Operazio zehatzak
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 5,9 KB
1. 6-12 urtera arteko haurren psikologia ebolutibo eta eboluzio-garapenaren oinarrizko ezaugarriak
1.1 Ikuspegi orokorra:
- Garapen prozesua: jaio eta hil arte izaten dugun aldaketa biologiko eta psikologikoak dira.
- Aprendizaia: gure ingurunean ematen diren elementuen barneraketa da. Dakigunari zerbait berria gehitzea.
- Heltzea: Hazkuntzarekin lotura zuzena du, pertsonen eboluzioaren aspektu biologiko eta fisikoekin.
1.2 Ikaslearen garapen ebolutiboaren ezaugarriak:
- Etapan zehar haurra autonomia irabaziz doa (bereziki lengoaian)
- Ikasleen artean ematen diren harremanak aprendizaian garrantzia dute:
- beraien bidez ikuspuntu ezberdinak konpartitzen direlako.
- honek eragiten du adostasunera iristea
- guztiak garrantzia handia APRENDIZAI prozesuan.
1.3 Garapenean eragiten duten faktoreak:
- Kanpoko eragileak: elikadura, gizartean dauden ohiturak, familia, gaitasun bat behin eta berriro lantzeak zehaztasuna lortzen du, imitazio bitarteko ikaskuntza.
- Barneko eragileak: karga hereditarioak, sistema nerbiosoaren heltzeak eta jaiotzetiko gaitasunek eragiten dute.
- Motibazioa
2. 6/12 urte bitarteko haurren alderdi kognitiboak, motoreak, afektiboak eta sozialak
2.1 Alderdi kognitiboak:
- LHko etapan lorpen handiak ematen dira.
Eremu kognitiboa
-
operazio konkretuen garaian garatzen da.
- Operazioa: objektu bat hartu, bilatu, antolatu eta sailaktzeko ekintza.
- Konkretua: objektuak aurez aurre aurkitu behar dira.
- Abstrakziorako gaitasuna handituz doa.
- Piaget: operazio konkretuen garaia zehazten du. Bi taldetan banatuak: operazio logikoak eta infrologikoak
Operazio logikoak: Objektuen aniztasuna hartzen du kontutan. 3 fase
1. Kontserbazioa: bi objektu berdin eman, bat desegin eta galdetu ea kuantitatiboki biak berdinak diren
2. Sailkapena: Berdinen eta desberdinen arabera taldekatzea
3. Seriazioak: Ordenak4
Operazio infralogikoak: objektuen osaketa hartzen da kontutan. 3 Fase
1. Neurketa: dorre bat eraiki beste baten altuerakoa
2. Espazioa
3. Denbora eta abiadura
- Azterketa zikloka:
1.Go zikloan: pentsamendu intuitiboa eta zehatza (zaila da zerbait ikustea aurrean ez badago)
2.Go zikloan: Sintesi eta analisi ariketak
3.Go zikloan: Operazio logiko-zehatzak finkatzen dira
2.2 Alderdi motoreak:
- Aldaketa esanguratsurik ez da ematen etapa honetan. Aldaketak bakarrik mugimenduan gertatzen dira.
-
Motrizitate lodia erabat garatua, fina oraindik ez.
- Segmentazioa (gorputzeko atalak koordinatzeko gaitasuna) eta koordinazioa: 7/8 urte izan arte ez da garatzen.
- Gaitasun eta trebezi jarduerak, besteekin izan beharreko harremanetan lagungarriak izaten dira.
- Azterketa zikloka:
1.Go zikloa: gorputz eskemaren ezagutza eta gorputz segmentuen arteko independentzia. Lateralitatea berretsi. Denbora eta espazioa bere gorputzaren arabera antolatzen ditu.
2.Go zikloa: Gorputzeko zati ezberdinen arteko garapen pertsonala. 9 urterekin mugimendu zehatzagoak. Motrizitatean aurrerapenak.
3.Go zikloa: garapen motorea sendotu egiten da nerabezarorako prest
2.3 Alderdi afektiboak eta sozialak:
- 6/12 urte bitartean ikur nabarienak: gurasoak, irakaslea, anai-arrebak, adiskideak izaten dira.
- 10 urterekin haurra errealitatez jabatzen hasiko da. Horregatik babesa eta segurtasuna transmititu beharko zaio.
- Harreman sozialak:
- Bizitzako lehen urteetan harremanak gertukoekin, gero zirkulua zabaldu egiten da.
- Haurren garapen soziala: eskolak eta familiak bat egin behar dute baloreak indartuz eta balore beria sortuz.
- Azterketa zikloka:
1go zikloa: berezikeria eta desoreka emozionala nagusi. Hala ere, bestearen lekuan jartzen hasten da.
2.Go zikloa: Lankidetza eta parte hartzearekiko interesa. Besteen ikuspuntua onartu. Autonomia gehiago
3. Go zikloa: nerabezaroaren ohikoak diren sentimenduak ageri dira. Talde mistoak
2.4 Alderdi morala:
- Oinarri moral propioak eraikitzen dituzte.
- Gizarteko arau eta baloreak ulertzen hasten dira.
- LHko etapan, ikaskideekiko errespetua eta justicia erakusten dute.
3. Hezkuntza eta irakatsi eta ikasteko prozesuaren garapenean duten eragina
3.1 Alderdi kognitiboak: Pentsamenduaren ezaugarriak ezagutzeko honako alderdiak baloratuko dira:
- Garapen maila ikusteko, hasierako ebaluazioa.
- Irakasleak ikasleak behartzera behartuko ditu.
- Ikasleak huts eginez gero, ereduak eman zuzendu ahal izateko.
- Bere burua ezagutzen eta ikasten erakutsi behar zaio.
- Piageten usteak aintzat hartu.
- Vigotskyren ustea “aprendizaia garapenaren motorea da” aintzat hartu.
- Etapako psikpedagogia ezagutu.
3.2 Alderdi motoreak:
- LHko etapana baldintza konkretu batzuk betetzen ez dituzten ikasleei, laguntza eskeini.
- Trebetasun motoreetan zailtasunak dituztenei, laguntza eskeini behar zaie eta bazterketa ekidin egin behar da.
3.3 Alderdi afektibo eta sozialak:
- Irakaslearen izakera: eragin zuzena ikasleariaren garapen afektiboan (integrazioa eta konfindatza bultzatu)
- LHn ebaluazioa: eskola eta familia elkarlanean. Ebaluazioa geldiune bat bezala ulertu behar da ikasleen egoera zein den ikusteko eta baita ikasleen jarrerak nolakoak diren ikusteko eta hortik ondoriak ateratzeko.
4. Azken gogoetak
- Piaget:
- Garai horretako ezaugarrien deskribapen orokorra egiten du.
- Eduki konkretuei arretarik ez die jartzen.
- Ezagutza norberak banaka garatzen duen zerbait da.
- Vigotsky: ezagutza abiapuntu soziala da.