Narcís Oller: Vida, Obres i el Realisme Català
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,11 KB
Narcís Oller i la novel·la catalana
Va començar a escriure en castellà, però després es va passar al català i va participar en les tertúlies literàries de la revista de la Renaixença i va assistir als Jocs Florals l’any 1877.
Va guanyar un premi de prosa als Jocs Florals.
La seva producció literària
La seva producció literària no és gaire extensa; consta de sis obres principals:
- La papallona: Hi predominen els elements romàntics i li va atorgar un gran prestigi nacional i internacional.
- L’Escanyapobres: En què es presenta la degradació moral d'un home avar en una societat rural en vies de transformació.
- Vilaniu: Novel·la de trets romàntics que descriu les conseqüències que pot comportar la calúmnia per a una família que viu en una ciutat petita.
- La febre de l’or: Mostra la transformació de la societat barcelonina i la formació d'una nova burgesia, a partir de l'ascensió social i la degradació moral d'un personatge.
- La bogeria: Única novel·la que es pot considerar naturalista. Descriu el procés de bogeria d'un personatge des de tres punts de vista diferents.
- Pilar Prim: Última obra de Narcís Oller. Descriu la història d'una dona vídua que lluita per fer prevaler els seus sentiments per damunt de la pressió i els condicionaments de la societat en què viu. Representa una evolució respecte a les obres anteriors i un intent d'aproximar-se a les noves estratègies literàries: modernisme i novel·la simbòlica i psicològica.
Característiques de l'obra de Narcís Oller
L’ambició de l'autor és la construcció d’una novel·la total. Les dues obres que representen millor aquest esforç són Vilaniu i La febre de l’or.
- Mateixos personatges en obres diferents.
- Dos marcs espacials.
- Repetició de temes secundaris.
- Transformació social (lluites polítiques entre progressistes i conservadors, evolució de les classes socials).
- Novel·les realistes.
Moviments i conceptes literaris
Romanticisme
Té un caràcter subjectiu. Els autors d’aquest moviment tendeixen a representar la realitat de manera idealitzada: herois nacionals, paisatges, llengua, etc.
Costumisme
Comparació de passat i present; utilitza una actitud nostàlgica. Descriu ambients i paisatges a través dels quadres de costums amb els quals es retrata una realitat immediata fent servir un llenguatge popular. Hi ha costumisme urbà i rural.
Realisme
És el contrari al romanticisme; descriu objectivament la realitat que observa i el protagonista sovint s’enfronta a aquella realitat.
Naturalisme
Utilitza el positivisme. Observa científicament la realitat mitjançant el determinisme i el positivisme.
Positivisme
Diu que abans de fer una llei o fer alguna cosa, has d’observar la persona i el seu caràcter.