Organització formal i informal
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 20,07 KB
1.Empresa i Funcions de l’empresa:
Una
empresa és la unitat econòmica de producció
Que combina els diferents factors productius per crear béns i serveis que posa
A disposició dels consumidors.
Funcions: -
Combina
Els factors de producció
. -
Produeix béns
I serveis
. -
Distribueix els béns i
Serveis entre els consumidors
. -
L’empresari
Coordina i actua en condicions de risc
. -
L’empresa
Crea riquesa per a distribuir els factors productius
1.Empresari i Evolució històrica de l’empresa:
Es pot definir com la
Persona que ha de prendre decisions a l’empresa per a assolir uns objectius marcats prèviament i intentar
Mantenir un equilibri entre tots els
Elements que la formen, actuant sempre en condicions de risc.
Evolució:
Segle
XVIII > Adam Smith > Empresari
Capitalista com a propietari dels mitjans de producció.
//
Segle XVIII-XIX > R. Cantillon i J. B. Say > Empresari com a home de negocis.
//
Segle XIX > Marshall > Empresari com a organitzador.
//
Segle XX > F.H. Knight > Empresari com a persona que assumeix el risc.
, J.A.
Schumpter > Empresari com a persona innovadora.
, J.K.
Galbraith > Empresari tecnòcrata.
//
Segle
XX-XXI > W.G. Bennis >
Empresari líder.
1.Elements de l’empresa (empresa Com a sistema i el seu entorn) -Factors humans:
són les persones
Físiques o jurídiques que tenen una vinculació directa amb l’empresa.
-Factors materials
Són els béns econòmics de
L’empresa.
-Organització:
Conjunt de
Relacions d’autoritat , de coordinació i de comunicació, que configuren
L’activitat del grup humà entre si i amb l’exterior.
-Entorn:
Tots els factors que condicionen l’actuació de l’empresari
I per tant de l’empresa.
1.Objectius de l’empresa i Conflictes: -
Generar valor econòmic
. -
Incrementar
La seva rendibilitat
Creixement
Empresarial
. -Responsabilitat social i ètica Conflictes:
A l’hora de marcar els
Objectius cal tenir en compte tots els grups, a més cal tenir present en tot
Moment el tipus d’empresa i el seu entorn, sense oblidar que aquests objectius han de ser realistes i fer-los
Extensibles a tots els elements interns de l’empresa, que són els que els han
De dur a terme.
-L’empresari
Tindrà com a objectiu dur a terme una bona gestió, el creixement de l’empresa i la millora de les inversions.
L’Estat
tindrà interès a cobrar els impostos
Corresponents.
Els bancs voldran assegurar-ne que l’empresa els pugui
Tornar els diners prestats.
Els
Treballadors voldran millorar el seu
Salari, les seves condicions de treball i l’estabilitat en la seva ocupació.
Els clients voldran que l’empresa compleixi els compromisos.
1.Responsabilitat social de L’empresa:
és un altre Objectiu cap els col·lectius amb què es relaciona directament (propietaris, Treballadors, clients...), cap a la societat i cap al medi ambient en què desenvolupa La seva activitat.
2.Funció de planificació:
La
Planificació consisteix a fixar uns objectius, marcar estratègies per a
Assolir-los, definir polítiques de l’empresa i establir criteris de decisió,
Sempre amb la intenció d’aconseguir els fins de l’empresa.
Classificació dels plans: SEGONS L’ABAST I L’AMPLITUD hi ha, 1)fi o proposit:
Fins
Fonamentals perseguits per l’empresa. Són el punt de partida de la planificació.
2)Objectius
Allò a què vol arribar,
Les metes. No poden perdre de vista el fi de l’empresa.
3)Estrategies
Accions que es duen a terme per a assolir els fins i
Els objectius marcats. Són els mitjans per aaconseguir-los.
4)Polítiques
Principis bàsics per prendre
Decisions específiques i marquen un certs límits d’actuació. Ens referim al fet
Diferencial de l’empresa.
5)Procediments
Passos que cal seguir per a executar l’acció.
6) Regles i Pressupostos que ondiquen el que es pot fer i el que
No, són molt estrictes.
SEGONS L’AMBIT TEMPORAL hi ha 1)Plans a llarg termini:
Els que es
Preveuen en un període superior a 5 anys.
2)Plans A mitjà termini
Els que s’han d’assolit en un període superior a 1 any i inferior a 5.
3)Plans a curt termini
Els que s’han d’assolit en un període
Superior a 1 any i inferior a 5.
SEGONS LA
FUNCIONALITAT hi ha 1)Area
Comercial :
Els que fan referència a tot allò relacionat amb les vendes
Abans i després de produir.
2)Area de Producció
Els que es refereixen al sistema productiu.
3)Area d’inversió i finançament
Els que fan referència als fons
Necessaris per al funcionament de l’empresa
. 4)Area de recursos humans
Tots els que fan referència al factor humà de
L’empresa
. //
Quan es volen establir els objectius, cal tenir en compte que: -Els objectius han de ser realistes. -S’han d’establir prioritats. -Els
Objectius s’han d’assolir amb el nombre
Més baix de conseqüències imprevistes i els costos han de ser mínims.
Etapes del procés de planificació→Anàlisi de la situació de partida:
S’analitza la situació actual de l’empresa i del seu entorn, i es pren
Consciència de les oportunitats existents per a poder aprofitar-les.→Fixació dels recursos:
Es concreten les
Metes a què es vol arribar.→Creació
D’alternatives o determinació de les línies d’actuació:
es marquen
Diferents camins que portin l’empresa cap als objectius proposats→Avaluació de les alternatives:
Consisteix en estudiar els punts forts forts i febles, avaluar els costos i
Riscos...→Elecció d’una de les alternatives:
Es decideix
Quin pla s’executarà→Control i
Determinació de desviacions:
Cal fer un seguiment períòdic dels plans i
Corregir-los quan calgui.
2.Funció D’organització
Es
Defineix organització com la funció que té com a finalitat dissenyar una estructura en què quedin definides totes les tasques que ha de
Fer cada persona que forma part de l’empresa, així com la seva responsabilitat i autoritat. A més,
L’organització té com a objectiu ordenar el conjunt de relacions que puguin
Sorgir entre les diverses tasques i entre totes les àrees de funcionament de
L’empresa.
Etapes de la funció d’organització 1
Cal
determinar la jerarquia dels
Comandaments, és a dir, definir qui controla
I executa les tasques dins l’empresa.
2
Les funcions o els objectius
Destinats a cada nivell de comandament
I a cada persona han de ser clars i concrets.
3
Cada persona, a més de saber
Què ha de fer, ha de saber qui ha d’obeir.
4
Ha d’haver-hi vies de
Comunicació en tots els sentits, entre departaments,
Amb càrrecs superior o inferiors..
La comunicació a l’empresa
Perquè l’organització de l’empresa funcioni amb total garantia, un dels punts més importants
és la comunicació. Hi ha de dos tipus:1)
La comunicació vertical
Que pot ser:
-Comunicació ascendent:
és la que es forma verticalment, de
Baix cap a dalt, és a dir, s’origina en els empleats i finalitza en els
Directius.
-Comunicació descendent:
és la que, de manera vertical té
L’origen en els directius i acaba en els treballadors.2)
La
Comunicació horitzontal és la que s’origina entre persones que estan en un
Mateix nivell jeràrquic, és a dir, entre persones de diversos departaments.
Evolució Històrica de l’organització del treball
Els precursors de les primeres teories de l’organització
Científica del treball van ser, principalment,
Taylor als Estats Units i Fayol a França. A partir de les seves teories s’han creat escoles de pensament que han estudiat
L’organització del factor humà a les empreses. Tot seguit, n’estudiem les més
Destacades.
Escola de l’organització científica del treball
El
Representant principal d’aquesta escola va ser Frederick W. Taylor, les idees
Del qual constitueixen la base del taylorisme i se centren en la producció
Industrial.
Escola De relacions humanes
A
Partir de les crítiques del taylorisme es van intentar buscar alguns mètodes
Per a solucionar els punts febles d’aquest sistema.
L’objectiu era fer el treball més humà.
