Nietzsche: Filòsof del Martell i la Transformació dels Valors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,95 KB
Nietzsche (1844-1900) és un filòsof que sospita de les ideologies comunistes (marxisme, socialisme i sindicalisme) i del progrés científic. Contrari a l'imperialisme colonial, el capitalisme industrial, el nacionalisme i els moviments socials, Nietzsche qüestiona les bases morals i busca una transformació dels valors.
El Naixement de la Tragèdia
El 1872, Nietzsche interpreta la tragèdia grega com una expressió original sobre la creació i la gràcia. Associa l'origen de la tragèdia amb Dionís, déu del vi i la desfrenada, i l'associa a Apol·lo, déu de l'harmonia i l'equilibri. Aquesta dualitat entre l'esperit dionisíac i l'esperit apol·línic representa els valors de la vida, la passió i la raó.
El Món de l'Art
En el món de l'art, les dues forces troben manifestació. La pintura i l'escriptura representen l'art apol·línic, que busca la racionalitat i la individualització. La música, en canvi, és l'art dionisíac, on preval l'irracional i l'obscur. Nietzsche reconeix la capacitat de reconèixer aquestes dues grans dimensions com a geni extraordinari.
La Crítica al Pensament Occidental
Nietzsche critica el pensament occidental, que elimina l'esperit dionisíac i només coneix la realitat apol·línica. Identifica tres moments de decadència: l'aparició de la filosofia, la religió i la revolució francesa i la democràcia. Aquesta última converteix els éssers humans en animals del ramat, igualant a tots sense tenir en compte les diferències individuals.
La Voluntat de Poder i el Nihilisme
Nietzsche defensa la idea de la voluntat de poder com a valor vitalista. Creu que la vida individual i plena és el que realment importa. També critica el positivisme, que considera que només la ciència pot descriure la realitat. Nietzsche defensa el perspectivisme, que sosté que el coneixement depèn del punt de vista.
El nihilisme és una etapa de pèrdua i confusió, on la vida sembla haver perdut el seu sentit. Nietzsche proposa l'amor fati, que consisteix en desitjar augmentar la plenitud vital i acceptar la vida en tots els seus aspectes, tant els bons com els dolents.
La Genealogia de la Moral
En la seva obra "Genealogia de la Moral" (1887), Nietzsche estudia l'origen i el significat dels valors morals i les creences. Critica la moral dels senyors, que considera que els nobles són bons i superiors als vulgars i simples. També critica el cristianisme, que inverteix els valors i crea una moral d'esclaus contrària a la vida.
El Superhome i les Transformacions d'Esperit
Nietzsche parla del superhome com un ésser viu que valora la vida per sobre de tot i que viu més enllà del bé i del mal. També exposa les tres transformacions d'esperit que l'ésser humà pot experimentar: l'esperit camell, l'esperit del lleó i l'esperit infant. A través d'aquestes transformacions, l'ésser humà pot rebel·lar-se contra les creences establertes i crear nous valors.