Necessitats i Propostes d'Inserció Laboral per a Dones

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,17 KB

Necessitats d’inserció laboral

És la necessitat més urgent i més visible per al col·lectiu.
La necessitat de conèixer les tècniques de recerca de feina (currículum, entrevista de selecció, buscar ofertes, etc.).

Necessitats de millora de les activitats

Cal tenir en compte aspectes personals (millorar actituds, falta de confiança, desinterès, etc.).
La persona usuària no n’és conscient; difícilment les podrà afrontar.

Necessitats de suport continuat

La persona ha trobat feina; sorgeix la necessitat d’un seguiment amb l’objectiu de mantenir el lloc de treball.

Necessitat de conscienciació de les empreses

No es pot oblidar la necessitat de conscienciar les empreses sobre la importància de contractar persones d’aquest col·lectiu, a més d’informar-les de les diverses bonificacions.

4.3.3 Propostes d’intervenció

Entrevista diagnòstica inicial.
Disseny del pla d’acció personalitzat.
Accions a realitzar:
  • Sessions d’informació.
  • Tallers pel desenvolupament d’aspectes personals.
  • Tallers de recerca activa de feina.
  • Acreditació de competències professionals, etc.
Reunions d’ajuda mútua.
Tutories individuals de seguiment.
Tutoria de manteniment del lloc de feina.

4.3.4 Mesures de suport i recursos propis

Contractes:
  • Contracte de suport als emprenedors.
  • Contracte per a treballadors en situació d’exclusió social.
  • Contracte de treball indefinit per a treballadors majors de 52 anys beneficiaris del subsidi d’atur.

4.4 Dones

4.4.1 El mercat laboral

La taxa d’ocupació de les dones és una de les més baixes de la UE (51,2%).
Elements de discriminació laboral:
  • Discriminació horitzontal: Predomini de dones en determinats sectors (feminitzats). Escassa qualificació professional i baix nivell retributiu. Ex.: comerç, administració, infermeria, serveis socials, indústries (tèxtil i alimentària).
  • Discriminació vertical:
    • Menys accés als càrrecs directius i feines pitjor remunerades.
    • “Sostre de vidre”: Impossibilitat d’accedir a llocs de treball en què es prenen decisions.
  • Precarietat laboral: Nombre més elevat de contractes temporals. Més jornades a temps parcial.
  • Salari mitjà un 30% inferior al dels homes: Com a conseqüència dels factors anteriors.
  • Quan són a l’atur tenen més dificultats: L’atur de llarga durada afecta més a les dones.
Conceptes:
  • Sostre de vidre: Barrera invisible que limita la carrera professional de les dones, impedeix ascendir en la jerarquia institucional.
  • Terra enganxós: Factors que mantenen les dones en posicions baixes per prejudicis familiars, actituds, estereotips, estructures organitzatives, etc.

4.4.2 Empleabilitat i perfil del col·lectiu

Aspectes que condicionen la inserció i la promoció laboral:
  • Nivell d’estudis: Com més alt és el nivell d’estudis, la taxa d’activitat és superior. Malgrat l’augment de dones en estudis superiors, només hi ha una presència del 15% en escoles tècniques superiors.
  • Estat civil: Taxa d’home casat (66,9%) vs Taxa de dona casada (35,3%).
  • Nombre de fills: Quan treballen fora de casa tenen menys fills. 1,8 vs 2,6 (no actives).
  • Disponibilitat: Limitacions en l’intent de compaginar algunes activitats com: cura dels fills, menjar, neteja, compra... No poden accedir a feines de molta dedicació perquè no hi ha horaris flexibles.
  • Experiència prèvia: Pot ser constant o intermitent, però dona seguretat quan torna a buscar feina.
  • Edat: Afegir les dificultats de l’edat a la condició femenina.
  • Procedència: Analitzarem més endavant, però és un factor que obstaculitza: dificultat per convalidar estudis, estereotips, desconeixement dels codis de relació i funcionament de la comunitat acollida, etc.

Perfils de dones amb més dificultats d’inserció

Dones amb baixa qualificació acadèmica i professional:
  • Són conscients de la situació i estan disposades a treballar per un sou baix, fins i tot treballar en economia submergida. També estarien disposades a millorar la seva situació formativa, bona predisposició.
  • Bona tolerància a les condicions adverses. Habilitats domèstiques que poden convertir-se en competències transversals.
Dones que volen tornar al món laboral després d’una llarga absència:
  • Tenen una experiència laboral prèvia, nivell de formació mitjà, però hi ha necessitat de requalificar-se. Volen tornar a treballar, tenen menys dependència familiar. També volen ampliar els vincles socials. Cobrir aquesta satisfacció = treballar per un sou baix.
Dones que treballen en economia submergida i volen accedir a un contracte:
  • No s’ha perdut el contacte amb el món laboral. Volen accedir als beneficis socials de tenir un contracte regular.

4.4.3 Necessitats del col·lectiu

  • Necessitats d’orientació i informació: Escollir el sector. Fer el balanç de competències. També cal ajustar les expectatives. No estar disposades a qualsevol feina en condicions poc favorables.
  • Necessitats formatives: Variades, formació bàsica o específica. Cal afegir experiència i possibilitat d’acreditar-la.
  • Necessitats d’inserció laboral: Conèixer tècniques de recerca i adquirir més seguretat en l’àmbit laboral, per compte propi o aliè.
  • Necessitats de tipus personal: Disposar d’una xarxa social. Disponibilitat horària i necessitat econòmica.

4.4.4 Propostes d’intervenció

Model d’itinerari. La proposta de SURT:
  • De l’Associació de Dones per a la Inserció Laboral de Barcelona: entitat que té com a objectiu la integració sociolaboral de dones en situació de risc social. Basa la seva intervenció en la metodologia del treball per competències.
  • Itinerari proposat:
    • Acollida inicial: Recollir la demanda de la dona, informació sobre el servei en un clima de confiança.
    • Orientació i acompanyament: Elaboració del seu pla de treball individual realitzant entrevistes personals i del balanç de confiança, per identificar i triar alternatives formatives i professionals d’acord amb el seu projecte vital.
    • Balanç de competències: Identificar i recuperar les capacitats de la dona extretes d’aprenentatges adquirits en diferents contextos. D’aquesta manera podrem identificar un projecte professional que li faciliti l’accés al món laboral.
    • Formació i qualificació professionals: En escoles d’adults, cicles formatius, accions específiques... Iniciació en noves tecnologies i professionalitzar aquelles activitats de l’economia submergida.
    • Inserció sociolaboral: Accedir al mercat de treball en empreses d’inserció o gràcies a l’autoocupació.
    • De manera paral·lela es van realitzant tutories de seguiment.

Aspèctes que cal treballar

  • L’orientació: Autoconeixement de les dones, sovint no tenen un perfil gaire definit o expectatives laborals distants. S’intenta potenciar l’autoestima analitzant les seves potencialitats i interessos. S’aconsegueix a partir de l’apoderament o empowerment: procés de treball personal que proporciona estratègies o eines per superar la seva situació (millorar la seva empleabilitat).
  • La inserció: Coneixement del mercat de treball i de les tècniques de recerca de feina. S’aconsegueix mitjançant sessions de treball (individuals o en grup) per aconseguir augmentar la seva xarxa de suport social.

4.4.5 Mesures de suport i recursos propis

  • RD 1917/2008: S’aprova el programa d’inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere.
  • Itineraris d’inserció sociolaboral individualitzats.
  • Programa formatiu per afavorir la inserció sociolaboral per compte aliè.
  • Incentius per afavorir l’inici d’una nova activitat per compte propi.
  • Incentius per les empreses que contractin víctimes de violència de gènere.
  • Incentius per facilitar la mobilitat geogràfica.
  • Incentius per compensar diferències salarials.
  • Convenis amb empreses per facilitar la seva contractació.
Altres programes: Formació professional per a l’ocupació, plans d’ocupació, tallers d’ocupació, contractes amb incentius i programes per a dones emprenedores de suport a l’autoocupació.

Entradas relacionadas: