Organització de l'empresa: Estructura, funcions i objectius

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,09 KB

ORGANITZACIÓ DE L’EMPRESA

Organitzar: consisteix en combinar eficaçment un conjunt d'elements per assolir un fi concret. Facilita la direcció i el bon funcionament de l’empresa.

Hi ha 4 coses que tota empresa ha de complir:

  • RR.HH, han de participar en l’assoliment dels seus objectius.
  • S'han de definir els distints conjunts de persones que estan sotmeses a una autoritat.
  • Hi ha d'haver una cadena jeràrquica.
  • S'han de definir les activitats que ha de fer cada persona per poder demanar a aquella persona una responsabilitat.

ORGANITZACIÓ FORMAL

Formada per tots els elements de l’empresa que cooperen entre si per assolir uns objectius de manera més eficient. Principals problemes: falta de comunicació, d'organització, excessos de burocràcia, manca de definició de tasques i responsabilitats…

  • Objectius: definició de tasques i responsabilitats, definició de l’autoritat, facilitar el flux de comunicacions i informacions, eliminar conflictes entre departaments.
  • Departaments:
    • Per funcions (un per a cada funció)
    • Per clients (tipus de clients com hipermercats, botigues...)
    • Procés de producció (fusteria, pintura, xapa...)
    • Per productes (mobles de cuina, de jardí...)
    • Per zones geogràfiques (Mallorca, Madrid...)

ORGANIGRAMES

Document que representa gràficament com està estructurada l’empresa. Es representa en línies (autoritats) i caselles (departaments, seccions). Hi ha 2 tipus: Vertical (piràmide) i horitzontal (d'un costat a un altre).

TIPUS D’ESTRUCTURES ORGANITZATIVES

  1. Lineal: molt jerarquitzada, cada persona dirigida per un sol cap, aplicable a empreses amb pocs treballadors. Comunicacions lentes i caps han de resoldre problemes diversos. Cada treballador depèn d'un sol cap i hi ha una presa de decisions ràpida.
  2. Funcional: estructura que s'aplica a un grup concret de treballadors en una empresa. Sorgeixen conflictes entre els empleats, ja que tenen ordres diferents de persones. El personal depèn d'un especialista.
  3. Lineal i staff: estructura mixta de la lineal i la funcional. El staff és personal especialitzat que assessora l’empresa (advocats, economistes...). Elevat cost del staff i presa de decisions lenta. Sempre assessorament baix especialistes i cada persona rep ordres d'un sol cap.
  4. Matricial: combinació de estructura funcional i els tipus de departaments. Emprada en grans empreses que fabriquen més d'un producte, existeix una doble autoritat, els treballadors reben ordres de diferents caps i és una estructura flexible (varia segons les necessitats de l’empresa).

ORGANITZACIÓ INFORMAL

Totes les relacions personals i socials no dissenyades per la direcció de l’empresa. És important que la direcció conegui l’existència d’aquest tipus de relacions, ja que les pot aprofitar per afavorir el bon clima de l’empresa, la coordinació i la confiança.

NECESSITATS DE L'EMPRESA

Necessitats:

  • Les empreses produeixen béns i serveis i la gent paga per ells.
  • Les empreses són necessàries per subministrar determinats béns i serveis (el seu objectiu és servir als altres).

CONCEPTE

És un conjunt de factors (humans, materials, financers…) organitzats i coordinats per la direcció, orientats a aconseguir una sèrie d’objectius actuant sota unes condicions de risc.

FUNCIONS

  • Funció de compres: comprar matèries primeres i productes acabats.
  • Funció de producció: empresa que fabrica el seu producte.
  • Funció comercial: vendre el producte (catàlegs, internet).
  • Funció de recursos humans: gestionar el personal.
  • Funció financera: administrar els recursos disponibles.
  • Funció d'investigació: desenvolupament.

OBJECTIUS

El principal és obtenir un benefici, augmentar la qualitat dels productes i conquerir nous mercats. Les empreses privades tenen com a objectiu principal aconseguir un benefici a través d'un projecte empresarial. L'activitat empresarial ofereix béns i serveis, crea llocs de treball, però alhora contamina i és una explotació laboral.

EMPRESARI

L’empresari té unes característiques: dedicació, responsabilitat, creativitat, innovació i voluntat. És aquell professional que és capaç de controlar, organitzar, decidir i planificar els béns i serveis.

En una empresa petita, el propietari i l'empresari són la mateixa persona, però en una més gran, són diferents.

CLASSES

  1. Per la seva activitat (primària, secundària, terciària)
  2. Segons les dimensions (número de treballadors: petita - fins a 50 treballadors, mitjana - de 50 a 250 treballadors, gran - més de 250 treballadors)
  3. Segons la naturalesa jurídica, empresari individual o societat (personalista - civil i pública - o capitalista (Societat Anònima, Societat Limitada o Societat Laboral)
  4. Per propietat de capital (empresa pública, privada o mixta)
  5. Segons l'àmbit on actua (empresa local, provincial, regional, nacional o multinacional)

ACTIVITAT EMPRESARIAL

Format per un conjunt de consumidors que demanden un producte de característiques semblants.

  • Segment de mercat: quan un productor selecciona el seu consumidor (per edat, cultura...)
  • Grandària de mercat i quota: és la suma de les unitats venudes per les empreses que operen en el mercat. La quota és la divisió del nombre de vendes dividit per la grandària de mercat per 100.

CREACIÓ D’EMPRESA

Necessitats principals per obrir un negoci: tenir dobles i experiència en el sector.

  • Pla d’empresa:
    • Tenir una idea concreta
    • Identificar promotors o socis d’empresa
    • Triar la forma jurídica
    • Analitzar el mercat
    • Localització de l’empresa
    • Tipus de producte o servei ofert
    • Proveïdors
    • RR.HH.
    • Pla de màrqueting
    • Inversió i finançament
    • Calendari de posada en marxa

Entradas relacionadas: