Objectius, continguts i competencies currículum infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,42 KB

Nivells de planificació en la intervenció Educativa

La intervenció en l’àmbit formal s’organitza En tres nivells de concreció:

-1r nivell de concreció: el currículum.

-2n nivell de concreció: la Proposta didàctica.

-3r nivell de concreció: la Programació.

La intervenció en l’àmbit no formal es Desplega en els nivells següents:

-Plans. Defineixen les grans línies D’actuació.

-Programes. Concreten els objectius Del pla en una realitat determinada i per a un temps precís.

-Projectes. Es corresponen amb una Intervenció que concreta les intencions del programa.

El currículum

És el primer element de la planificació Educativa dins l’àmbit formal. Conté les línies generals per on ha de Transcórrer la pràctica educativa.

Per tant, el podem definir com un pla educatiu Organitzat per assolir unes metes educatives.

Depèn de la perspectiva, dona peu a diferents Interpretacions:

-Alumnat: conjunt d’assignatures i Activitats que s’han de cursar per aconseguir una titulació o assolir uns Objectius determinats.

-Docent: es considera com la base de La seva intervenció professional.

-Administració educativa: sèrie de Disposicions, recollides en un document escrit, necessàries per aconseguir una Titulació determinada.

Tipus de currículum

-
Currículum obert i tancat (afecta Al centre educatiu)

-

Currículum obert

Disposa de certa Flexibilitat i permet modelar la concreció final.

-Currículum tancat: les Possibilitats d’innovació i de concreció de nous continguts són nul·les.

-Currículum explícit i currículum Ocult (afecta als alumnes)

-Currículum explícit: prové dels Ensenyaments previstos en el currículum i desenvolupats per les programacions.

-Currículum ocult: conté els Aprenentatges que es produeixen sense ser planificats de manera intencionada, Aquells que són apresos a causa de la interacció amb els docents i altres Companys.

-Currículum formal i currículum Real

-Currículum formal: està per escrit I coincideix amb el currículum explícit.

-Currículum real: el que realment S’acaba portant a la pràctica a l’aula.

-El currículum formal mai acaba de Ser el currículum real, ja que el currículum ocult incorpora continguts Importants que no arriben a determinar-se com a metes educatives.

Les lleis educatives i el currículum

El currículum i els seus components: El currículum és el conjunt d’objectius, competències bàsiques, Continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de cada ensenyament reglat.

La base d’aquest currículum son les lleis D’educació. (Ministeri d’Educació) LOMCE

En el cas de Catalunya, té la seva pròpia llei D’educació. (Departament d’Ensenyament) LEC


Objectius:


Conjunt De capacitats, els èxits, les metes o les finalitats que es pretén aconseguir i Que guien el procés educatiu.

Es poden referir a diversos tipus de capacitats Humanes:

-Motrius: manipular, Experimentar...

-Cognitives: raonar, relacionar, Comprendre...

-Emocionals: valorar, gaudir, tenir En consideració...

-Socials: participar, dialogar, Compartir...

Els objectius també han de precisar, amb cert Detall, en quin grau s’han d’adquirir.

Les competències bàsiques (no dels 0-6 anys)

Conjunt de coneixements, habilitats i actituds Que es consideren imprescindibles perquè una

persona assoleixi el seu desenvolupament Personal, escolar i social.

Aquestes s’expliciten en els ensenyaments Mínims de les etapes que constitueixen l’educació

bàsica i obligatòria i s’agrupen en vuit Competències:

-Comunicació lingüística.

-Matemàtica.

-Coneixement i la interacció amb el Món físic.

-Informàtica.

-Social i ciutadana.

-Cultural i artística.

-Aprendre a aprendre.

-Autonomia i iniciativa personal.

Aquestes competències permeten senyalar Aquells aprenentatges que es consideren imprescindibles.

Els continguts

Conjunt de coneixements que l’alumnat ha de Treballar per desenvolupar les capacitats que es proposen en els objectius de Cada etapa o cicle. Les capacitats que els objectius i les competències Bàsiques volen desenvolupar han d’estar estrictament lligades amb els Continguts concrets que s’utilitzaran per aquesta finalitat.

Tipus de continguts:


- Procediments.

- Fets, conceptes i Sistemes conceptuals.

- Actituds, valors I normes.

NO CONFONDRE OBJECTIUS AMB CONTINGUTS. ELS PRIMERS ENUNCIEN UNA FINALITAT, MENTRE QUE ELS SEGONS SÓN INSTRUMENTS PER ACONSEGUIR-LA

Els mètodes pedagògics

Conjunt de processos, instruments, tècniques, I estratègies que utilitzarà l’educadora per assolir els objectius pedagògics i Les competències bàsiques.

Estratègies metodològiques: normes i decisions Que organitzen l’acció didàctica i faciliten els mètodes d’aprenentatge.

OBJECTIUS → CONTINGUTS → MÈTODES


Entradas relacionadas: