Organitzacions i avaluació socioeducativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,5 KB
CAYE
Cami excel·lència: orientem cap als resultats i usuari, constants objectius, implica persones, millora continuada.
Teories de les organitzacions
Organitzacions com a estructures: només té en compte l’estructura de l’empresa i com s’organitza. Organitzacions comportamentals: les condicions en les que treballen generen canvis. Sous, condicions, horari. Té en compte la persona. Organitzacions situacionals: l’entorn, va canviant segons el context en el que es troba.
Sistemes oberts i tancats
Sistema obert: conjunt de parts en constant interacció i interdependència. Es orientat a determinats propòsits. Comportament probabilístic, l’estructura pot canviar, estat ferm. Sistema tancat: tenen poques entrades i sortides en relació amb el context. No interaccionen amb altres agents físics i estan aïllats de variables externes. Són deterministes i no probabilístics.
Particularitats de les organitzacions socioeducatives
- Activitats associades
- Dimensions
- Ingressos a públics b vendes de béns i serveis c donacions d quotes ee caixa B.
- Vinculació públic-privada i inscripcions registrals.
Organitzacions de serveis socials
Poden ser: 1. Públiques o privades (segons origen) i iniciativa social o mercantil (segons objectiu)
Entitats públiques
Entitats públiques: Administracions públiques locals (ajuntament), autonòmiques i Administració central.
Entitats privades d'iniciativa social
Entitats privades d'iniciativa social: Són fundacions, associacions, organitzacions de serveis socials cooperatives, organitzacions de voluntariat i altres entitats i institucions sense ànim de lucre que ofereixen serveis socials. Entitats privades d'iniciativa mercantil: Són persones jurídiques i altres entitats privades amb ànim de lucre i qualsevol forma de societat reconeguda per la legislació mercantil que ofereixen serveis socials
Cooperativa: empreses gestionades democràticament pels seus socis. Adhesió voluntària, participació econòmica, gestió democràtica, interès comunitari. Cooperativa social: Empresa econòmica amb interès social, administració democràticament, OSAL
Models d'organització
- Jeràrquic lineal: agilitat en la presa de decisions, rapidesa, autoritat clara, disciplina fàcil de controlar - Rigidesa, dependència per persones clau, saturació de directius
- Jeràrquic funcional: especialització, eficiència, repartiment de tasques - Responsabilitat difuminada, petició del comandament confusió d’ordres, tensions entre comandaments
- Comitès: objectivitat, repartiment de la responsabilitat, aprofitament màxim del coneixement, democratització - Lentitud, responsabilitat difuminada.
- Assambleari: democràcia màxima, distribució equitativa de responsabilitats, aprenentatge organitzatiu - Lentitud, inoperativitat i incoherència estratègica.
- RSC: manera de dirigir les organitzacions que es fonamenta en la gestió dels impactes que la seva generen sobre els seus clients, treballadors, etc. Plantejament ètic i de manera voluntària i no aspiren a extreure un profit immediat.
Avaluació socioeducativa
Inputs: el que s'inverteix en el programa i recursos. Outputs: en què consisteix (activitats i participació) Outcomes: resultats i impacte poden ser a curt, mig i llarg termini.
Preguntes d'avaluació:
- Pertinença: ajustament del programa a les necessitats.
- Eficàcia: resultats aconseguits respecte els previstos.
- Eficiència: relació entre cost i benefici.
- Coherència: sostenibilitat, manteniment dels efectes del programa.
- Valor afegit: efectes positius no relacionats amb els objectius.
Si la cultura organitzativa s'implica en l'autoreflexió i autoavaluació, en l'aprenentatge basat en la recollida d'evidències, promou l'experimentació al canvi i la publicitat de la informació sobre la seva actuació generant cultura avaluativa.
Dimensions de l'avaluació
Disseny: qualitat del programa, adequació als destinataris i situació de partida. Desenvolupament: com s'està duent a terme el projecte. Resultat: nivell d'assoliment d'objectius, resultats aconseguits i impacte.
Tipologies d'indicadors
Recursos: mesuren inputs. Entorn: mesuren condicions d'elements externs. Actuació: mesuren resultats aconseguits amb actuacions. Percepció: com han valorat la ciutadania les actuacions. Impacte: outputs, volum de serveis oferts.
Valor de referència: valor concret que es vol que l'indicador tingui per garantir l'objectiu. Més d'un 50%...
Metodologia, mètode i tècnica
Metodologia: resultat qualitatiu, quantitatiu o mixt. Mètode: passos que hem de seguir per obtenir la metodologia. Tècnica: instrument sense resposta.
Models d'avaluació
- Tecnològic: proporcionar administratius info i et donen un punt tècnic.
- Cultural: professionals que treballen dia a dia, revisió interna de l'equip. Prenen decisions.
- Sociocrític: satisfacció dels participants i depenen del grau es prenen decisions o altres.
Avaluació externa, interna i institucional
Avaluació externa: ho fan de fora (producció, eficàcia, rendiment de comptes) i interna propis professionals (millora, comprensió dels fets per resoldre problemes socials). Avaluació institucional: les dues.
Avaluació participativa
Principals característiques:
- Participació de tota la població.
- Treball en equip.
- Contemplen opinions.
- Comperteixen experiència, democràtica.
Agents que participen: donar protagonisme, figura facilitadora, empoderament. Hi ha d'haver un rol professional.
Avantatges: transformar opinions en millores, aprenentatge mutu, procés democràtic, adequació del context, eina d'empoderament ciutadà, presa de consciència de les problemàtiques. Desavantatges: no tothom s'implica igual, incloure processos de participació en altres àmbits, procés llarg, falta de coneixement científic, es basa en la subjectivitat.