es decideix anar més lluny i fer un Unió política,no solament
economica:Tractat de Maastricht, que es el més important després de Roma, i crea

una especie d’estat units d’Europa,pero en temes molt economics,judicials,una mica
laborals, i poca cosa més. Maastricht s’ha perfeccionat amb tres tractats més:
Lisboa,Niça i Amsterdam. .
Aquesta uníó política la formen 28 estats, amb dos candidats a la integració, que són
Turquia i macedònia del nord.
Els tractats de la uníó estableixen tres símbols:
 La bandera, que és un cercle amb 12 estels, que representen els primers estats
socis, sense tocar-se, amb aquesta idea, “Junts en la diversitat”
 L’himne, que s’acorda que sigue la novena sinfonía de Beethoven, la part l’oda a
l’alegria.
 la moneda, sera l’euro. Substitueix l’antiga moneda que es va fer, com a
experiment, L’Ecu. Recordar que hi ha dos estats que no tenen euro. Regne unit i
Dinamarca.
 El dia d’Europa, que conmemora el día que robert Schuman va sortir i fa fer el
discurs de l’Spill-Over amb Jean Monnet, 9 de Maig de 1950.
2. Institucions de la UE
La uníó europea a partir dels anys 80’s va sofrir una crisi molt forta, provocada per
margaret thatcher, i aquesta situació ha provocat, poc a poc, una integració política
de la uníó europea molt “light”, que ha posat de manifest el fracàs de crear un estats
units d’Europa “purs”, com deia Jean Monnet,‘’sense presidents, sense reis, sense
parlaments estatals i sense tribunal suprems. És coneix com la lluita entre
‘’integraciones’’- més uníó europeu i intergovernamentalistes o estatalistes-menys
uníó europea.
Fruita d’aquesta lluita, tenim unes institucions europees molt ‘’peculiars’’.
Luxemburg, bÈLGICA I ELS PAÏSOS BAIXOS, I TAMBÉ Dinamarca, ALS
ANYS 80 VAREN COMENÇAR A PREOCUPAR-SE DE COM ALEMNYA S’ESTAVA
RECUPERANT ECONÒMICAMENT, I COM EL PARLAMENT EUROPEU, ELS
SEUS EURODIPUTATS NO PINTAVEN MAI RES. ELLS VAREN VOLER, AQUESTS
ESTATS, QUE LA UníÓ EUROPEA NO FOS DEMOGR`FICA SI NO ESTATALISTA,
JA QUE SI EREN DEMOGRÀFICS, SOLAMENT fRANÇA I Alemanya HO
DECIDIRIEN TOT.
Per tant els tres poders no son demogràfics si no una barreja entre demogràfics i
territorials.
Per tant,
Tenim el poder legislatiu, compost per dues institucions, el
Parlament Europeu i el consell de la Uníó i el poder executiu, format per el consell
europeu i la comissió europea. El parlament i la comissió són demogràfics, el consell
de la uníó i el consell europeu són territorials.
Aquesta problemàtica també es viu al tribunal de justícia , els jutges són nomenats
pels estats no pel res democràtics.
Els tres poders a la uníó europea estan molt dividits pel tema dels estats petits , que
ja varem parlar, que el tema demogràfic no el volien acceptar, per això, en compte
unicameralitat, s’ha optat per la bicameralitat i el procediment codecisió, que és un
gran problema.

1) Poder Legislatiu
A. El Parlament europeu es la cambra demogràfica, i es en part, la que té més
pes de decisió. La formen els europarlamentaris, en la jerga d’ells, “MEP”,
membre of the european parlament, i els europarlamentaris són elegits per
sufragi universal directe, lliure i secret ,pels nacionals del estats membre per
un període de 5 anys.Ara són 751 eurodiputats,després del xina, es el mes
gran del mon.La seu a estrasburg, perque es va considerar territoris pels quals
França i Almaya es varen barallar sempre.De fet,schuman era d’Estrasburg,de
pares Alemays,educat en Francès.
El parlament s’encarrega de 1-L’iniciativa legislativa (de fer normes),de fet
és la seva missió,2- Té poder de veto ,no al president de la comissió europea
si no als comissaris,que es vinculant si o no,per persona del parlament (El
president de la comissió el nomena el consell europeu, i el parlament no diu
res, però el comissaris, el president de la comissió els ha de validar al
parlament). La 3 - gran funció d’ell és aprovar els pressupostos de la UE,
conjuntament amb el consell de la uníó, pero la darrera paraula té el
parlament. La funció d’iniciativa legislativa es basa en el procediment de
codecisió : Poden fer normes de la UE tant el parlament europeu com el
consell de la uníó, tots dos, al mateix nivell, la qual cosa pot portar, a vegades,
a normes contradictòries.
Actualment el parlament europeu també es reuneix a Brussel·les, perquè,
operativament, queda més aprop de tot.
B. El Consell De La Uníó
És la cambra territorial, on són representa els ministres dels 28 estats que
formen part de la UE, Hi ha tants consells de la UE, com temes a tractar :
Consell d’educació, consell de joventut, consell d’hisenda, consell de medi
ambient… es presenta el tema i cada estat decideix quin ministre envia.
Normalment es reuneixen dimecres, dijous o divendres, cada 15 dies, i volen
el mateix dia i tornen el mateix dia. Per tant,consells de la Unió com temes a
tractar.La seva funció mes important es la iniciativa legislativ(fer normes),que
la comparteix amb el parlament,també s’encarrega de 2-Donar el vist-i-plau als
pressupostos(però ho acaba decidint el parlament),3-una altra funció es la
política de defensa seguretat comuna ,almenys de coordinar-la o harmonitzar-
la entre les polítiques de defensa dels diferents estats(pro-usa o contra-usa),i
també d’anar coordinats amb “Mister pesc”, i També s’encarrega d’
harmonitzar totes les legislacions estatals (per això), la seva mes habituales la
directa).Té la seu a Brussel·les.
2)

Poder executiu

A. La comissió europea
En teoria, la comissió havia de ser el poder executiu de la uníó, però la
protesta de Luxemburg i Bèlgica, va portar a la creació, d’un segon òrgan, una
mica censor, que serà el consell europeu.
La comissió té l'objectiu durant 5 anys, de portar a cap les normes que
sorgeixen del consell de la uníó i del parlament europeu.
Està formada pel president de la comissió, que el nomena el consell europeu, i
aquest president nomena els comissaris, que s'haurà de validar davant del
parlament del parlament europeu.
Actualment hi ha 26 comissaris amb carteres diferents.
L’actual presidenta o ‘’primera ministra d’Europa’’ e Úrsula VAN Der Leyden .

La figura més important després del president és el comissari d’afers
estrangers o ‘’mister pesc’’, que ara és Josep Borrell, pesc política exterior i de
seguretat comuna , seria com un ministre d’afers estrangers. Té la seu a
Brusel.Les .
B. El Consell Europeues
Es una institución de caire executiu que va sorgir als anys 80 per les protestes
dels estats petits d’Europa, i amb el temps s’ha consolidad com la segona pata
dels poder executiu.La primera es la comusio i la segona el Consell
europeu.Esta format pels caps d’Estat i de govern dels 28 estats de la uníó
europea,tot i que normalment,els caps d’Estat no asisteixen.Es reuneixen dos
cops l’any com a mínim.Com no sabien on reunir-se,es va decidir crear la
figura de president del Consell europeu,que l’ostenta durant 6 mesos un dels
28 estats,i,normalment,uno de les dues reunions es fa sempre en una ciutat
d’aquella presidència, per tant, aquesta presidència és rotatòria , cada sis
mesos , les decisions que es prenen són per majoria , qualificada (¾ parts dels
28).
Els temes que tracta el consell europeu són sempre els més importants.
Aquells relacionats amb integració política , justícia, defensa , fronteres.. El
consell europeu és el censor de la comissió, estableix les línies generals que
la comissió i el parlament podran tractar en els propers 5 anys . I si no li fan
cas , el consell europeu ho tombarà tot al consell de la uníó. Ara, la
presidència és de Bèlgica i s’encarrega d’impulsar la uníó europea en els
temes tradicionalment complicats: integració política ( fi dels estats ) i les
relacions internacionals.

3. El Poder Judicial
A. El tribunal de Justícia de la UE o Tribunal de Luxemburg.És un tribunal que es
situa a Luxemburg, i està format per 28 jutges, un per cada estat, i 11 advocats
generals. Els jutges els nomenen els governs de cada estat, i els nomenen per 3
anys però els poden renovar fins a 6 anys.
En un principi, el tribunal de Luxemburg està dividit en dues parts.Per una banda
el tribunal de justícia,que es polític, i es bastant light,tracta temes relacionats amb
política de la Unió (lleis electorals,drets electorals,ciutadanies…..Dret civil molt
light),mentres que la segona sala,el tribunal general,tracta de temes economics i
de persones (relacionades amb dret europeu-societats i autonoms , sobre tot).
La major part estats europeus estan dintre de dues organitzacions, la ONU i el
consell d’Europa. La ONU té un tribunal a la HAIA, de dret internacional públic ,
mentre que el consell d’Europa , té un tribunal a Estrasburg , que solament legisla
sobre drets humans i medi ambient . Aquests dos tribunals estan per damunt del
tribunal de Luxemburg , en els seus respectius temes.
ALTRES INSTITUCIONS
A. BANC CENTRAL EUROPEU : està situat a la ciutat Frankfurt, s’encarrega de
la gestió de la política monetària i econòmica dels estats . Els estats europeus
no tenen sobirania monetària, i econòmica fins a cert punt , Europe tutoritza
molt les economies ja . Esta dirigit pel president del banc europeu ,
CHRISTINE LAGARDE, i dintre de la política monetària , s’encarrega de la
paritat de l’euro amb la resta de monedes i de posar l’euribor , que és ñ

‘interés de préstec entre els bancs europeus (és un índex important perquè
s’utilitza de guia de préstecs entre els bancs
B. Defensor del poble europeu s'encarrega de defensar a aquells ciutadans que
vegin violats els seus drets adm per qualsevol adm europea per tant accepta
denúncies ciutadanes.
C. Tribunal de Comptes:
És un tribunal que s'encarrega de fiscalitzar els comptes de les institucions
europees a posteriori. Es dediquen a llegir compatibilitats de les institucions de
la UE, i, sobretot, comprovar que els estats s’hagin gastat els diners de forma
correcta.
4. El dret europeu
El dret europeu està per damunt de tots els drets estatals i es compon de 4 normes:
A. El reglament
Es la norma més important que fa el parlament i el consell de la uníó,i
autonòmicament es converteix en llei orgànica per als estats, no es por discutir i
es d’obligat compliment.
B. La Directiva
És una norma que dóna sempre lloc a un resultat tangible, però la UE no diu mai
com ho has de fer, dona als parlaments estatals poder per aconseguir la xiera
numèrica, i posa una data límit : “El 25 d’Agost de 2021 totes les noies de la UE
majors de 25 anys hauran de tenir el batxillerat acabat, i m’enviareu el nom de
totes les dones majors de 25 anys del vostre estat amb el títol acadèmic
aconseguit. Si no ho compleixes seràs multat”.
C. La decisió
Es una norma que fa la ue solament per una persona o una empresa o un estat
determinat.Les decisions solen ser multes normalment.I son d’obligat compliment.
D. La recomanació
Es un pensament a 10 anys o 5 anys vista que fa la ue, no implica cap
complicament, pero es una pista per als estats.Les recomanacions sempre
acabran en una directiva o un reglament:”m’agrada que d’aquí 10 anys no hi
hagués ni un paperet a cap platja de la ue “ m’agradaria que d’aquí a 10 anys no
hi haguessin cap cotxe amb gasoil a la ue”.Sempre comença per la paaula
m’agradaria,i llavors es un “toque”cap on anirem”.
El reglament la directiva i la decisió son vinculants,la recomanació,no.
El tinent d'alcalde , és un regidor del plenari municipal que l'alcalde nomena per
substituir-lo quan es troba mal.Lalt o de vacances, o de baixa per viatges..ETC.
Ha de ser una persona que també ha de formar part de l’equip de govern, és a dir,
un regidor ‘’amb cartera’’.
L’equip de govern o la junta de govern, és un conjunt de regidors del plenari
municipal, que l’alcalde nomena amb una responsabilitat, una cartera, i l’ajuden
en les seves tasques diàries . Seria com el govern del municipi. Els regidors ‘’amb
cartera’’ , tenen responsabilitats (cementiri, via pública , escola…) mentre que els
regidors del plenari, no tenen responsabilitats. La norma diu que els equips de
govern han de ser obligatoris a partir de municipis majors de 5000 habitants , però

és veritat que per raons històriques o si l’ajuntament ho decideix, el poden tenir
també municipis menors.
El municipi no té poder judicial, l’únic poder judicial que té, és el del jutge de
Pau, que tradicionalment o era l’alcalde, o el mestre, o l’advocat.
Per baix dels municipis hi ha entitats locals menors, segons la zona tenen noms
locals : pedania, parròquia, alqueria, són nuclis urbans separats, normalment, que
no han aconseguit la seva independència i, per tant, són més que un barri, però
no arriben a tenir la consideració de municipi : La Mogoda-Santa Perpètua, Sant
Climent de Llobregat (Municipi)
-Viladecans (Pedania), Ciutat Badia (Pedania que
va ser) de barberà, Cerdanyola i Sabadell,Sitges (Municipi)-Les Botigues de
Sitges (Pedania)-Garraf (Pedania), Barcelona (Municipi)-Vallvidrera (Pedania).
Aquells municipis que no arriben a 100 habitants, estats suprimeix el plenari
municipal, i no hi ha regidors.Els veïns son els que es reuneixen cada semana i
voten de forma assembleària per majoria simple,tots els temes que decideixen
cada 4 any.Es una assemblea total.L’alcalde porta totes les carteres.
En els municipis menors de 2000 habitants,l’alcalde també s’encarrega de totes
les carateres,i a vegades té algun regidor que l’ajuda,pero no es la norma.
Les entitats locals menors tenim tres: La comarca,La mancomunitat i l'àrea
Metropolitana:
 La mancomunitat:
Es una figura que sorgeix en zones rurals que no tenen recursos i fan
economies d’escala:Te una idea cooperativa ,paguen una cuota,anual o
mensual ,i amb aquesta ,quota,poden tenir dos o tres serveis que en principi
no tindrien (Temes de treball, D’hospitals-
ambulàncies,taxis,busos,psicòlegs,drogues,i policies)
 La comarca:És una figura territorial que apareix a l’Edat Mitjana (la
vegueria)que agrupa molts municipis i té una funció redistributiva i de suport
als ajuntaments.Esta regid pel consell comarcal,i rep uns diners de la
comunitat autònoma i de la diputació provincial per atendre serveis públics que
dona ( molt pareguts als de la mancomunitat).Si la mancomunitat es
voluntaria,la comarca no,ve per la llei.Pots demanar canvi de comarca o crear-
ne una nova si ho consideres(moíà).
 L’area metropolitana, la llei de els àrees metropolitanes diu que aquells
municipis que puguin.

Entradas relacionadas: