Necessitats i Propostes d'Inserció Laboral per a Dones
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,17 KB
Necessitats d’inserció laboral
• És la necessitat més urgent i més visible per al col·lectiu.
• La necessitat de conèixer les tècniques de recerca de feina (currículum, entrevista de selecció, buscar ofertes, etc.).
Necessitats de millora de les activitats
• Cal tenir en compte aspectes personals (millorar actituds, falta de confiança, desinterès, etc.).
• La persona usuària no n’és conscient; difícilment les podrà afrontar.
Necessitats de suport continuat
• La persona ha trobat feina; sorgeix la necessitat d’un seguiment amb l’objectiu de mantenir el lloc de treball.
Necessitat de conscienciació de les empreses
• No es pot oblidar la necessitat de conscienciar les empreses sobre la importància de contractar persones d’aquest col·lectiu, a més d’informar-les de les diverses bonificacions.
4.3.3 Propostes d’intervenció
• Entrevista diagnòstica inicial.
• Disseny del pla d’acció personalitzat.
• Accions a realitzar:
- Sessions d’informació.
- Tallers pel desenvolupament d’aspectes personals.
- Tallers de recerca activa de feina.
- Acreditació de competències professionals, etc.
• Reunions d’ajuda mútua.
• Tutories individuals de seguiment.
• Tutoria de manteniment del lloc de feina.
4.3.4 Mesures de suport i recursos propis
• Contractes:
- Contracte de suport als emprenedors.
- Contracte per a treballadors en situació d’exclusió social.
- Contracte de treball indefinit per a treballadors majors de 52 anys beneficiaris del subsidi d’atur.
4.4 Dones
4.4.1 El mercat laboral
• La taxa d’ocupació de les dones és una de les més baixes de la UE (51,2%).
• Elements de discriminació laboral:
- Discriminació horitzontal: Predomini de dones en determinats sectors (feminitzats). Escassa qualificació professional i baix nivell retributiu. Ex.: comerç, administració, infermeria, serveis socials, indústries (tèxtil i alimentària).
- Discriminació vertical:
- Menys accés als càrrecs directius i feines pitjor remunerades.
- “Sostre de vidre”: Impossibilitat d’accedir a llocs de treball en què es prenen decisions.
- Precarietat laboral: Nombre més elevat de contractes temporals. Més jornades a temps parcial.
- Salari mitjà un 30% inferior al dels homes: Com a conseqüència dels factors anteriors.
- Quan són a l’atur tenen més dificultats: L’atur de llarga durada afecta més a les dones.
• Conceptes:
- Sostre de vidre: Barrera invisible que limita la carrera professional de les dones, impedeix ascendir en la jerarquia institucional.
- Terra enganxós: Factors que mantenen les dones en posicions baixes per prejudicis familiars, actituds, estereotips, estructures organitzatives, etc.
4.4.2 Empleabilitat i perfil del col·lectiu
Aspectes que condicionen la inserció i la promoció laboral:
- Nivell d’estudis: Com més alt és el nivell d’estudis, la taxa d’activitat és superior. Malgrat l’augment de dones en estudis superiors, només hi ha una presència del 15% en escoles tècniques superiors.
- Estat civil: Taxa d’home casat (66,9%) vs Taxa de dona casada (35,3%).
- Nombre de fills: Quan treballen fora de casa tenen menys fills. 1,8 vs 2,6 (no actives).
- Disponibilitat: Limitacions en l’intent de compaginar algunes activitats com: cura dels fills, menjar, neteja, compra... No poden accedir a feines de molta dedicació perquè no hi ha horaris flexibles.
- Experiència prèvia: Pot ser constant o intermitent, però dona seguretat quan torna a buscar feina.
- Edat: Afegir les dificultats de l’edat a la condició femenina.
- Procedència: Analitzarem més endavant, però és un factor que obstaculitza: dificultat per convalidar estudis, estereotips, desconeixement dels codis de relació i funcionament de la comunitat acollida, etc.
Perfils de dones amb més dificultats d’inserció
Dones amb baixa qualificació acadèmica i professional:
- Són conscients de la situació i estan disposades a treballar per un sou baix, fins i tot treballar en economia submergida. També estarien disposades a millorar la seva situació formativa, bona predisposició.
- Bona tolerància a les condicions adverses. Habilitats domèstiques que poden convertir-se en competències transversals.
Dones que volen tornar al món laboral després d’una llarga absència:
- Tenen una experiència laboral prèvia, nivell de formació mitjà, però hi ha necessitat de requalificar-se. Volen tornar a treballar, tenen menys dependència familiar. També volen ampliar els vincles socials. Cobrir aquesta satisfacció = treballar per un sou baix.
Dones que treballen en economia submergida i volen accedir a un contracte:
- No s’ha perdut el contacte amb el món laboral. Volen accedir als beneficis socials de tenir un contracte regular.
4.4.3 Necessitats del col·lectiu
- Necessitats d’orientació i informació: Escollir el sector. Fer el balanç de competències. També cal ajustar les expectatives. No estar disposades a qualsevol feina en condicions poc favorables.
- Necessitats formatives: Variades, formació bàsica o específica. Cal afegir experiència i possibilitat d’acreditar-la.
- Necessitats d’inserció laboral: Conèixer tècniques de recerca i adquirir més seguretat en l’àmbit laboral, per compte propi o aliè.
- Necessitats de tipus personal: Disposar d’una xarxa social. Disponibilitat horària i necessitat econòmica.
4.4.4 Propostes d’intervenció
Model d’itinerari. La proposta de SURT:
- De l’Associació de Dones per a la Inserció Laboral de Barcelona: entitat que té com a objectiu la integració sociolaboral de dones en situació de risc social. Basa la seva intervenció en la metodologia del treball per competències.
- Itinerari proposat:
- Acollida inicial: Recollir la demanda de la dona, informació sobre el servei en un clima de confiança.
- Orientació i acompanyament: Elaboració del seu pla de treball individual realitzant entrevistes personals i del balanç de confiança, per identificar i triar alternatives formatives i professionals d’acord amb el seu projecte vital.
- Balanç de competències: Identificar i recuperar les capacitats de la dona extretes d’aprenentatges adquirits en diferents contextos. D’aquesta manera podrem identificar un projecte professional que li faciliti l’accés al món laboral.
- Formació i qualificació professionals: En escoles d’adults, cicles formatius, accions específiques... Iniciació en noves tecnologies i professionalitzar aquelles activitats de l’economia submergida.
- Inserció sociolaboral: Accedir al mercat de treball en empreses d’inserció o gràcies a l’autoocupació.
- De manera paral·lela es van realitzant tutories de seguiment.
Aspèctes que cal treballar
- L’orientació: Autoconeixement de les dones, sovint no tenen un perfil gaire definit o expectatives laborals distants. S’intenta potenciar l’autoestima analitzant les seves potencialitats i interessos. S’aconsegueix a partir de l’apoderament o empowerment: procés de treball personal que proporciona estratègies o eines per superar la seva situació (millorar la seva empleabilitat).
- La inserció: Coneixement del mercat de treball i de les tècniques de recerca de feina. S’aconsegueix mitjançant sessions de treball (individuals o en grup) per aconseguir augmentar la seva xarxa de suport social.
4.4.5 Mesures de suport i recursos propis
- RD 1917/2008: S’aprova el programa d’inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere.
- Itineraris d’inserció sociolaboral individualitzats.
- Programa formatiu per afavorir la inserció sociolaboral per compte aliè.
- Incentius per afavorir l’inici d’una nova activitat per compte propi.
- Incentius per les empreses que contractin víctimes de violència de gènere.
- Incentius per facilitar la mobilitat geogràfica.
- Incentius per compensar diferències salarials.
- Convenis amb empreses per facilitar la seva contractació.
• Altres programes: Formació professional per a l’ocupació, plans d’ocupació, tallers d’ocupació, contractes amb incentius i programes per a dones emprenedores de suport a l’autoocupació.