Normes de Qualitat i Certificacions: ISO 9000 i AENOR

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,39 KB

Què és una norma?

Un document no obligatori que serveix de referència per a la fabricació de productes o realització de serveis.

Què és una certificació?

Són reconeixements que es donen a les empreses que fabriquen productes que satisfan una sèrie de característiques de qualitat prèviament establertes.

Què signifiquen les sigles AENOR?

Asociación Española de Normalización y Certificación (Associació Espanyola de Normalització i Certificació).

Què signifiquen les sigles UNE?

Una Norma Española (Una Norma Espanyola).

Què és un organisme de control?

Són les entitats encarregades de dictar les normes i vetllar pel seu compliment.

Què s'entén per sistema de qualitat?

Conjunt de propietats d'un producte o d'un servei que el fan òptim per satisfer les necessitats dels consumidors amb el màxim de qualitat possible.

Quins avantatges té la normalització a nivell internacional?

Facilita l'exportació i la importació.

Tres productes amb l'etiqueta AENOR:

  • Extintors
  • Rentadores
  • Assecadores

Tres productes amb l'etiqueta CE:

  • Mòbils
  • Càmeres de fotos
  • MP3

Concepte de qualitat

Conjunt de propietats d'un producte o d'un servei que el fan òptim per satisfer les necessitats dels consumidors o usuaris. Els primers a implementar la qualitat van ser els japonesos per ser competitius amb els EUA.

Certificacions de qualitat

Són reconeixements que es donen a les empreses que fabriquen productes que satisfan una sèrie de característiques de qualitat prèviament establertes.

Què es pot certificar?

  • Sistema de treball (segons registre d'empresa certificada)
  • Producte
  • Persones

Per fer anàlisis es fan servir les eines:

  • Estadístiques (càlculs i representacions gràfiques)
  • Gràfiques (histogrames, de sector, de punts, de barres)

Brainstorming: Tempesta d'idees.

Cercles de qualitat = Grups de millora.

Recursos Humans

Funcions

  • Motivació dels treballadors
  • Formació dels treballadors

Motivació

  • Amb incentius econòmics (pagues extres, comissions, pagues de beneficis)
  • Amb dies de festa
  • Amb reduccions de jornada
  • Amb regals, viatges...

Formació dels treballadors

Informació sobre:

  • Seguretat
  • Informàtica
  • Idiomes
  • Les feines dels llocs de treball en concret
  • Actualització de coneixements
  • El funcionament general de l'empresa

Normes UNE-EN-ISO 9000

ISO: International Standard Organization (Organització Internacional per a l'Estandardització), es crea l'any 1947, el 1987 creen les normes ISO 9000 d'aplicació internacional, el 1994 s'unifiquen totes les normes (a Espanya UNE, a Europa EN i la resta ISO).

  • ISO 9000: Criteris d'utilització de les normes
  • ISO 9001: Disseny, producció i servei postvenda
  • ISO 9002: Producció i servei postvenda
  • ISO 9003: Qualitat a la inspecció
  • ISO 9004: Gestió i millora de la qualitat

Aspectes que reflexa la ISO 9001

  • Direcció
  • Sistema de qualitat
  • Contractes
  • Disseny
  • Recepció i compres
  • Procés de producció
  • Equips d'inspecció, medició i assajos
  • Control de processos i productes no conformes (defectes)
  • Manipulació, emmagatzematge, conservació i lliurament
  • Auditories
  • Formació
  • Eines estadístiques per a l'assegurament de la qualitat
  • Servei postvenda

Documents que reflexen el sistema de qualitat

  • Manual de qualitat: document intern de l'empresa on es reflecteixen totes les característiques del seu sistema de qualitat i que serveix de referència per a tot el personal de l'empresa.
  • Manuals de procediment: document intern de l'empresa que indica detalladament tots els procediments a seguir en la fabricació d'un producte o realització d'un servei.

Característiques dels manuals de qualitat

  • Que no sigui extern
  • Que tingui una redacció clara
  • Que ha de reflectir la realitat de l'empresa
  • Que s'ha de revisar contínuament

Continguts dels manuals de procediment

  • Descripció detallada dels materials (amb què es fa)
  • Recursos humans que participen en el procés (qui participa)
  • Fluxograma del procés (com es fa)
  • Controls a realitzar
  • Alternatives a fer en cas de no conformitats (defectes)

Tipus d'auditories

  • Internes: Es poden fer des de dins de l'empresa. Les fan treballadors preparats per auditar. Tot el personal de l'empresa ha d'estar informat de l'auditoria. S'ha de fer un informe dels resultats de la inspecció concretant si hi ha desviacions i/o no conformitats. No s'obté cap certificat.
  • Externes: Es fan amb auditors externs a l'empresa contractats especialment perquè inspeccionin tot el sistema de qualitat. Tot el personal de l'empresa ha d'estar informat de l'auditoria. L'empresa auditora fa un informe amb les desviacions i/o no conformitats i si l'informe és positiu s'obté un certificat de qualitat.

Entradas relacionadas: