Observació joc heurístic
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,72 KB
la normativa LOE
Continuen organitzant-se en tres àrees relacionades amb els tres àmbits. 3
Arees: descoberta d’un mateix/ descoberta de l’entorn/ comunicación i
Llenguatge. 3 àmbits: àmbit motor ipsicomotor/ àmbit socio-afectiu/ àmbit
Cognitiu.
Psicmotricitat:
Fou Dupré iiformulà
Per primera vegada el terme “psicomotricitat. El paral·lelisme existent entre
El desenvolupament motor i el desenvolupament intel·lectual. GLOBALITAT à FIL CONDUCTOR.
Wallon és considerat com el pioner de la psicomotricitat, entesa
Com a camp científic. Considera “allò corporal”, com la base de l’afectivitat,
El to muscular és la base del moviment. Els aspectes motrius i emocionals són
L’expressió d’una unitat funcional. L’evolució motriu està íntimament
Relacionada amb el descobriment de les coses, de l’espai i del món exterior.
Freud: importancia del cos. Ajuriaguerra:
el diàleg tònic mare-fill com a base de la comunicación.
Piaget:
mostra la relació que hi ha
Entre l’activitat motriu i el desenvolupament intel·lectual, l’activitat
Corporal l’infant construeix i elabora els esquemes de pensament: esquemes
D’acció i esquemes de representació.
LÍNIES D’INTERVENCIÓ PSICOMOTRIU:
Ballesteros distingeix dues línies diferents: 1. Tendència normativa o instrumental: Picq i Vayer, Le Boulch, Defontaine, Rossel // són dualistes entenen al nen com un conjunt format per diferents Arees i el divideixen en departaments. Educació en funció de les necessitats de L’infant. L’actitud de l’educador es directiva no té en conte el desig de l’infant. Es treballa de manera analítica i parcelada. 2. Línia dinámica o relacional: A. Lapierre i B. Aucouturier. L’objectiu es Afavorir la comunicació creativitat i pensament operatori. Actitud de L’educador es de disponibilitat, permissiva, empatía tònica i observació. Parteix de la vivència , experimentació. Més tard apareix 3. Tendencia mixta. Activitat dirigida pero amb llibertat de moviment. Cos com a Instrument del medi. Objectiu Desenvolupament integral de l’infant mitjançant l’acció corporal. Actitud Educador es semi-directiva
TEMA 3.
La sala de psicomotricitat:
els permet
Posar en joc la seva globalitat. Permet a l’infant el joc sensoriomotor, joc
Simbòlic, la representació. Per això l’adult crea un espai ple d’estímuls que
Permeti a l’infant viure una situació de joc. Es realitza i passa a la sala de
Psicomotricitat, va adquirint el coneixement, domini i acceptació del propi
Cos. Cada infant pot crear un itinerari original que sorgeix dels seus propis
Desitjos i competències. La sala ha de ser lloc de plaer.
Estructura de la sessió de psicomotricitat:
ha de tenir en compte un corregut
Espai-temporal.
A)fase d’acollida:
els
Nens/es es descalcen , s’asseuen. Es passa a l’acollida. Recorden les normes de
La sala.
B)fase activitat motriu i joc: Centrada en el cos:
constitueix l’espai central i referent de la sala. Els
Nens/es comencen una activitat motriu bastant impulsiva que es manifesta amb
Accions motrius. Van als diferents racons que s’han preparat.
C) fase de representació – reflexió:
al
Final de la sessió es proposem una activitat de representació. Fase de gran
Importància per interioritzar els conceptes viscuts, exerciten la memòria,
Representació i la conceptualització. Els infants parlen, ll. Verbal es
Transforma en instrument de representació relacional, expressen altres
Activitats expressives simbòliqües: dibuixen, pinten...
D) fase de comiat:
moment de
Deixar la sala i d’acomiadar-se per a marcar el final de sessió.
Paper de l’educador:
és fonamental per al desenvolupament de les sessions de psicomotricitat.
Símbol de llei:
donar unes normes breus
I clares. L’ambient ha de ser permissiu i no culpabilitzador.
Seguretat física i afectiva:
donar seguretat i confiança al nen/a a traves
De nosaltres. El que afavoreix es l’organització dels espais, col·locació dels
Materials, seguretat física i diferents moments de la sessió..
Relació asimètrica o company simbòlic:
la
Seva funció és acompanyar, el seu paper d’adult està fora del joc del nen/a.
Empatia tònica:
capacitat d’escoltai
D’espera i de posar-se en el lloc del nen/a. Implica aprendre a fer una lectura
Tònica del cos de l’infant i observar la seva expressivitat psicomotriu. Ens
Porta a l’acceptació de les diferències.
Disponibilitat:
te a veure amb la maner d’estar i que es dona a nivell intel·lectual,
Afectiu i corporal. Ha de facilitar que el nen/a se senti acollit, respectat i
Reconegut.
Març de treball contenidor:
ha de englobar i acollir les diferents
Propostes que sorgeixin.
L’observació de l’infant:
és el principal mètode per la recollida de dades. Ofereix una visió global
De moment en que es troba i de l’evolució, l’observació és el principal recurs
Que tenim per fer el seguiment i l’avaluació . L’observació dels paràmetres
Psicomotors: s’indiquen els paràmetres d’expressivitat motriu de l’infant.
1. La relació amb els objectes i amb el Material:
te preferència per algun material/ com l’utilitza/ finalitat/
Quin significat dona/ varietat/ comparteix 2.
Relació amb l’espai:
orientar-se/ passa per tots els racons/ canvia amb
Freqüència/ com ocupa l’espai/ comparteix l’espai amb els companys/ respecta.
3. Relació amb el temps:
ritme de
Treball ràpid/ ritme de les seves accins, desplaçaments i jocs és lent/ li
Costa deixar l’activitat o s’avisa per acabar/ coneix i verbalitza els coneixements
Temporals bàsics.
4. Relació amb els Altres nens/es i amb l’adult:
inicia el joc amb els altres/ canvia de
Companys/ es relaciona fàcilment/ sap demanar ajuda/ sap donar ajuda/ com
Interactua/ li costa relacionar-se amb l’adult/ reclama l’atenció.
5. Relació amb si mateix:
sap comunicar Els seus sentiments/ accions motrius predominants/ controla els desplaçaments/ Mostra agilita, coordinació/ controla la motricitat fina/ canvia de joc sovint/ Crea i inventa jocs/ segueix la iniciativa/ es centra en la relaxació.