La divisió del treball
La divisió del treball és un
Concepte fonamental que es desprèn de les teories sobre l’organització del
Treball. Fa referència al nombre de tasques diferents en què es distribueix
El treball necessari per a produir un bé o servei, tasques que han de fer
Diversos treballadors especialitzats en cadascuna d’aquestes feines amb
L’objectiu de millorar l’eficiència.
2.Funció D’organització: L’ organització formal i informal
L’organització
Formal es defineix com l’estructura intencional definida i
Identificada en la qual l’empresa situa cadascun dels seus elements en el lloc
Més convenient. És una estructura a
La qual cal ajustar les persones que formen part de l’empresa i que cooperen
Entre si per a assolir els objectius predeterminats.
Estructura organitzativa
Per a
Estructurar l’organització de l’empresa és necessari conèixer quina és la
Divisió de treball, analitzar com es coordina i com és la comunicació entre els elements que formen part de l’empresa. La
Divisió en departaments o divisió
Del treball es classifica , tenint en compte diversos criteris, de la manera
Següent: 1)
Divisió de departaments per funcions:
els treballadors s’organitzen
Segons la seva especialització i, per ant, la seva capacitat, dependent de la feina que fan. 2)
Divisió En departaments per zones geogràfiques:
els treballadors
S’organitzen de manera que coneguin la zona en què va destinat el producte,
Perquè els clients estiguin més ben atesos. 3)
Divisió En departaments per productes:
s’utilitza en empreses que
Fabriquen més d’un producte i es refereix a l’agrupació de treballadors segons
El producte final que s’obté. 4)
Divisió en Departaments per processos:
el treball s’organitza segons les fases
Que componen la cadena de producció.
Quant a la comunicació entre els elements de l’empresa, s’estableixen diverses
Maneres de relacionar-se, que es poden classificar
En: 1)
Relacions lineals:
es
Produeixen quan hi ha un enllaç entre ordres, és a dir, una persona mana i
Altra obeeix. 2)
Relacions funcionals:
Són un conjunt d’especialistes que tenen autoritat i responsabilitat sobre tot
El que es refereix a la seva especialitat. 3)
Relacions De staff o equip assessor:
tenen com a finalitat l’assessorament per especialistes.
Models d’estructura Organitzativa
Es pot fer una classificació d’aquests models
Organitzatius tenint en compte els principis de comunicació que hem estudiat
Abans: 1)
Model lineal o jeràrquic:
es basa e el principi de
Comandament, és a dir, tots depenen d’un superior que és qui dona les ordres.
És un model vàlid per a empreses petites i mitjanes
I a vegades les grans.
Avantatges
:
la simplicitat i la rapidesa en la presa
De decisions.
Inconvenients
:
Falta d’especialització dels directius, falta de flexibilitat per a adaptar-se
Als canvis, i falta de motivació dels subordinats.
2)Model Funcional:
es caracteritza per l’existència d’especialistes
Que dediquen tot l’esforç a una tasca concreta de l’activitat de l’empresa.
Sorgeix amb la finalitat de superar les limitacions de l’estructura lineal,
Sobretot amb l’especialització, ja que els subordinats no depenen d’un superior
Immediat.
Avantatges
: l’empresa pot disposar d’especialistes
Dins seu i els empleats es dediquen exclusivament a la seva especialitat, les
Comunicacions es fan directament, és l’especialitat la que promou les
Decisions.
Inconvenients
:
Els empleats poden rebre ordres de més d’un cap. 3)
Model En línia o i d’assessorament(Staff):
aquest model intenta
Solucionar els inconvenients dels anteriors. Es caracteritza per una estructura
Central jeràrquica.
Avantatges
:
només es rep ordres d’un cap.
Inconvenients
:
Les decisions són lentes, pot haver-hi
Conflictes de relacions entre el personal.
4) Model en comitè:
es caracteritza per la cooperació de diverses
Persones per a assumir autoritat i responsabilitat, és a dir, es comparteixen
Decisions.
Avantatges
: les decisions es prenen des de diversos punts
De vista i això fa que hi hagi una participació general en cada decisió, la
Qual cosa permet assumir-les millor.
Inconvenients
:
Es triga molt a prendre les decisions, també
Poden sorgir problemes pel fet d’haver-hi més d’una autoritat. 5)
Model matricial:
és un model propi
De les empreses industrial, consisteix a combinar com a mínim dues variables
Organitzatives que s’enllacen per mitjà d’unes relacions d’autoritat.
Avantatges
: és una
Organització flexible i és un mètode
Nou encara que manté l’estructura habitual.
Inconvenients
: cal coordinar totes les persones que
Intervenen en un projecte, a més poden sorgir conflictes entre els diversos
Directors.
L’organització
Informal es pot definit com el conjunt de les relacions personals i
Socials que no estan preestablertes per la direcció o organització de
L’empresa, però que sorgeixen espontàniament quan les persones s’associen entre si. Aquest tipus sorgeix com a conseqüència d’una sèrie de circumstàncies,
Com les següents: les relacions naturals entre els membres que no surten en
L’organigrama, l’aparició de líders espontanis
En qüestions no relacionades amb l’empresa i l’existència de problemes a
L’empresa i la necessitat de fer reivindicacions.
2.Funció de gestió
Gestionar consisteix a
intentar que les persones que formen
L’empresa facin les tasques necessàries per a assolir els objectius marcats. Per a gestionar l’empresa hi ha
Diversos nivells de direcció, que són responsables de tasques diferents.
Aquests nivells es representen en forma de piràmide, dividits en tres nivells:
1)A la cúspide de la piràmide se
Situa l’alta direcció. Aquests planifiquen
A llarg termini i són responsables del compliment dels objectius, supervisen el
Funcionament global de l’empresa.
2) En el segon nivell hi ha directius de nivell intermedi, que
S’encarreguen de l’execució i el control
De la planificació en general i fan plans més concrets.
3)L’últim nivell és el nivell de gestió.
Són els que assignen les tasques als
Treballadors, és a dir, executen i controlen tots els procediments que cal seguir.
Funcions del directiu
En el nivell de gestió el
Directiu té les funcions següents:
1)Escollir les tasques que cal dur a
Terme.
2)Transmetre les tasques als treballadors
Que té a càrrec seu.
3)Donar instruccions
Als treballadors perquè puguin fer les tasques amb mètodes i procediments correctes.
4)Crear situacions de treball favorables, amb
La finalitat de motivar els treballadors. / El lideratge és la capacitat o
Habilitat que té una persona per a influir, induir, animar o motivar d’altres a dur a terme uns objectius determinats,
Amb entusiasme i per voluntat pròpia. Hi ha 3 tipus diferents:
-El lideratge Autoritari:
es caracteritza per ser dominant, restrictiu, exigir
Obediència i supervisar constantment els treballadors.
-El lideratge democràtic:
es caracteritza per
Escolat a tots els membres de l’empresa, sol ser accessible i promou la
Participació de tots els treballadors.
-El Lideratge liberal:
es caracteritza per participar poc en les
Decisions, només dóna idees del que cal fer i no hi intervé si no l’hi demanen.
Funció de control
Controlar consisteix,
Bàsicament, a verificar que tot surti com s’havia previst en fer la
Planificació, tant pel que fa als objectius generals com pel que fa als
Subobjectius més concrets.
Etapes de control
Per a dur un bon control cal seguir diverses fases o
Etapes:1)S’han de marcar uns
Estàndards, és a dir, unes mesures que es considerin normals. 2)S’han de
Mesurar les activitats, és a dir,
Una vegada s’han fixat els estàndards,
S’ha de mesurar o analitzar el que s’hagi obtingut realment. 3)S’han de
Corregir les desviacions obtingudes,
és a dir, una vegada s’han detectat les desviacions, s’han d’analitzar i determinar els motius que les han originat. // Hi ha diverses tècniques de control:
1)
L’auditoria:
verifica la planificació tant en
Relació amb la comptabilitat com amb la rendibilitat
Dels recursos o la gestió global de l’empresa, i fa recomanacions per a
Millorar-la. 2)
El control del pressupost:
es tracta de controlar que la
Relació numèrica de la planificació es compleixi. 3)
L’estadística:
Permet tractar les dades històriques D’un problema, treure’n conclusions i fer pronòstics.