Organització de l'espai a l'educació infantil

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 10,3 KB

Organització de l'espai segons les necessitats dels infants

Necessitats afectives

Cal que els infants se sentin escoltats, estimats i en confiança. Poder estimar, comunicar, sentir emocions positives: estabilitat i seguretat, estar content, poder riure, viure feliç, sentir el món com a bo, poder resoldre les incomoditats i les frustracions, etc.

Aspectes organitzatius

  • Punts de referència que donin estabilitat i seguretat afectiva.
  • Espais que permetin el contacte individualitzat infant-adult, que siguin íntims i còmodes per a tots dos: ordre, acolliment, atmosfera agradable, etc.
  • Seguretat material i física.
  • Tracte individualitzat i una comunicació adequada amb les famílies.
  • Centre petit, que permeti conèixer tots els adults i infants de l'escola.

Necessitats fisiològiques

Higiene, alimentació, son, seguretat física, aire, llum, sol, descans (regular i profund), protecció contra els perills, temperatura adequada, etc.

Aspectes organitzatius

  • Hi ha d'haver zones adequades per al canvi i la higiene personal, per menjar i per al descans.
  • Han de ser espais nets, còmodes, agradables i sense riscos.
  • Cal aprofitar totes les ocasions per sortir a l'exterior (i fer jocs amb sorra, aigua...) i ventilar els espais interiors diverses vegades al dia.
  • Alimentació adequada i equilibrada segons l'edat, l'època de l'any, etc.
  • Seguretat material i física en l'espai i el temps, en els materials, les persones, etc.
  • Hi ha d'haver calma ambiental (amb un nivell molt baix de sorolls i de moviment de persones al seu voltant) i una temperatura adequada en l'ambient i vestit adequat.

Necessitats d'autonomia

Créixer, fer les coses ells sols; superar la contradicció entre la necessitat de progrés i la por de la novetat i el canvi.

Aspectes organitzatius

  • Espais on puguin fer activitats lliurement (l'organització en racons, per exemple, ho afavoreix) i llibertat d'acció i de moviment.
  • Espais sense barreres arquitectòniques i amb materials accessibles.
  • Espais que es puguin inventar.

Necessitats de moviment

Poder-se desplaçar en horitzontal, arrossegar-se i gatejar, posar-se dret, caminar d'una manera independent, poder córrer, enfilar-se, amagar-se, pujar, baixar, arrossegar i traslladar objectes, i exercitar constantment aquests aprenentatges. Com més petits són els infants, més canvien d'activitat cada poc temps i més es mouen.

Aspectes organitzatius

  • Espais amplis, lliures d'objectes, que estimulin el moviment, amb mobiliari i equipament específics (rampes, trepadors, màrfegues, etc.).
  • Es poden utilitzar els grans espais de manera rotatòria entre els diferents grups al llarg de la jornada i sortir sempre que es pugui a fora.
  • Dins l'aula hi ha d'haver prou espai per bellugar-se (per tant, poques cadires!) i una organització i un disseny adequats de l'espai, els equipaments i els materials, i facilitar l'accés als materials.
  • Suprimir mobles i objectes que no siguin realment funcionals (de vegades es poden anar traient i posant diferents materials); fer polivalents certs mobles o racons (per exemple: un banc bagul del racó de biblioteca, on alhora guardem les disfresses).

Necessitats d'activitat

De joc, que és el que ens permet conèixer, pensar, tenir habilitats mentals i manuals, etc.

Aspectes organitzatius

  • Espais i materials de joc apropiats i variats.

Necessitats de socialització

Necessitat de convivència, de relació amb altres persones, adults i infants, sobretot de la seva edat. Necessiten saber com es fa i com es resolen les dificultats que hi apareixen.

Aspectes organitzatius

  • Espais on es pugui trobar amb els altres i espais on es pugui estar sol (els nens busquen i creen aquests espais – cabanes, sota una taula–, i nosaltres els podem afavorir); cal combinar espais individuals i espais de grup, espais per aïllar-se i espais per compartir.

Necessitats de descobriment, exploració i coneixement

Els infants necessiten explorar, descobrir, conèixer el món i a ells mateixos. Sentent curiositat per tot.

Aspectes organitzatius

  • Entorns que ho permetin, amb plantes, animals, objectes variats, materials naturals.
  • Espais per al joc simbòlic (caseta, botiga, disfresses, garatge...).

Ratio

L'article 12.1 del Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres a Catalunya, estableix pel que fa al nombre màxim d'infants per grup el següent: 0-1 anys: 8 infants/educador; d'1 a 2 anys: 13 infants; i de 2 a 3 anys: 20 infants. I el Reial decret 132/2010 (segon cicle, Espanya): de 3 a 6 anys: 25 infants per educador. Proposta mínim actuals i futurs per escola bressol Catalunya 2004: 6, 8, 15 infants i unitats que agrupin de 0 a 3 anys: 12 infants/educador.

Característiques dels espais i instal·lacions dels centres d'educació infantil de primer cicle (escoles bressol i llar d'infants) segons el Decret 282/2006

Espais

  • Sales: Com a mínim 3, una per a cada tram d'edat (n'hi poden haver només 2 si un mateix titular té més d'una llar d'infants en el mateix municipi, amb un mínim de 30 m2 per aula i amb un mínim de 2 m2/infant).
  • Sales per a infants de 2 anys: Han de tenir un servei que sigui visible i directament accessible des de la sala i que disposi, com a mínim, de 2 lavabos i 2 inodors.
  • Sales per a menors de 2 anys: Han de tenir àrees diferenciades per facilitar la higiene i el descans dels infants.
  • Sala d'usos múltiples: 1, d'un mínim de 75 m2, amb superfície mínima de 2 m2 per cada infant en utilització simultània.
  • Sala de preparació d'aliments o cuina: Diferenciada i suficient.
  • Pati d'esbarjo a l'aire lliure: 1, d'un mínim de 75 m2, amb superfície mínima de 2 m2 per cada infant en utilització simultània.
  • Despatx: Diferenciat, amb mínim de 10 m2 per a les tasques d'administració i per a les de coordinació docent. A les llars d'infants de 7 unitats o més hi ha d'haver 2 espais diferenciats.
  • Cambra higiènica del personal que atén els infants: Ha de disposar, com a mínim, d'un lavabo, un inodor i una dutxa, ha d'estar separada i ha de ser independent dels espais i serveis utilitzats pels infants.

Característiques dels espais dels centres d'educació infantil de segon cicle (parvularis) segons el RD 132/2010

Espais

  • Aules: Com a mínim 3 aules, de superfície adequada, amb un mínim de 2 m2 per infant.
  • Sala polivalent: 1, de 30 m2.
  • Pati de jocs: 1, d'un mínim de 150 m2 per cada 6 unitats o fracció, amb superfície adequada al nombre de llocs escolars autoritzats, d'ús exclusiu del centre i amb un horari d'utilització diferenciat en cas que s'escolaritzin alumnes d'altres etapes educatives.

Instal·lacions mínimes comunes que han de tenir tots els centres d'educació infantil de segon cicle i primària, segons RD 132/2010

Espais

De reunions (AMPA), de suport (per impartir els suports a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu), lavabos i serveis higiènico-sanitaris, despatxos (de direcció i d'activitats de coordinació i orientació), secretaria (espai per a l'administració) i sala de professors.

Aula de 0 a 1 anys (organització i distribució)

Ha d'haver-hi un espai per explorar l'entorn amb matales, un altre per gatejar i desplaçar-se, 1 o més miralls, espai per al descans i un espai per satisfer les necessitats d'alimentació (primer a la falda de l'educador, i després en cadiretes i taula).

Aula d'1 a 3 anys

Afavorir l'autonomia dels infants i el desenvolupament dels llenguatges, a més de l'espai o àrea de descans. Racons: de catifa o matales: de joc simbòlic; de manipulació i exploració; moviment i desplaçament; reagrupament o rotllana. Altres racons: música, pissarra, biblioteca....

L'espai i la seva distribució

Condicions

  1. Generalment espais determinats però flexibles.
  2. Per als infants, l'espai no té la mateixa ubicació que per a una persona adulta.
  3. Les condicions ambientals han de ser les adequades.
  4. L'espai ha de respondre a les funcions per a les quals està destinat: jugar, descansar, realitzar activitats plàstiques...

Actuacions dels educadors

  1. Crear espais: obtenir el màxim del que disposem.
  2. Interpretar-lo des de la seva dimensió.
  3. Procurar que estigui airejat, ventilat, assolellat i amb la temperatura adequada.
  4. Preparar-lo perquè això sigui possible.

Espais interiors

Entrada i espais de circulació, espai comú central, sala d'usos múltiples, espai de gestió, zona de serveis o magatzem, vestidors i lavabos del personal, zona de cuina, serveis per als infants i sales de canvi, dormitoris, aula grup o sala de joc o estança bàsica.

Espais exteriors

  1. En escoles infantils és adequat tenir espais exteriors amplis (entre 400 i 600 m2), amb accés directe des de les aules.
  2. Espais dissenyats per afavorir l'autonomia del nen, i materials i equipaments han de ser resistents, segurs, homologats, nets i ben conservats, fàcils de mantenir (tant si són naturals com reciclats).
  3. Una adequada organització afavoreix el joc lliure i variat, la creativitat, el sentir-se lliure, i també el fet de poder integrar espais naturals com a espais de joc. Cal que tinguin zones més estructurades i d'altres més lliures, amb distribució que combini fer activitats més mogudes i activitats de descans i relaxació, amb zones de sol i ombra, que reuneixin condicions de seguretat i higiene adequades.
  4. Terra: cal que hi hagi superfícies toves i dures en diferents plans, nivells i relleus, amb variants de sòl (terra, gespa...) i un predomini dels terres tous.

Entradas relacionadas: