Musika Aroen Historia: Erromanikotik Garaikidera

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en vasco con un tamaño de 4,98 KB

Erromanikoa (VII-XII. mendeak)

a) Musika Erlijiosoa

  • Monastegietan egiten zen (monjeek).
  • Helburu didaktikoa zuen (hitz sakratuak herrikoei erakusteko).
  • Latinez idatzita.
  • Musika monodikoa (ahots bakarra).
  • A capella (musika-tresnarik gabe).
  • Kantu gregoriarra (Alfontso X.a Jakintsuaren kantigak eta laudorioak nabarmenduko dira).

b) Musika Profanoa

  • Plazaz plaza egiten zen (juglareek eta trobadoreek).
  • Helburua ondo pasatzea zen.
  • Erromantze hizkuntzan.
  • Monodikoa.
  • Instrumentuak erabiltzen ziren laguntza gisa (laudeak).
  • Gaiak: amodioa, gudak, heroiak, eta abar.
  • Musika-tresnak: danborra, sonaja, biola, laudea, oboea eta gaita.

Gotikoa (XI-XIV. mendeak)

a) Ars Antiqua (XI-XII. mendeak)

  • Musika polifonikoa, kantu gregoriarretik sortua.
  • Ahotsak: vox principalis (lehenengoa) eta organalis (bigarrena).
  • Polifoniaz sortutako obrak: organum, diskantus eta conductus.

b) Ars Nova (XIII-XIV. mendeak)

  • Musika polifonikoa ez da kantu gregoriarretik sortuko.
  • Helburua entzunaldiarekin gozatzea zen.
  • Musika profanoak indar handiagoa hartuko du.

Errenazimendua (XV-XVI. mendeak)

  • Ahozko musikatik instrumentuzko musika jaiotzen da eta independente bihurtzen da.
  • Apurka-apurka ahotsa instrumentuengatik ordezkatzen da, eta horren ondorioz dantza bultzatzen da.
  • Ahotsen artean oreka handiagoa lortuko da (lau ahots edo gehiago).
  • Musika entzunaldia gozatzea bilatzen da.
  • Maila boteretsuenen artean mezenasak agertzen dira.
  • Musika-formak: motetea, meza, bariazioak, madrigala...
  • Musika-tresnak: organoa, laudea, klabikordioa.
  • Musikariak: Antonio de Cabezón eta Palestrina.

Barrokoa (XVII-XVIII. mendeak)

  • Apaingarri eta elementu konplexuz betetako musika, oso markatua.
  • Ahots guztiek ez dute garrantzi berbera izango; izan ere, vox principalis garrantzitsuena izango da, eta honi gainerakoek laguntza harmonikoa emango diote.
  • Instrumentuzko musika guztiz garatuko da.
  • Operaren aurkezpenak aberastasunez eta dotoretasunez aurkeztuko dira.
  • Musika-formak: instrumentala (suitea, kontzertua, fuga, sonata) eta ahozkoa (opera, kantata, oratorioa).
  • Musika-tresnak: biolina, organoa, klabezina.
  • Musikagileak: Antonio Vivaldi, Johann Pachelbel, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel.

Neoklasizismoa (XVIII. mendea)

  • Musika gehiena instrumentuzkoa da.
  • Musika honetan musikagileek jakindurian oinarrituko dute haien inspirazioa.
  • Konpositoreak formarekin arduratuko dira, arau zehatz batzuk aurkitu arte.
  • Erritmoak eta melodiak erregularrak eta errazak izango dira.
  • Ahozko musika-obretan elkarrizketa ugari.
  • Operetan eta musika-formen nahasketan orkestra eta ahozko musika mantentzen dira.
  • Musika-formak: sonata, sinfonia, kontzertua, laukote klasikoa.
  • Musikagileak: Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Joseph Haydn eta Antonio Salieri.
  • Musika-tresnak: klabezina, haizezko musika-tresnak.

Erromantizismoa (XIX. mendea)

  • Espresibitate handiko formak apurtu egingo dira, eta musika-forma berri ugari agertuko dira.
  • Musika-forma txikiak nahiago izango dira.
  • Orkestrak soinu distiratsua izango du, instrumentu kopurua handitu eta haize-metalezko familiakoak gehituko direlako.
  • Instrumentuetan birtuosismoa bilatuko da.
  • Instrumentuak: pianoa eta biolina.
  • Musika-formak: Forma handiak (kontzertua, sinfonia eta opera); Forma txikiak (Lied, Vals, Balada eta Fantasia); Bi forma berri (Olerki sinfonikoa eta musika programatikoa).
  • Musikagileak: Franz Schubert, Frédéric Chopin, Franz Liszt, Richard Wagner, Johannes Brahms, Ludwig van Beethoven (bigarren aldia).

Musika Modernoa (XIX-XX. mendeak)

Nazionalismoa

  • Errusian sortzen da, aberriarekiko maitasunetik eraginda.
  • Obra hauetan konpositoreek beren herrialdeko abestiak eta dantzak islatzen dituzte (beren folklorea).
  • Obrak askatasun osoz konposatuko dira.
  • Mugimendu honen sortzaileak: Franz Liszt eta Frédéric Chopin.

Inpresionismoa

  • Frantzian sortu zen (1905).
  • Instintu eta sentsazioetan oinarritzen dute inspirazioa.
  • Obra hauek ere askatasun osoz konposatuko dira.
  • Naturatik ateratzen dituzte gai gehienak.
  • Musikagileak: Claude Debussy eta Maurice Ravel.

Musika Garaikidea (XX. mendetik aurrera)

  • XX. mendean Europako musikak aldaketa osoa jasango du.
  • Musika-mugimenduen sakabanatzea gertatuko da, eta horren ondorioz, hemendik aurrera aldi berean sortuko diren estilo desberdinak izango ditugu.

Entradas relacionadas: